نیروی زمینی ترکیه به عربستان سعودی ملحق می شود.. واشنگتن به نیت مسکو شک دارد

کری: بحران سوریه با وجود اسد حل نمی شود * خوجه به «الشرق الأوسط»: فقدان مکانیسم های اجرایی شک و تردید ما را از برون رفت نشست «مونیخ» افزایش می دهد

پناهندگان سوری در باب السلام در مرزهای ترکیه در تلاش برای به دست آوردن کمک های غذایی ارائه شده از کمیته های امدادی ترکیه – عکس از گیتی

ترکیه با ارسال نیروهای زمینی به سوریه برای مبارزه با «داعش»، به عربستان سعودی ملحق می شود.

ترکیه شاهد فعالیت بی سابقه نظامی و سیاسی است که نشان دهنده نزدیک شدن به «ساعت صفر»، برای مداخله ترکی – عربی در سوریه است. این در حالی است که جنگ کلامی میان روسیه و ایالات متحده شدت گرفت، و واشنگتن نسبت به نیت های روسیه در سوریه شک و تردید دارد.

همزمان با این فعالیت ها، اطلاعاتی مبنی بر رسیدن جنگنده های عربستانی و اماراتی به پایگاه اینجرلیک ترکیه به دست آمده است.

منابع ترکی درباره «فعالیت غیر طبیعی» در آنکارا سخن می گویند که طی روزهای گذشته جلسات بلند پایه ای با حضور احمد داود اوغلو نخست وزیر این کشور و فرمانده ارتش، و فرمانده اطلاعات برگزار شد، و وزیر خارجه ترکیه با همتایان خود در عربستان سعودی و قطر و آمریکا تماس هایی برقرار کرد.

مولود اوغلو وزیر خارجه ترکیه بر ضرورت انجام مداخله زمینی در سوریه تأکید کرد و گفت کشورش برای حمایت از مرزهایش با کسی مشورت نمی کند.

همزمان، سرتیپ احمد عسیری مشاور وزارت دفاع عربستان سعودی روز گذشته تأکید کرد که جنگنده های این کشور به منظور مشارکت در ائتلاف بین المللی علیه «داعش» به پایگاه هوایی «انجرلیک» رسیدند. این در حالی است که یک مسؤل ترک به «الشرق الأوسط» گفت فرماندهای عملیات مشترکی از  ارتش ترکیه و ارتش عربستان سعودی در حال تشکیل است.

در همین راستا، روز گذشته تنش میان واشنگتن و مسکو در مونیخ اوج گرفت، به طوری که جان کری وزیر خارجه آمریکا سیاست خارجی روسیه را به شدت مورد انتقاد قرار داد و مسکو را به قرار گرفتن ضد خواسته های جامعه بین الملل، از طریق حمایت از شورشیان در اوکراین و دولت بشار اسد در سوریه متهم کرد. کری عواقب جنگ داخلی در سوریه را بدترین فاجعه انسانی از زمان جنگ دوم جهانی توصیف کرد.

از سوی دیگر، خالد خوجه رئیس ائتلاف سوریه به «الشرق الأوسط» گفت: « فقدان مکانیسم اجرایی، باعث افزایش شک و تردید ما نسبت به برون رفت «نشست مونیخ» و همچنین قطعنامه های پنج سال گذشته می شود».

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post