اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا - عکس از اسوشیتدپرس

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا – عکس از اسوشیتدپرس

یکی از نمایندگان مجلس آمریکا باز هم درباره احتمال قرارداد نفت در برابر کالا بین ایران و روسیه ابراز نگرانی کرده است.

اد رویس، که یکی از نمایندگان شاخص مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوریخواه محسوب می شود گفته است که «از تلاش ایران برای دور زدن توافق هسته ای موقت ژنو» از طریق معامله پایاپای ۲۰ میلیارد دلاری نفت در برابر کالا با روسیه نگران است.

رویس به عنوان رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه در نامه ای به جان کری وزیر خارجه این کشور گفته است که چنین معامله ای “خلاف قانون” است و «تحریم ها و توافق با گروه ۱+۵ را نادیده گرفته و اهرم مذاکرات آمریکا را تضعیف می کند.»

این نماینده آمریکایی همچنین از جان کری خواسته است درباره چگونگی واکنش وزارت امور خارجه آمریکا در برابر معامله ایران و روسیه توضیح دهد.

این نخستین بار نیست که مقامات آمریکایی درباره این قرارداد و پیامدهای آن هشدار داده اند.

پیشتر نیز در فروردین ماه امسال، جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در دیدار با همتای روس خود هشدار داده بود که هرگونه معامله پایاپای نفت در برابر کالا میان روسیه و ایران می‌تواند اقدامی خلاف تحریم‌های وضع‌شده آمریکا تلقی شود.

همچنین به گفته خزانه‌داری آمریکا، چنین معامله ای، «می‌تواند تحریم‌هایی را علیه افراد یا اشخاصی که در آن حضور خواهند داشت همراه داشته باشد».

خبرگزاری رویترز بیستم دی ماه پارسال در گزارشی با نقل قول از منابع آگاه روسی و ایرانی از احتمال انعقاد قراردادی میان دو کشور خبر داده بود که بر اساس آن، نفت در برابر کالا داد و ستد می‌شود.

در آن زمان ارزش احتمالی چنین قراردادی تا ۲۰ میلیارد دلار و مدت آن برای “دو تا سه سال” عنوان شد.

در آن هنگام نیز سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هشدار داده بود اگر چنین گزارشی درست باشد، می‌تواند تحریم‌های آمریکا را در پی داشته باشد.

در این میان صرف نظر از تهدیدها و فشارهای آمریکا، ظاهرا این مذاکرات با دشواری ها و چالش های زیادی روبرو است.

چندی پیش، خبرگزاری رویترز به نقل از الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه نوشت که مذاکرات با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران که به مسکو رفته بود، به توافق نهایی در مورد دریافت نفت از ایران در ازای تحویل کالاهای روسیه منجر نشده است.

این وزیر روسی ابراز امیدواری کرده بود که توافق در این زمینه در نشست دیگری در پاییز بدست آید.

علی ماجدی معاون وزیر نفت ایران در امور بین الملل و بازرگانی هم فروردین ماه امسال اعلام کرد که ایران و روسیه توافق در زمینه معاملات تجاری نفت یا گاز را دشوار تشخیص خواهند داد، زیرا این دو رقبای هم در بازارهای دو کشور هستند.

وی گفت که مسکو و تهران خواستار بهبود روابط از طریق افزایش مبادلات تجاری دوسویه هستند که درحال حاضر در سطح بسیار پایینی قرار دارد. اما برقراری یک معامله پایاپای که در برگیرنده نفت یا گاز باشد، با یک صادرکننده بزرگ سوخت بسیار سخت تر از معامله با واردکنندگان بزرگ نفتی همچون چین است.

وی افزود: شاید این یک راه باشد، اما راه آسانی نیست و تاکنون قرارداد و توافقنامه ای بین دو کشور منعقد نشده است، اما مذاکرات ادامه دارد.

بر اساس توافق‌نامه موقت ژنو که سوم آذر ماه پارسال منعقد شد، ایران پذیرفت داوطلبانه بخشی از فعالیت‌های هسته ای اش را در برابر لغو بخشی از تحریم‌‌ها معلق کند.