اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران - عکس از ایسنا

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران – عکس از ایسنا

وبسایت رسمی آیت الله هاشمی رفسنجانی از قول وی نوشته است که توافق هسته ای میان ایران و غرب دنده عقب ندارد، چون مردم نمی‌خواهند.

خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران در مطلبی در این وبسایت با عنوان «حاشیه نگاری دیدار با تشکل های دانشجویی ۵ استان دانشگاه آزاد اسلامی» که روزچهارشنبه منتشر شد، نوشته است که هاشمی رفسنجانی هم طولانی شدن مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کند، هم می‌گوید ایران و غرب دیگر به شرایط گذشته برنمی‌گردند.

نویسنده این مطلب با اشاره به محتوای این دیدار که روز نهم مهرماه صورت گرفته از قول خود می نویسد که «هاشمی اگر می گوید مذاکرات قابل برگشت نیست، یک حرف دیپلماتیک نمی زند. یک حرف انقلابی می زند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از این نیز بارها از روند کنونی مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ حمایت کرده است. وی اوایل مهر ماه هم در جلسه ای با اشاره به طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای، گفته بود: «مجموعه‌ اتفاقات و موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد ایران و کشورهای ۱+۵ نمی‌خواهند به شرایط قبل برگردند.»

به نوشته نویسنده این مطلب، هاشمی رفسنجانی در این دیدار همچنین به «اقیانوسی از خرابی و فساد و دزدی» در دولت قبل اشاره می کند و به جلسه جالبی با هیأت رئیسه خبرگان در همین رابطه.»

بر اساس این مطلب، هاشمی در این دیدار ضمن نقل خاطره ای از دیدار با هیات رییسه مجلس خبرگان گفته است: «به آقایان گفتم که چرا تمام کارهای این دولت [احمدی نژاد] را تایید می‌کنید؟. فردا جواب مردم و خدا را چه می دهید؟.بعد هم به آقایی که نایبم در خبرگان بود، گفتم: حالا که رسوا شده، می گویی فلان کس باعث انحرافش شده. اصل انحراف خود اوست. اگر اشتباه کردی، صادقانه به مردم بگو اشتباه کردم. نه اینکه پشت فلان کس قایم شوید و بگویید انحراف کار او بوده؟ مردم این حرفها را باور نمی کنند.»

آقای رفسنجانی که اختلاف نظر شدیدش با محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران از همان نخستین روزهای ریاست جمهوری احمدی نژاد ابراز شده بود، اسفندماه گذشته هم به صورت علنی و جدی به انتقاد از عملکرد دولت وی پرداخت و گفت که “در هشت سال گذشته ما گرفتار بودیم.”

آقای رفسنجانی در سومین سمپوزیوم بین‌المللی ایران ۱۴۰۴ که در تهران برگزار شد گفت: «در طول چند سال اخیر بخاطر سیاست های نادرست خیلی از امکانات را از دست دادیم.»

وی همچنین گفت: «در این مدت اقتصاد کوچک و مردم ما فقیر شدند البته شاید برخی این فقر را احساس نکنند، اما وقتی اقتصاد کوچک می شود، مردم هم فقیر می شوند؛ چراکه آنطور که باید از منابع انرژی استفاده نشده است.»

هاشمی رفسنجانی دیماه پارسال هم در جریان سفر به کرمان گفته بود: «دولت قبل با فریب‌ روستائیان می‌خواست با پول یارانه‌ها در انتخابات پیروز شود. طی سال، دو سه برابر از روستائیان گرفته می‌شود و مقداری را به نام یارانه و با منت به خودشان برمی‌گردانند.»