صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین و عضو کمیته مرکزی جنبش فتح

صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین و عضو کمیته مرکزی جنبش فتح

با وجود نظرات متناقض درباره آینده مذاکرات صلح از سوی کمیته چهارجانبه، صائب عریقات با اشاره به تازه ترین اقدامات از سوی اسرائیل به آینده این مذاکرات ابراز بدبینی کرد.

صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین و عضو کمیته مرکزی جنبش فتح به کمیته چهارگانه سازش خاورمیانه هشدار داد اگر اسرائیل به شهرک سازی در سرزمین فلسطینی ادامه دهد، مذاکرات صلح شکست خواهد خورد.

«صائب عریقات» در پیامی به جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، کاترین اشتون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خواست مانع گسترش شهرک ‌سازی‌های اسرائیل به ویژه در منطقه قدس شرقی شوند.

عریقات در پیام خود متذکر شد: «روز سه شنبه ۲۸ خانواده فلسطینی در شهر قدیم قدس مهلت سی روزه ای دریافت کردند تا خانه های خود را تخلیه کرده و به شهرداری اسرائیلی شهر قدس تحویل دهند.»

«با وجود مخالفت های مکرر فلسطینیان، اعراب، مسلمانان و جامعه بین المللی، اسرائیلیان به ساخت و ساز غیرقانونی ادامه می دهند. ما از شما و تمام طرف های (کمیته) چهارگانه سازش می خواهیم تدابیر لازم را برای فشار به اسرائیل به منظور ممانعت از تخلیه منازل فلسطینی ها و جلوگیری از فعالیت های تخریبی آنها در بیت المقدس شرقی، اتخاذ کنید.»

عریقات همچنین خواستار پایان بخشیدن به فعالیت های ساخت و ساز در مسجد الاقصی شد که باعث بحرانی شدن اوضاع و تخریب فرصت پیشرفت در مذاکرات صلح می شود.

وی با به حفاری ‌های اسرائیلی ها در شهر قدیم که به حرم شریف به عنوان میراث جهانی در این شهر آسیب می زند اشاره کرد و آن را نقض کنوانسیون ژنو خواند. عریقات افزد: «با وجود مخالفت های مکرر فلسطینیان، اعراب، مسلمانان و جامعه بین المللی، اسرائیلیان به ساخت و ساز غیرقانونی ادامه می دهند.»

«ما از تمام طرف های کمیته چهارگانه سازش می خواهیم تدابیر لازم را برای فشار به اسرائیل به منظور ممانعت از تخلیه منازل فلسطینی ها و جلوگیری از فعالیت های تخریبی آنها در بیت المقدس شرقی، اتخاذ کنید.»