هادی البحره، رییس تازه منتخب ائتلاف ملی مخالفان سوریه در مصاحبه مطبوعاتی در استانبول – عکس از خبرگزاری فرانسه

هادی البحره، رییس تازه منتخب ائتلاف ملی مخالفان سوریه در مصاحبه مطبوعاتی در استانبول – عکس از خبرگزاری فرانسه

قاهره، الشرق الاوسط – هادی البحره، رییس ائتلاف ملی مخالفان سوریه می گوید که شورشیان میانه روی این کشور اشتباهاتی کرده اند که بر این اساس اکنون درگیر جنگ در دو جبهه از یک سو با رژیم اسد و از سوی دیگر با گروه در حال پیشروی داعش شده اند.

بحره در گفتگویی مفصل با الشرق الاوسط گفت: «مردم سوریه کارشناس انقلاب نیستند. این نخستین انقلاب در سوریه در نیم قرن گذشته است و به همین خاطر ما اشتباهاتی کرده ایم و اکنون وظیفه ما است که آنها را اصلاح کنیم.»

بحره تایید کرد که در حال کار برای «تبیین» روش فعالیت ائتلاف اصلی مخالفان سیاسی سوریه است که از حمایت غرب برخوردار است، از جمله با اصلاح چارچوب بنیادین این گروه. وی گفت: «ما باید موثرتر و سازمان یافته تر باشیم و ساختاری روشن و قدرت ها و مسئولیت هایی کاملا مشخص داشته باشیم.» وی افزود که ائتلاف مخالفان درصدد افزایش همکاری و هماهنگی با دیگر گروه های مدنی و سیاسی از جمله در داخل سوریه است.

بحره افزود: «نهادهایی بسیاری وجود داردکه به ائتلاف ملی سوریه و دولت موقت آن وابسته اند و پیش از این به فعالیت در داخل سوریه پرداخته اند، و آنچه ما اکنون می گوییم آنست که ائتلاف و نهادهای آن باید کاملا [به خاک سوریه] بازگردد و حضور وزیران دولت موقت را شامل شود.»

وی درباره تهدید دوگانه از سوی رژیم اسد و داعش گفت: «البته داعش مانعی اساسی است و به همین علت است که ما خواستار سازماندهی و هماهنگی بیشتر هستیم، زیرا ما با دو دشمن می جنگیم.»

بحره به الشرق الاوسط گفت: «ما با هر دوی این تهدیدات با احتیاط و آگاهی زیاد برخورد می کنیم. داعش به خاطر اقدامات رژیم [اسد] ظهور پیدا کرد و این رژیم اقدامات چنین سازمان های تروریستی را تسهیل کرد.»

وی همچنین رژیم اسد را به پشتیبانی مستقیم این سازمان تروریستی متهم کرد، سازمانی که وی ادعا می کند با دولت اسد و نیز آنچه آنرا گروه های میانه رو تر سوری از جمله ارتش آزاد سوریه، شاخه نظامی ائتلاف ملی سوریه خواند، در جنگ است.

بحره گفت: «ما همه می دانیم که در ابتدا داعش چیزی جز گروهی کوچک در عراق نبود، اما هنگامی که به سوریه رسید، رژیم [اسد] به آن اجازه فعالیت داد تا با ارتش آزاد سوریه بجنگد…در گذشته رژیم به حملات هوایی علیه ارتش آزاد سوریه می پرداخت اما مناطق تحت کنترل داعش را نادیده می گرفت. امروز هم شاهد هستیم که نیروهای اسد به سوی حلب پیشروی می کنند تا با ارتش آزاد سوریه بجنگند اما عقبه خود را در معرض داعش می گذارند.»

این رهبر ائتلاف ملی سوریه همچنین این سوال را مطرح کرد که «اگر هماهنگی وجود نداشته باشد، چگونه ارتش سوریه می تواند خود را در معرض نیروهای داعش قرار دهد؟ چرا نیروهای اسد به سوی حلب حرکت می کنند و نه دیرالزور یا رقه، که تحت کنترل داعش است؟»

وی درباره هماهنگی ائتلاف ملی سوریه با ارتش آزاد گفت که «ارتباط دائمی» بین شاخه های نظامی و سیاسی انقلاب سوریه وجود دارد اما تاکید کرد که انقلاب سوریه به پشتیبانی بین المللی بیشتر، هم در سطح سیاسی و هم در زمینه نظامی نیاز دارد.»

بحره به الشرق الاوسط گفت: «اگر حمایت بین المللی در سطح مورد نیاز وجود داشته باشد، ما خواهیم توانست، بدون تردید، روند انتقال سیاسی را آغاز کنیم و از حقوق مشروع ملت سوریه حفاظت کنیم.»

رهبر ائتلاف ملی سوریه همچنین اعلام کرد که کمک های بشردوستانه به مردم سوریه کاهش یافته است، و از دولت های منطقه و دیگر نقاط خواست حمایت خود را از مردم سوریه که «متحمل بزرگترین فاجعه بشردوستانه در این دوره» شده اند، از سر گیرند.

وی از سوی دیگر تاکید کرد که ائتلاف ملی سوریه از «راه حل سیاسی» برای بحران سوریه حمایت می کند. وی گفت: «ما گفته ایم که جایی برای راه حل نظامی وجود ندارد و مشکل در رژیم اسد است که معتقد است تنها راه حل، نظامی است، و می تواند اوضاع را با قدرت نظامی سروسامان دهد.»