دانش آموزان دختر پناهنده سوری در اردن

دانش آموزان دختر پناهنده سوری در اردن

عمان، الشرق الاوسط – کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارش روز گذشته خود اشاره کرد صدها هزار پناهنده سوری که در شهرهای مختلف اردن سکونت دارند با بحران جدیدی روبروی هستند. در این گزارش آمده است پس از گذشت سه سال از آغاز کشمکش در سوریه این پناهندگان برای رفع نیازهای روزمره خود مبارزه می کنند.

این گزارش که توسط کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سازمان همیاری و توسعه بین المللی تنظیم شده با اشاره به رنج ۴۵۰ هزار پناهنده سوری که در اردوگاه های رسمی پناهندگان در اردن زندگی نمی کنند گفته این پناهندگان با مشکلاتی مانند بالابودن اجاره خانه و دشواری هایی در ثبت نام کودکانشان در مدارس روبرو هستند.

گزارش با استناد به ۹۲ هزار مصاحبه با خانوارهای سوری در سال های ۲۰۱۲ – ۲۰۱۳ افزود که اکثریت پناهندگان سوری نسبت به جنگ در سوریه که وارد چهارمین سال خود شده ابراز ناخشنودی کرده، و تردید دارند که قادر به تحمل سختی های بیشتری باشند.

بنا بر گزارش یاد شده اردن تمامی نیروها و امکانات و منابع کم کشور را به کار گرفته تا به پناهندگان سوری از جنبه انسانی خدماتی ارایه کنند. این خدمات از ماه مه ۲۰۱۲ به پناهندگان ارایه شده و شامل بهداشت رایگان و ارایه بخشی از خدمات بهداشت خصوصی به شکل رایگان و خدمات آموزشی است. این گزارش افزود ۳ درصد از این پناهندگان گفتند که باید عوارض افزوده برای خدمات پزشکی خصوصی پرداخت کنند.

آندرو هاربر نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در اردن گفته است که صدها هزار سوری بعد از فرار از مصیبت های جنگ در کشورشان در مکان های پناهندگی شان با بحران های فراوانی رو به رو هستند. او تاکید کرد که اینان برای دستیابی به جای پناه و وسایلی برای کسب در آمد کافی جهت برآوردن نیازهایشان مبارزه می کنند.

او توضیح داد که از هر پنج پناهنده سوری در اردن، چهار تن در خارج از اردوگاه ها به سر می برند و برخلاف ساکنان اردوگاه زعتری، مقدار کمی از کمک های بین المللی شامل حالشان می شود. کمیساریا نیازهای ده ها هزار خانواده سوری را مشخص کرده که در شهرها و روستاهای اردن زندگی می کنند تا به آنان کمک نماید.

هاربر گفت، کودکان سوریه عملا گذشته خودرا از دست داده اند. وی بر ضرورت آموزش مهارت های لازم به آنان برای بازسازی بهتر آینده شان تاکید کرد.

طبق این گزارش، کمیساریا و سازمان همیاری و توسعه بین المللی، ماهانه ده هزار مصاحبه با خانواده های آورگان سوری انجام خواهد داد تا به ارزیابی اوضاعشان بپردازد و خدمات و کمک های انسانی را به آنان ارایه دهد تا نیازهای فزاینده شان را برآورده سازد.

در این گزارش میزان کمک های مالی برای پرداخت اجاره – که اولویت بسیاری از خانواده های سوری است – ذکر شده و به افزایش اجاره منازل اشاره شده است که بین سال های ۲۰۱۲ – ۲۰۱۳ به نسبت ۱۵-۲۵ درصد بالا رفته و یک سوم درآمد پناهندگان را می بلعد. هم چنین برخی از این منازل برای زندگی نامناسب اند.

گزارش می گوید که ۶۱ درصد از کودکان خانواده های پناهنده که مورد مصاحبه قرار گرفته اند طی این دو سال به مدارس اردن راه نیافته اند و پنج درصد از کودکانی که به مدارس پیوسته اند از آنها گریخته اند. هم چنین در گزارش آمده است که کمیساریا می کوشد تا با دیدار از منازل، دلایل این موضوع را پیدا کند.

گزارش آشکار کرده است که یک چهارم مصاحبه شوندگان می گویند که خانواده هایشان از سایر بستگانشان – اعم از درجه یک و دو – جدا شده اند و سرپرستی هر خانواده از سه خانواده را یک زن به عهده دارد و به رغم دشواری دستیابی به کار قانونی در اردن، پناهندگان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده اند و نسبت پناهندگانی که گفته اند درآمدشان در این دو سال به نسبت ۲۸ – ۳۶ درصد افزایش یافته، بالا رفته است، اما نسبت پناهندگانی که گفته اند منابع درآمدشان از کمک های خیریه وانسانی، از ۶۳ درصد به ۴۹ درصد تنزل یافته، کاهش یافته است.

این گزارش تاکید می کند که در سال ۲۰۱۳ کمیساریا مبلغ ۲۳۷ ملیون دلار از ایالات متحد آمریکا، دولت کویت، اتحادیه اروپا، ژاپن، بریتانیا، استرالیا، هلند آلمان، فنلاند، و کانادا دریافت کرده است. به اینها باید کمک های انسانی فراوان بخش های خصوصی و کشورهای همکاری خلیج را هم اضافه کنیم.