دوسال باقی ماند، دو سال طولانی با مقیاس حرکت سنگین دولت رئیس‌جمهوری آمریکا دونالد ترامپ در اداره جهان. پرتصمیم و سریع، نه آرام می‌گیرد و نه پاپس می‌کشد و هراسی از نتایج کار ندارد. اندک‌اند کسانی که مثل او جرأت تغییر جهان پیرامون خود را داشته باشند. برای همین هم دشمنان زیادی دارد. آمال و آرزوهای دشمنان داخلی و خارجی‌اش متلاشی شدند؛ کسانی که به این امید بسته بودند که در انتخابات کنگره دستش را در مجلس ببندند. نیم پیروز بیرون آمد و همچنان اکثریت مجلس سنا را در دست دارد که او را در تصمیم‌هایش پشتیبانی می‌کند و تصمیمات مهمش را از مجرای قانونی می‌گذراند. در نتیجه، ترامپ هنوز و تا پایان دوره ریاستش سرپا ایستاده‌است.
همه منتظرند کاخ سفید از نقشه راه نیمه دوم ریاست جمهوری رونمایی کند چرا که به نظر می‌رسد مسائل مهم ادامه دارند. ترامپ یقه نظام ایران را گرفته برای همین هم دو روز قبل از شروع انتخابات تحریم‌ها را اجرایی کرد. به وزرات‌های آمریکایی همچون خزانه‌داری، خارجه، امنیت و پنتاگون اشاره آغاز اجرایی شدن تحریم‌ها را داد و به این فهرست، تحریم‌های بیشتری بر گروه‌های نظامی وابسته به ایران از جمله «حزب‌الله» اضافه کرد. استثناهایی که ترامپ به هشت کشور داد، هدف‌شان کنترل افزایش قیمت نفت بود و دادن فرصتی شش‌ماهه به کشورهای متحد که قراردادهای نفتی‌شان را به پایان برسانند؛ و به‌طور طبیعی دادن فرصت بیشتر به نظام رهبر خامنه‌ای تا به جای گرفتارشدن در تنگنا، امتیازاتی بدهد. پس هدف، بیشتر از آنکه سرنگونی نظام باشد، تعدیل سلوک و رفتارش هست.
پرونده دوم طرح صلح بین اسرائیل و دولت فلسطینی است که تا یک‌سال پیش مایه تمسخر شکاکان و هجوم مخالفان بود. اکنون همه در منطقه باید این را جدی بگیرند و خیلی بعید نیست که مفهوم جنگ و ابزارش را تغییر دهد. آنچه پس از دیدار نخست‌وزیر اسرائیل توسط پادشاهی عمان اعلام شد، منعکس کننده واقعیت جدید است. اغلب کشورهای منطقه با اسرائیل وارد تعامل می‌شوند. عامل این وضعیت ایران است. آشکار شد که تهران برای هیمنه و سلطه بر عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین توطئه می‌چیند. اسرائیل نقش بزرگی در اتحاد علیه طرح رهبر معظم در تهران ایفا کرد. ترامپ و مشاورش جارید کوشنر در دو سال آینده نقش مهمی در تغییر مفاهیم اختلاف و اتحادها خواهند داشت.
همچنین در دو سال آینده جنگ یمن در صدر فهرست مسائل می‌نشیند و ترامپ تلاش خواهد کرد از متحدش کشور سعودی حمایت کند به خصوص که نیروهای یمنی با شرکای سعودی و اماراتی و دیگران به سمت مناطق سخت دشمن پیش‌روی می‌کنند. از جمله در صعده زادگاه خود حوثی‌ها. با تکمیل تسلط بر شهر و بندر حدیده، وضعیت تغییر می‌کند و راه حل سیاسی تقویت می‌شود.
پرونده سوریه که از همه پرونده‌ها مهم‌تر و خطرناک‌تر است، بخش بزرگی از آن در نیمه اول ریاست ترامپ تحقق یافت. رئیس‌جمهوری دیدگاه و سیاستش را از عقب‌نشینی به ماندن تغییر داد و به صراحت اعلام کرد، وجود نظامی آمریکا برای مقابله با ادامه حضور نیروها و گروه‌های مسلح ایرانی درسوریه است. عقبه سخت، اقناع روسیه به دست کشیدن از حمایت ایران یا اجازه دادن به اسرائیل برای از سرگیری حملات هوایی به حضور نظامی ایران است که با ورود سامانه‌های موشکی روسیه مختل شد.
برای کارها و اتفاقات غیرمنتظره در منطقه حسابی باز نمی‌کنیم اما بعید نمی‌دانیم که در آینده ایران دست به کار انتقامی بزند تا دولت ترامپ را ناچار به اندکی عقب‌نشینی کند. پیش از این، همین بازی را با دولت اوباما کرده بود، وقتی تعدادی نیروی مارینز را بازداشت کرد. زد و خوردهایی با نیروهای کشورهای خلیج ساخته و پرداخته می‌شود یا به ملیشیایش چراغ سبز حمله به منافع آمریکا در عراق را نشان می‌دهد. همه اینها ممکن است و بازی با آتش است برای خود ایران.