انتظار تغییرات جدید نظامی از عدن

هادی رئیس جمهور یمن به هنگام استقبال از سفیر قطر در عدن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

هادی رئیس جمهور یمن به هنگام استقبال از سفیر قطر در عدن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، به سوی جماعت حوثی و حامی آن، ایران، و همچنین متحد داخلی آن علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق این کشور، آتش گشود و صنعا را به «پایتخت اشغال شده» توصیف کرد.

هادی طی دیدار با هیئتی از قبایل منطقه سبا، که استان های مآرب و جوف و بیضا را در بر می گیرد، گروه سه گانه حوثی و ایران و صالح را به تضعیف رژیم یمن متهم کرد و گفت که صالح برای شکست طرح انتقال قدرت خلیج در سال ۲۰۱۱، به توطئه با ایران و با همکاری جماعت حوثی تلاش کرد.

برخی منابع گفتند که هادی اشاره داشت که صالح هیئتی را به ایران فرستاد تا از پایبندی تهران به شکست عملیات سیاسی و ابتکار عمل خلیج، که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج آن را ارائه داده بودند، مطمئن شود. این منابع ذکر کردند که هادی گفت که ائتلاف بین صالح و حوثی ها با هماهنگی با ایران صورت گرفت و این امر باعث سقوط صنعا در ۲۱ ماه سبتامبر به دست شبه نظامیان حوثی شد، و اینک این شهر تاریخی به «پایتختی اشغال شده» تبدیل شده است.

علاوه بر این، تحرک دیپلماتها به سوی شهر عدن ادامه دارد. واشنگتن و لندن تصمیم گرفتند که سفارت های دو کشور فعالیت های خود را از عدن دنبال کنند. در همین راستا منابع یمنی گفتند که هادی آماده می شود تا در روزهای آینده از عدن تغییراتی نظامی در فرماندهان ارتش ایجاد کند.