عراق- داعش-الشرق الاوسط

بغداد – حمزه مصطفی—الشرق الاوسط: درگیری های مسلحانه روز گذشته (پنج شنبه ۵ ژوئن) حکومت اسلامی عراق و شام (داعش) و نیروهای نظامی عراقی به خطرناک ترین مراحل خود رسید، چرا که این سازمان اصولگرای مورد حمایت افراد وابسته به القاعده توانست با گسترش نفوذ خود از شمال به دو شهر الرمادی و الفلوجه (در غرب بغداد) به سوی شهر سامراء (شمال غرب بغداد) از توابع استان صلاح الدین پیش روی کند. در این شهر دو مرقد امام هادی و امام حسن عسگری (دو امام شیعیان) قرار دارد.

به گفته پلیس عراق «آزاد سازی شهر سامراء از سازمان (داعش) طی یک عملیات نظامی گسترده و با مشارکت نیروهای ویژه عراقی و با حمایت بالگردهای نظامی صورت گرفت». نیروهای (داعش) پس از درگیری با نیروهای امنیتی عراق در محله های مسکونی مجاور مرقد عسکریین در مرکز سامراء، ۶ محله در شرق شهر را در کنترل خود درآوردند. این امر همزمان با عقب نشینی ارتش و نیروهای پلیس فدرال از این مناطق رخ داد.

حکومت عراق در بسیاری از استان های غربی و به ویژه استان های صلاح الدین و دیاله و نینوا وضعیت آماده باش کامل اعلام کرد. حکومت از این موضوع نگران است که “داعش” مناطق استراتژیک در این استان ها را به کنترل خود در آورد. این در حالی است که بنا به اطلاعاتی که یک منبع امنیتی در اختیار “الشرق الاوسط” قرار داد «هدف اصلی (داعش) نزدیک شدن به دو مرقد امام هادی و امام عسکری (امامان شیعیان) در سامراء است تا با شعله ور کردن فتنه طائفی به پیاده کردن سناریویی به مراتب خطرناک تر از سال ۲۰۰۶ مبادرت ورزد.» این منبع امنیتی که نخواست نامش فاش شود در ادامه خاطر نشان کرد «اوضاع کنونی بسیار خطرناک تر از سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ است. دوره ای که کشور در آن درگیر اقدامات خشونت بار طائفه گرانه ای شده که منجر به کشته و زخمی شدن صدها هزار تن و آواره شدن بیش از چهار میلیون نفر در داخل و خارج کشور شد. در آن زمان نیروهای آمریکایی دور کلیدی در پایان دادن به نزاع مسلح طائفی ایفا کردند.»

این منبع امنیتی افزود: «(داعش) توانست تا پنج محله در سامراء را اشغال کند. این بدان معنا است که این سازمان برای اولین بار از زمان شروع عملیات نظامی یعنی پنج ماه پیش برای خود جای پایی در چهارمین شهر مذهبی عراق بعد از نجف (مرقد امام علی، امام اول شیعیان) و کربلا (مرقد امام حسین، امام سوم شیعیان و حضرت عباس از چهره های مقدس شیعیان) و کاظمین (مرقد امام کاظم و امام محمد جواد، امام هفتم و نهم شیعیان) یافت. آنها (داعش) بسیار به مرقد امام حسن عسکری و امام هادی (امام یازدهم و نهم) بسیار نزدیک شده اند.»

به گفته این منبع امنیتی «نیروهای نظامی با تجهیزات کامل به این شهر (سامراء) رسیدند، و به برقراری امنیت در اطراف حرم عسکریین پرداختند. ولی نگرانی های بسیاری در اینباره وجود دارد که شاید (داعش) با در اختیار داشتن سلاح های دور برد، آنها را به سوی گنبدها پرتاب کند. در این صورت ما وارد مرحله مجهول جدیدی خواهیم شد.»

در این میان یک منبع در شورای رهبری عملیات سامراء در استان صلاح الدین دیروز (پنج شنبه) گفت: «نیروهای امنیتی در در گیری های مستمر با (داعش) در این شهر ضمن کشتن ۱۱ عنصر (داعش) و سوزاندن ۱۵ خودرو توانستند که کنترل ۳ محله از ۵ محله تحت کنترل (داعش) را در اختیار خود قرار دهند.»

و شورای رهبری عملیات سامراء اعلام کرد: «در یورش به شهر سامراء ۵۳ نفر کشته و زخمی شدند که در بین آنها افراد پلیس نیز دیده می شوند.»

از سوی دیگر کمیته امنیت و امور دفاعی در پارلمان عراق گفت: «دلیل عدم امنیت در عراق نبود برنامه های دولتی استراتژیک درباره چگونگی مبارزه با تروریسم است.» طاها عضو کمیته امنیت و امور دفاعی در پارلمان عراق به الشرق الاوسط گفت: «حوادث امنیتی مکرر همانند انفجار نارنجک یا ماشین های بمب گذاری شده یا یورش به زندان ها یا حتی اشغال شهرهایی مثل فلوجه بسیار خطرناک هستند و بیانگر آن هستند که گروه های تروریستی هنوز کنترل امور را در دست دارند و هر زمان که اراده کنند می توانند با یک برنامه ریزی دقیق و با استفاده از اسلحه وارد درگیری شوند.»