آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با توصیه دانشجویان به ادامه شیوه اعتدال در مباحثات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گفت: دوری از تندروی و حفظ آرامش همراه با آزادی نوشتاری و گفتاری، بهترین راه برای جوانان دانشجو است.

به گزارش روزنامه اعتماد به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، علمی و کاربردی و موسسات غیرانتفاعی با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کردند. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در این دیدار با تبریک روز دانشجو به همه دانشجویان در سراسر کشور، صداقت در گفتار را ویژگی آنها دانست وگفت: ادبیات دانشجویان، برخاسته از دلی چون آیینه پاک و صادقانه وآهستگی و پیوستگی لازمه رهروی در مسیر اعتدال است.

ایشان در ادامه با تاکید بر اهمیت منطق و استدلال در مباحثات گفت: شأن استاد، دانشجو و طلبه، مباحثه به دور از منازعه است که به فرموده قرآن به «تفشلوا» کشانده می‌شود. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: جمعیت چهار میلیونی دانشجویی در ایران یک سرمایه اجتماعی برای امروز و آینده است که پایه‌های فردای جامعه را در علوم پایه، علوم انسانی وعلوم پزشکی محکم می‌کنند. آیت‌الله هاشمی با یادآوری آیات مکرر قرآن کریم که برتعقل، تفکر و تدبر در امور تاکید می‌کنند، گفت: اسلام دین گفت‌وگو و شنیدن نظرات مختلف و انتخاب بهترین‌ها در «یتبعون احسن» است. ایشان، عمل صالح را مکمل ایمان خواند و با یادآوری نام امام(ره) به عنوان مصداق آیات مکرر «الذین آمنوا و عملوا الصالحات» در تاریخ معاصر گفت: ایشان، در زمان آیت‌الله‌العظمی بروجردی برتعمیق علوم در حوزه‌ها و بعدها که رهبری مبارزه را به دست گرفتند، همیشه بر پرهیز از تندروی‌ها و تکیه بر مردم تاکید می‌کردند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با یادآوری خاطراتی از سال‌های مبارزه و تبعید امام(ره) گفت: شاگردان امام با حضور در بین مردم نگذاشتند مشعل مبارزه در فشارهای سیاسی و شکنجه‌های جسمی و روحی مبارزان توسط ساواک و رژیم پهلوی خاموش شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر نقش مردم در همه مراحل انقلاب اسلامی، به روزهای قبل از نام‌نویسی انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: مردم تصمیم خود را برای تغییر شیوه اداره اجرایی کشور گرفته بودند و نام‌نویسی من و اتفاقات پس از آن، به این تصمیم آنها عمومیت بیشتری بخشید. ایشان فضای بعد از انتخابات را در بعد داخلی و خارجی سرشار از عقلانیت و اعتدال دانست و گفت: در این شرایط ابرهای تهدید و ارعاب از فضای ایران رفت و این باعث عصبانیت صهیونیسم شرور و عوامل آنها شده است.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با بیان این جمله که «دنیا فهمید که باید با ایران کار کند»، به عکس‌العمل‌های منفی علیه توافقات اخیر در ژنو اشاره کرد و گفت: وقتی رهبری نظام، از تیم مذاکره‌کننده و دولت تشکر می‌نمایند، افراطیون با بوق‌های در اختیار، فضا را بی‌آنکه خود بخواهند، به نفع صهیونیست‌ها آلوده می‌کنند. ایشان با تقبیح تندروی‌ها در داخل کشور و جهان اسلام، به سرنوشت انقلاب‌های مردمی در منطقه اشاره کرد و گفت: تندروهای سلفی، انقلاب مردم در بیداری اسلامی را مصادره کردند و به استبداد و استعمار دادند. ایشان اعتدال را ضرورت همیشگی جریان‌های فکری و سیاسی در همه کشورهای اسلامی خواند و گفت: اخوان‌المسلمین در تاریخ نماد اعتدال بود، ولی وقتی با سلفی‌های تندرو همراه شد، سرمایه عظیم مردمی را از دست داد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاتمه افزود: ایران با منابع عظیم و اساتید و دانشجویان جوان در ذات خود غنی است و باید با این غنای علمی به سوی توسعه همگانی گام بردارد.

در آغاز این دیدار شش نفر از دانشجویان تشکل‌های دانشجویی، به نمایندگی از دانشگاه‌های مختلف، به بیان دیدگاه‌های خویش درباره مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دانشگاهی پرداختند.