شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی

شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی

ایالات متحده در مورد احتمال استفاده از مواد انفجاری در تیوپ‌های خمیر دندان و دیگر لوازم آرایشی، در وسایل کسانی که راهی المپیک زمستانی سوچی روسیه هستند به شرکت‌های هواپیمایی هشدار داد.

به گزارش رادیو فردا، این هشدار در حالی صادر می‌شود که بازی‌های المپیک زمستانی سوچی در روسیه از هفتم فوریه -۱۷ بهمن ماه- آغاز می‌شود.

مقام‌های آمریکایی هشدار امنیتی خود را هم در مورد شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی و هم شرکت‌های کشورهای دیگر صادر کرده‌اند. با این همه آنها توضیحی در مورد منبع این هشدار نداده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان از قول رئیس کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا نقل کرده است که وزرات امنیت داخلی ایالات متحده این هشدار را در بولتنی در اختیار شرکت‌های هواپیمایی که به روسیه پرواز می‌کنند، قرار داده است.

پیشتر نیز شبکه خبری ای‌بی‌سی، از قول یک مقام رسمی که نامش فاش نشده چنین هشداری را فاش کرده بود.

وزارت امنیت داخلی آمریکا در بیانیه‌ای گفته است این موضوع به «اطلاعاتی که به طور معمول در اختیار شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی از جمله در موارد رخدادهای بین‌المللی مانند المپیک سوچی قرار داده می‌شود» باز می‌گردد.

در این بیانیه آمده است که این وزارت‌خانه نگران «تهدید به‌خصوصی» در این زمان علیه امنیت داخلی آن کشور نیست.

نگرانی‌های امنیتی در مورد المپیک سوچی، به‌ویژه پس از حملات هفته‌های گذشته در روسیه، سبب شده است که هشدارهای مربوط به خطوط هواپیمایی بازتابی گسترده در رسانه‌ها پیدا کنند.

در پایان سال میلادی، شش هفته پیش از آغاز المپیک سوچی، انفجاری انتحاری در شهر ولگاگراد روسیه به کشته شدن ۱۸ نفر انجامید.

کم‌تر از ۲۴ ساعت پس از آن نیز انفجاری دوم در همین شهر رخ داد که دست‌کم ۱۴ کشته برجای گذاشت.

در آغاز بهمن‌ماه، وزارت دفاع آمریکا به روسیه پیشنهاد داد که برای حفظ امنیت بازی‌های المپیک زمستانی به طور کامل با آن کشور همکاری کند.

مقام‌های آمریکایی روز سه‌شنبه نیز نگرانی‌هایی را در مورد امنیت المپیک زمستانی ابراز کرده بودند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان از گزارشی از متیو آلسن، مدیر مرکز ضدتروریسم ملی آمریکا، نقل کرده بود که ایالات متحده اطلاعاتی در مورد «تهدیدهایی مشخص» در مورد این بازها در دست دارد.