فروشگاه هرودز در لندن

فروشگاه هرودز در لندن

خرید کردن می تواند الزامی برای رفع نیاز یا وظیفه ای از روی اجبار باشد. ممکن است برای عده ای تفریح یا سرگرمی محسوب شود. گاه می تواند به تجربه ای لذت بخش، عادت و یا حتی اعتیاد تبدیل شود. ولی در “هرودز” خرید کردن یک مراسم مجلل با تشریفات خاص است.

در یکی از اعیانی ترین محله های شهر لندن فروشگاهی قرار دارد که بیش از یک قرن است مرکز خرید خانواده های سلطنتی، اعیان و اشراف، مشاهیر، سیاستمداران، ستاره های سینما، ورزشکاران برجسته است. در هرودز هیچ چیز پیش پا افتاده و معمولی نیست، نه مشتریان، نه اجناس، و نه سرویس و خدمات.

بنایی فاخر در محله نایتسبریج با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال، محل مرکز خریدی است که بزرگترین شخصیت های تاریخی در آن خرید کرده اند و اعتبار نامه هایی از ملکه الزابت دوم که برخی وسایل قصر را از آنجا می خریده و نیز دوک ادینبورگ، پرنس ویلز و آخرین ملکه الیزابت که چینی و لیوان از این فروشگاه خریده، دریافت کرده است.

از مشتریان دیگر این فروشگاه می توان چارلی چاپلین، اسکار وایلد، زیگموند فروید، و گرترود لارنس را نام برد. رونالد ریگان، رییس جمهور اسبق آمریکا نیز در سال ۱۹۶۷از هرودز یک بچه فیل بنام گرتی خرید و هنرپیشه معروف کانادایی، بیتریس لیلی در دهه ۵۰ برای معشوقه نمایش نویس خود، نوئل کاوارد، یک تمساح خریداری کرد.

سالن مواد غذایی هرودز

سالن مواد غذایی هرودز

هرودز بیشتر شبیه قصری مجلل است تا یک مرکز خرید. دالان های تودرتوی این بنا به وسعت ۹۰ هزار متر مربع بیش از ۳۳۰ بخش دارد که البسه، کیف و کفش، زیور آلات، محصولات زیبایی و آرایشی، وسایل خانگی،اسباب بازی، وسایل ورزشی، مواد غذایی و بسیاری محصولات دیگر، از معروف ترین و گران قیمت ترین برندهای دنیا را در خود جای می دهد. بخش فروش حیوانات این مرکز، امسال بعد از ۱۰۰ سال فعالیت منحل شد.

این فروشگاه بزرگترین مرکز خرید اروپا است با تنوعی حیرت آور از بهترین ها. تنها سالن مواد غذایی فروشی هرودز ۱۸ بخش دارد. بخش پنیر فروشی آن ۲۵۰ نوع از بهترین پنیرها و بخش نانوایی بیش از ۱۳۰ نوع نان مختلف را عرضه می کنند و شکلات فروشی آن سالانه بیش از ۱۰۰ تن شکلات به فروش می رساند.

بخش خدمات این فروشگاه شامل بانک هرودز، مشاور املاک، صرافی، صندوق امانات، خدمات طراحی داخلی ابنیه، برگزاری مجالس عروسی، مرکز تهیه بلیت، آرایشگاه، خشکشویی و حتی تعمیر کفش و ساعت است.

این مرکز خرید ۳۲ رستوران و کافی شاپ دارد که برگزیده ترین غذاها را در مجلل ترین محیط به مشتریان عرضه می کنند. منوی اختصاصی آن ها توسط برجسته ترین آشپزهای جهان تدوین و آماده می شوند و معمولا مدت انتظار برای رزرو میز در برخی از آن ها به چندین ماه میرسد. یکی از دیدنی ترین رستوران های هرودز پیتزا فروشی هرودز یا “پیتزریا” است که سرآشپز آن در حال ورز دادن خمیر پیتزا، قطعاتی از مشهورترین اپراهای جهان را برای مشتریان اجرا می کند.

هلیکوپتر کادو شده برای یکی از مشتریان هردوز

هلیکوپتر کادو شده برای یکی از مشتریان هردوز

برخلاف سایر مراکز خرید، برای محصولات و خدمات هرودز نمی توان پایانی متصورشد. هر فردی می تواند به این مغازه قدم بگذارد و از یکی از فروشندگان یا مسئولان هر کالایی که به ذهنش می رسد را تقاضا کند. به عنوان مثال اخیرا مردی وارد هرودز شد و از یکی از فروشندگان برای تولد همسرش که تازه خلبانی آموخته بود، تقاضای یک هلیکوپتر کرد. دست اندرکاران بلافاصله وی را به سوییت اختصاصی خریدارارن ویژه دعوت و ظرف مدت چند ساعت هلیکوپتری باب میلش برای وی تهیه کردند. ولی این پایان ماجرا نبود، چون خریدار می خواست که هلیکوپتر کادو شود. تیم خلاقیت و جلوه های بصری هرودز مسئولیت این کار را برعهده گرفت و ۶۰۰ متر کاغذ کادو را به زیباترین شکل ممکن به دور هلیکوپتر پیچید.

هرودز اولین و تنها مکانی است که قیمتی ترین و انحصاری ترین اجناس در آن به نمایش گذاشته می شوند. اگرچه همه اجناس این فروشگاه از بزرگترین طراحان و برندهای دنیا هستند که تنها تعداد بسیار محدودی از هر کالا را در هر فصل تولید و ارائه می کنند ولی این مسئله در هرودز به اوج خود می رسد. تقریبا در بوتیک هر طراح معروف در هرودز، یک کالا اعم از کیف، کفش، لباس و… وجود دارد که تنها یک عدد از آن در دنیا تولید شده باشد.

تقریبا هرجای دنیا کالایی خیره کننده با قیمتی حیرت آور موجود باشد، برای فروش به هرودز برده می شود. مثلا گرانترین کفش جهان، صندل طراحی شده توسط رنه کویلا به قیمت ۶۵۰ هزار پوند که به ۶۴۶ الماس مزین شده بود برای فروش به مدت دو هفته از آمریکا به هرودز آورده شد. این صندل ها در یک جعبه شیشه ای ضد گلوله تحت محافظت یک مار کبری مصری قرار گرفت و دو محافظ در دو طرف این جعبه از آن مراقبت می کردند. این نمایش چند ساعت بیشتر به طول نینجامید زیرا پیش از پایان روز اول کفش ها خریداری شد.

گرانترین قایق تفریحی جهان به قیمت ۱۶۵ ملیون دلار، یک وان حمام از سنگ کریستال به ارزش ۷۹۰ هزار دلار، عطر شماره یک کلیو کریستین به ارزش ۲۳۳ هزار دلار، و یک عدد چای کیسه ای مزین به ۲۸۰ قطعه الماس به ارزش ۱۵۳۰۰ دلار تنها معدودی از محصولات قیمتی این فروشگاه بوده اند.

در این فروشگاه به غیر از نگهبانان رسمی و لباس شخصی تیم زبده ای از کارآگاهان به طور تمام وقت امنیت کالاها و مشتریان را تضمین می کنند. با این وجود بسیار اتفاق می افتد که این فروشگاه هدف سارقین و تروریست ها قرار می گیرد. بمب گذاری تروریستی سال ۱۹۸۳در خیابان جنب هرودز که شش کشته به جای گذاشت و سرقت پیراهنی به ارزش ۲۴ هزار پوند در سال ۲۰۱۲ برخی از این موارد هستند.

مشتریان این مجموعه مانند هر مجموعه تجاری دیگر می توانند کارت عضویت دریافت کنند تا از خدمات و تسهیلات ویژه نظیر دعوت به مراسم این فروشگاه و دریافت هدیه به مناسبت های خاص برخوردار شوند. هرودز برای جلب رضایت و خشنود نگاه داشتن مشتریان درجه یک خود که متمول ترین و با نفوذترین شخصیت های جهان هستند، ناچار به دست زدن به اقدامات فوق العاده ای است تا تجربیاتی را در اختیار اعضایش بگذارد که از هیچ مجموعه دیگری بر نمی آید. به عنوان مثال اخیرا هرودز مراسم اتومبیلرانی با قیمتی ترین ماشین های آنتیک را برای مشتریان ویژه اش ترتیب داد.

این فروشگاه طی عمر طولانی خود تغییرات و حوادث بی شماری را شاهد بوده است و تاریخچه و ویژگی های خاص آن این مرکز خرید را به یک جاذبه گردشگری و بنایی تاریخی بدل کرده است. هرودز در آغاز تاسیس در سال ۱۸۲۴ یک سبزی فروشی حقیرانه در جنوب رودخانه تمز بود. چارلز دیگبی فرزند چارلز هنری هرود تجارت پدرش را به طرز چشمگیری گسترش و محل آن را به مکان فعلی در منطقه هاید پارک انتقال داد. تا سال ۱۸۸۰هرودز چنان توسعه یافته بود که صدها نفر در آن اشتغال داشتند. یک ماه پیش از پایان سال ۱۸۸۳ یک آتش سوزی این فروشگاه را با خاکستر یکسان کرد ولی تعهد و کار شبانه روزی چارلز هرود و کارمندانش نه تنها فروشگاه را قادر ساخت که تمام سفارش های سال نو را به موقع تحویل دهد، بلکه موفقیت در انجام تعهدات علی رغم آتش سوزی، شهرت و اعتبار چارلزهرود و فروشگاهش را دوچندان کرد.

پله برقی مصری در فروشگاه هرودز

پله برقی مصری در فروشگاه هرودز

این فروشگاه چندین بار فروخته شد و صاحبان و سهامداران متعددی داشته است. اما بدون شک بحث انگیزترین و خبرسازترین صاحبان آن خانواده فائد بودند. برادران فائد در سال ۱۹۸۵ این فروشگاه را خریداری کردند. محمد الفائد، هرودز را بازسازی کرد، توسعه داد و پله برقی مصری که اثر معماری چشم گیر و باعظمتی است را با هدف زنده کردن میراث و پیشینه مصری خود در این مرکز بنا کرد.

دوسال بعد از خلق این بنا، در سال ۱۹۹۷ پسر وی که معشوقه پرنسس دایانا که همسر سابق پرنس چارلز بود، به همراه پرنسس در یک تصادف اتومبیل کشته شد. فائد این حادثه را اقدامی عمدی از سوی خانواده سلطنتی تلقی کرد و تمام اعتبارنامه های سلطنتی را از دیوارهای هرودز پایین کشید و سوزاند. وی همچنین یادواره ای برای پسرش دودی و پرنسس دایانا در محل پله برقی مصری ایجاد کرد. در این بنای یادبود که تا به امروز پابرجا است عکسی دونفره از این زوج، لیوان شرابی با آثار رژ لب پرنسس دایانا و حلقه نامزدی که دودی شب قبل از مرگ به وی داده بود در معرض دید عموم قرار دارد.

دومین یادواره این زوج که در سال ۲۰۰۳ پرده برداری شد کنار پله برقی که “قربانیان معصوم” نام نهاده شده قرارگرفت. این یادواره مجسمه ای برنزی از این زوج است در حالی که در یک ساحل و در پناه بال های مرغ آلپاطروس که سمبل “روح مقدس” است در حال رقص هستند.

زیبایی های هرودز به اینجا ختم نمی شود. کاشی کاری های سالن غذافروشی هرودز که در سال ۱۹۰۲ توسط نیتبی طراحی شده در لیست ابنیه تاریخی انگلستان ثبت شده اند. این کاشی کاری های زیبا مناظر شکار و ۲۰ مدال با طرح ماهی را به تصویر می کشند.

تعداد گردشگران و بازدیدکنندگانی که به هرودز سرمیکشند تا ۳۰۰ هزارنفر در روز تخمین زده می شود. بی جهت نیست هرکسی را که در این مرکز خرید میبینی با آراسته ترین وضع و گرانقیمت ترین لباسهایش در فروشگاه حاضر شده است. از سال ۱۹۸۹ هرودز قواعدی برای لباس مشتریان وضع کرد. هرچند این اصول تا حد زیادی تعدیل شده اند ولی پیش آمده که دربان های هرودز از ورود افراد با مدل موهای پانکی و پوشش نظامی و ورزشی به این مرکز خرید جلوگیری کرده اند.

هرودز حتی در طول روز که ۱۱۵۰۰ لامپ بنای آن خاموشند می درخشد، هرچند بهترینِ زیبایی های آن فروشی نیستند. حسن شهرتی که این فروشگاه طی یک قرن و نیم برای خود اندوخته و کمالی که به آن نائل آمده، نه خریدنی است و نه منبعث از ارزش کالاهای آن است، بلکه مدیون تعهد کاری، پایپندی به ارزشهای اخلاقی، و کمال گرایی تک تک افرادی است که به نحوی از انحاء این محل را شایسته بهترینِ بهترین ها کرده اند.