هشدار معاون وزیر خارجه روسیه به اسرائیل درباره اس-۳۰۰

هشدار مسکو به آمریکا درباره افزایش تنش میان کشورهای هسته‌ای
موسکو: رائد جبر

معاون وزیر خارجه روسیه به اسرائیل هشدار داد که پس از استقرار سامانه ضد موشکی اس -۳۰۰ روسی در سوریه، مواظب رفتارهای خود باشد. ولی بنیامین نتانیاهو در کنفرانس خبری مشترک با خانم آنگلا مرکل، دوباره تاکید کرد که اسرائیل برای تامین امنیت خود و رویارویی با تهدیدهای امنیتی، به هر اقدام لازم دست خواهد زد.
به گزارش الشرق الاوسط، معاون وزیر خارجه روسیه، سرگئی وارشینین به خبرنگاران گفت: روسیه پنج سال پیش، به درخواست دولت اسرائیل از فروش سامانه اس -۳۰۰ به سوریه خودداری کرد. ولی اکنون وضع تازه ای به وجود آمده است که روسیه را نمی توان مسوول آن دانست.
وارشینین همچنین از وجود نشانه‌هایی برای ایجاد کانال برای گفتگو میان ایران و اسرائیل گفت و افزود: اسرائیل و ایران روزی مجبور خواهد شد که با هم مذاکره کنند حتی اگر این زمان دور باشد.
ایالات متحده از استقرار چهار فروند سامانه اس -۳۰۰ روسی در سوریه ابراز ناخرسندی عمیق کرده است.
دولت آمریکا همچنین می گوید تا هنگامی که حضور سپاه قدس در سوریه پایان نگرفته، سربازان آمریکایی نیز خاک سوریه را ترک نخواهند گفت.
معاون وزیر خارجه روسیه گفت که نصب سامانه ضد موشکی در سراسر سوریه، وضع تازه ای به وجود می آورد که اسرائیل باید آن را در نظر داشته باشد.
از سوی دیگر مسکو به واشنگتن هشدار داد که تشدید عامدانه تنش میان کشورهای هسته‌ای منجر به وقوع یک سری پیامدهای خطرناک خواهد شد.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت:‌ ما با تاسف شاهد تداوم تلاش‌های آمریکا در مخدوش کردن روابط بین آمریکا و روسیه با اتهامات واهی و جدید علیه مسکو و تکرار عجولانه این اتهامات توسط کشورهای عضو ناتو هستیم. جامعه غرب بار دیگر روسیه هراسی را با موضوع “هکرهای روس” و این بار با ادعای هک شبکه‌های کامپیوتری آغاز کرده است.
وی افزود: روسیه به این روش‌های آمریکا (متهم سازی برای اعمال تحریم‌های جدید) عادت کرده است اما دامن زدن عامدانه تنش میان کشورهای هسته‌ای و در عرصه بین‌المللی روشی خطرناک است. کانادا و دیگر کشورهای اروپایی وفادار به آمریکا و مدعی هژمونی جهانی باید در این باره درست فکر کنند.
ریابکوف همچنین ادامه داد، واشنگتن با متهم کردن روسیه به انجام حملات سایبری، تلاش می کند تا افسانه دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را حفظ کرده و توجیهات بیشتری را برای تحریم ها علیه روسیه ایجاد کند.
در همین باره، وزیر خارجه روسیه روز جمعه با تأکید بر این که ایران و اسرائیل باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند گفت کشورش حاضر است میزبان چنین مذاکره‌ای باشد و از این امر خوشحال می‌شود.
سرگئی لاوروف، روز جمعه، در نشستی خبری که پس از سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد گفت: «اگر دو طرف [ایران و اسرائیل] روسیه را محلی مناسب [برای مذاکرات] بدانند، ما واقعا خوشحال می‌شویم».
وزیر خارجه روسیه با اشاره به این که کشورش سال‌هاست در «ترویج یک نظام امنیتی» در خلیج کوشیده است گفت: «ما موافق برقرار شدن چنین همکاری‌ای [بین تهران و تل‌آویو] هستیم؛ حتی اگر همکاری هم نباشد، دست‌کم لازم است با یکدیگر حرف بزنند».