تلاش هایی برای وادار کردن هادی به لغو استعفای خود یا تشکیل شورای ریاستی.. سفارت آمریکا درهای خود را می بندد

تظاهرکنندگان یمنی در حال فرار پس از دنبال شدن از سوی شبه نظامیان حوثی در صنعا (رویترز)

تظاهرکنندگان یمنی در حال فرار پس از دنبال شدن از سوی شبه نظامیان حوثی در صنعا (رویترز)

برای سومین روز پیاپی، حوثی ها با تظاهرکنندگان مخالف خود در پایتخت یمن، و بویژه در اطراف دانشگاه صنعا، با خشونت و سرکوب مواجه شدند که به زخمی شدن تعدادی منجر شد.

برخی شاهدان عینی به «الشرق الأوسط» گفتند که برخی از طرفداران حوثی لباسهای نظامی بر تن داشتند و برخی دیگر با لباس غیر نظامی بودند و برای تعقیب دانشجویان تظاهر کننده و برخی از روزنامه نگاران از باتوم، چوب و اسلحه سفید استفاده می کردند، که خاطرات استفاده رژیم علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق از اراذل و اوباش در سرکوب تظاهر کنندگان طی اعتراضات جوانان مردمی در سال ۲۰۱۱ را به ذهن بازگرداند.

حوثی ها، خروجی های دانشگاه صنعا را بستند و درون محیط دانشگاه، معترضان را دنبال کردند.

یک منبع در اتحادیه دانشجویان به «الشرق الأوسط» گفت که آنها برخی دانشجویان را یافتند که با ضربات خنجر زخمی شده و در خیابان ها رها شده اند.

با شیوع حالت هرج و مرج در صنعا، سفارت آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که درهای خود را تا اطلاع ثانوی به روی عموم بسته است.

در همین بین، بیشتر احزاب سیاسی در یمن اعلام کردند که گفتگو با حوثی ها، که با حمایت جمال بنعمر، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، برای پایان دادن به بحران روزافزون در کشور از زمان کودتای حوثی ها و استعفای عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و خالد حجاج رئیس دولت وی، انجام میشود را تحریم کرده اند.

محمد مسعد الرداعی، دبیر کل سازمان اتحادیه مردمی ناصری، به «الشرق الأوسط» گفت که گرچه احزاب شرکت کننده در گفتگو برای بحث به کمیته های عالی خود بازگشتند، دو دیدگاه برای راه حل وجود دارد. وی توضیح داد که دیدگاه اول بازگشت هادی از استعفای خود «در مقابل ضوابط و ضمانت های مطرح شده بر او و دیگران، (انصار الله و غیر آنها)» را شامل می شود. وی افزود که دیدگاه دوم که از سوی بسیاری از طرف های یمنی مطرح شده است، شامل تشکیل شورای ریاستی برای اداره کشور است. اما وی اشاره کرد که مجلس ریاستی نیازمند اعلامیه قانون اساسی است.