ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه - عکس از خبرگزاری فرانسه

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه – عکس از خبرگزاری فرانسه

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در واکنش به اقدامات غرب علیه این کشور از جمله اعمال تحریم ها، به وجود ۵ هزار کلاهک هسته ای در کشورش اشاره کرده و تصریح کرده است که روسیه قابلیت مقابله احتمالی اتمی با غرب را دارد.

به گزارش خبرگزاری ها، رییس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرده که سران کشورهای غربی متوجه «بی‌دقتی در تلاش‌ها برای تهدید روسیه» شده‌ باشند و به آنها «خطر درگیری با بزرگترین قدرت‌های اتمی جهان» را گوشزد کرده است.

وی گفته است که همتایان ما باید به این مسئله آگاه باشند که تلاش برای بی ثبات کردن روسیه از راه اقدامات ناعادلانه ای مانند اعمال تحریم و آنچه در قبال اوضاع اوکراین را تثبیت نمی کند و تنها گفتگو ها را پیچیده تر خواهد کرد.

رد و بدل تهدیدها بین روسیه و غرب، هشداری درباره ایجاد دوباره شرایط جنگ سرد به حساب می آید.

میخاییل گورباچف رییس سابق اتحاد شوروی هم هفته پیش در گفتگو با روزنامه روسیسکایا به رهبران جهان درباره بازگشت تدریجی به شرایط و عادت های دوران جنگ سرد هشدار داد.

رییس جمهور روسیه حدود دو ماه پیش هم در سخنانی خطاب به کشورهای غربی گفت: بهتر است با ما بازی نکنید، مسکو یکی از قدرت های مهم هسته ای در جهان است.

پوتین در اردوی جوانان روس در نزدیک دریاچه ˈسلیگرˈ حومه مسکو گفت: «فکر نمی کنم هیچ کشوری به رویارویی گسترده با روسیه بیندیشد، اما می خواهم یادآوری کنم روسیه یکی از قدرت های مهم هسته ای برتر جهان است.»

وی در سخنانی بی سابقه بعد از زمان جنگ سرد، ادامه داد: روسیه از رویارویی گسترده با هر کشوری خود را دور نگه می دارد ، اما طبیعی است که همواره باید آماده پاسخ به هر رویارویی باشد.

با پیشروی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سوی مرزهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و تلاش برای به عضویت درآوردن این جمهوری ها، مقام های مسکو در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ اعلام کردند چنانچه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به این روند خاتمه ندهد، روسیه موشک های فوق پیشرفته ˈاسکندرˈ را مرزهای نزدیک به ناتو مستقر خواهد کرد. این تهدید مسکو موجب عقب نشینی ˈناتوˈ شد.

پوتین در اردوی جوانان روس همچنین گفت که روس تبارهای ساکن شرق اوکراین اکنون با خصومت و خشونت نیروهای نظامی اوکراین روبرو هستند.