سناریوهای متناقض درباره خروج هادی… حوثی ها او را به ایجاد هرج و مرج در کشور متهم می کنند

یک یمنی از روزنه ای به درون منزل هادی پس از خروج وی از صنعا نگاه می کند.. عکس رئیس جمهور یمن در گوشه تصویر (عکس از رویترز)

یک یمنی از روزنه ای به درون منزل هادی پس از خروج وی از صنعا نگاه می کند.. عکس رئیس جمهور یمن در گوشه تصویر (عکس از رویترز)

یمن پس از خروج عبدربه منصور هادی رئیس جمهور «مستعفی» این کشور وارد مرحله جدیدی شد. روز گذشته هادی توانست از حصر خانگی که از یک ماه پیش جماعت انصار الله حوثی بر وی تحمیل کرده بودند به نحو مبهم و متناقضی خارج شود.

هادی توانست به شهر عدن، یکی از بزرگ ترین شهرهای جنوبی این کشور، وارد شود و در قصر ریاست جمهوری در منطقه معاشیق در بخش کریتر مستقر شود. وی پس از چند ساعت یک بیانیه رسمی صادر کرد که به عنوان رئیس جمهور آن را امضا کرده بود. بدین معنی که وی استعفای خود از پست ریاست جمهوری، که در پی به دست گرفتن قدرت توسط حوثی ها در ماه ژانویه گذشته صورت گرفته بود را پس می گیرد. هادی در این بیانیه تأکید کرد تمامی اقدامات و انتصابات صورت گرفته توسط حوثی ها از ۲۱ دسامبر گذشته تا کنون از درجه اعتبار ساقط و غیر مشروع است. وی همچنین تعهد خود را به فرآیند سیاسی بر اساس ابتکار عمل شورای خلیج اعلام کرد و از جامعه بین المللی خواست اقدامات لازم برای حمایت روند سیاسی و رد کودتا را اتخاذ کنند.

حوثی ها در اولین واکنش، اقدام به تشکیل جلسه فوق العاده «کمیته عالی انقلاب» در قصر ریاست جمهوری در صنعا کردند و این تحولات را مورد بررسی قرار دادند. این کمیته هادی را به «تلاش برای سقوط کشور» متهم کرد. شبه نظامیان حوثی، تمام محتویات منزل هادی، شامل کلکسیون، مبلمان، اسناد، مدارک و غیره را غارت کردند و اقدامات امنیتی اطراف منازل دیگر مقامات تحت بازداشت خانگی را تنگ تر کردند. برخی شاهدان عینی به «الشرق الأوسط» گفتند که مسلحان حوثی با لباس نظامی در برخی خیابان های صنعا منتشر شدند و عکس های هادی را از برخی خیابان ها برداشتند، آنها همچنین به خانه های برخی از کارمندان و مشاوران دفتر هادی یورش بردند و آن ها را به بازداشت گاههای مخفی منتقل کردند.

سناریوهای ضد و نقیضی درباره نحوه خروج هادی از صنعا منتشر شده است، برخی منابع گفتند که نیروهای ویژه حمایت از رئیس جمهور، عملیات شکستن محاصره هادی و آزاد سازی و انتقال او را به مکانی امن در عدن به عهده داشتند. با این حال، منابع دیگر، فرار وی را از اقامتگاه بصورت «مبدل»، در میان سستی نگهبانان حوثی ترجیح دادند. این در حالی است که برخی منابع اشاره داشتند که حوثی برای فرار وی آماده سازی کردند.