«جنبش فزان» شعار «نفت در مقابل خدمات» را سر می‌دهد… حکومت فایز السراج سکوت اختیار کرده‌است

قاهره: خالد محمود

«جنبش فزان» در لیبی با شعار «نفت در مقابل خدمات» خطوط تولید در میدان نفتی شراره، بزرگترین میدان نفتی این کشور را تعطیل کرده‌است، این در حالی است که دولت آشتی ملی لیبی به ریاست فایز السراج در مقابل این اقدام سکوت کرده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، معترضان پس از بی‌توجهی دولت آشتی ملی به خواسته‌های آنها و مهلت یک ماهه‌ای که برای برآورده کردن این خواسته‌ها به دولت داده بودند، در اقدامی اعتراضی این میدان نفتی که در جنوب لیبی قرار دارد را تعطیل و کار را در همه قسمت‌های آن متوقف کرده‌اند.
سخنگوی «جنبش خشم فزان» اعلام کرد: «پس از دادن فرصت‌های متعدد به دولت و عدم پاسخگویی آنها، میدان نفتی شراره را تعطیل کردیم».
از سوی دیگر، مؤسسه نفتی وابسته به دولت سراج روز گذشته در بیانیه‌ای، اعلام کرد که گروه شبه نظامی معروف به (گردان ۳۰ پیاده) کارکنان میدان نفتی را تهدید کردند تا فعالیت‌های خود را متوقف کنند، همچنین در این بیانیه آمده‌است: «به لطف شجاعت کارکنان، کار در میدان نفتی شراره تا عصر دیروز ادامه داشت».
مؤسسه نفت لیبی در این بیانیه ضمن هشدار در خصوص این تحولات خطرناک و سرقت و تخریب میدان نفتی پس از تخلیه آن، گروه مذکور را مسئول این اقدام دانست و گفت: «توقف تولید در میدان نفتی شراره پیامدهای فاجعه بار دراز مدتی را به دنبال خواهد داشت و به دلیل تخریب و سرقت‌های پیش‌بینی شده و همچنین هزینه‌های بالای بازسازی، راه‌اندازی مجدد تولید میدان شراره بسیار زمان‌بر خواهد بود».
در این بیانیه همچنین از همه شهروندان منطقه جنوبی و تمامی نقاط لیبی خواسته شد تا به سرعت برای جلوگیری از این فاجعه ملی اقدام کنند.
محمد معیقل، سخنگوی «جنبش خشم فزان» روز گذشته در سخنانی تلویزیونی گفت: «توقف تولید با هماهنگی با کارکنان میدان شراره، به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب به تأسیسات آن انجام شد، این امر به توقف فعالیت‌های میدان فیل نیز منجر خواهد شد».
«گردان ۳۰ پیاده» نیز در بیانیه‌ای ضمن اعتراف تلویحی به دخالت و حمایت از جنبش فزان بیان کرد: «ما به عنوان یک نیرو اعلام می‌کنیم که جنبش خشم فزان وارد میدان نفتی شده و در راستای خواسته‌های منطقه، تولید را متوقف کردند».
فایز السراج رئیس دولت آشتی ملی که از سوی هیئت فرستاده سازمان ملل حمایت می‌شود از هرگونه اظهار نظری در خصوص این بحران اجتناب کرد.
از طرفی دیگر هیئت فرستاده سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد: «غسان سلامه، رئیس این هیئت و ستیفانی ویلیامز، معاون وی در امور سیاسی در جلسه‌ای در طرابلس تدارکات لازم برای گفتگوی ملی و آخرین تحولات سیاسی لیبی را مورد بحث و گفتگو قرار دادند».