عکس از خبرگزاری مهر

عکس از خبرگزاری مهر

در شرایطی که کنگره آمریکا به کاخ سفید فشار می آورد تا از مذاکرات بین‌المللی هسته ای با ایران برای محدود کردن برنامه موشکی این کشور بهره برداری کند، وزارت دفاع ایران از تحویل چندین موشک بالستیک به نیروهای مسلح این کشور خبر داده است.

وزارت دفاع ایران روز چهارشنبه در مراسمی شمار زیادی موشک های بالستیک قدر ، قیام، فاتح ۱۱۰ ، خلیج فارس و سامانه پدافند هوایی مرصاد را به نیروهای مسلح این کشور تحویل داد.

این موشک ها به نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا تحویل شد.

سردار دهقان وزیر دفاع ایران در مراسم تحویل این سامانه ها و تجهیزات موشکی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: سخنان فرمانده کل قوا مبنی بر اینکه اگر تهدیدات دشمن ذره ای عملی شود ما حیفا و تل آویو را با خاک یکسان خواهیم کرد، چیزی جز اتکا به توانمندی های فرزندان این مرز و بوم نیست، چرا که این قدرت هم اکنون وجود دارد و قابل توسعه است.

وی گفت: “سیستم های راداری موشک های بالستیک خود را طوری طراحی کرده ایم که رادارگریزند و به هیچ وجه دشمن قادر به انهدام این موشک ها نیست.”

سردار دهقان افزود: “موشک های بالستیک قیام و فاتح که امروز تحویل نیروهای مسلح شد، از این جمله اند.”

وی همچنین گفت: “قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران هیچ تهدیدی برای همسایگان نیست”، و تصریح کرد: “همه می دانند قدرت جمهوری اسلامی ایران عامل اصلی ثبات در منطقه است و نیروهای فرامنطقه ای با بهانه ایران هراسی می خواهند حضور خود را در خلیج فارس توجیه کنند، اما باید بدانند ایران همواره آماده مقابله است.”

از سوی دیگر چندی پیش، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید از مطرح شدن برنامه موشک های بالستیک ایران در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ خبر داد.

برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در آستانه دور اخیر مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی گفت، ایران بر اساس طرح اقدام مشترک مورد توافق در ژنو باید درباره مساله موشک های بالستیک نیز پاسخ گفته و آن را حل و فصل کند.

در مقابل مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، تاکید کرده است که این اظهار نظرها در آستانه آغاز دور جدید گفت وگوهای ایران و پنج به علاوه یک القای موضوعات غیر مرتبط است.

ایران برنامه موشکی خود را بخشی از تدابیر دفاعی‌ خود می داند و معتقد است این مسئله در چارچوب مذاکرات هسته‌ای نمی‌گنجد. به نوشته وال استریت جورنال، یک مقام دولتی ارشد آمریکا که در مذاکرات هسته ای ایران مشارکت دارد گفته است: “تمامی مسائل به عنوان بخشی از مذاکرات جامع روی میز قرار دارند از جمله مسئله برنامه موشکی بالستیک ایران.”

گفته می شود ایران از اواسط دهه شصت شمسی برنامه ساخت موشک های بالستیک خود را آغاز کرده است.

ایران در نخستین گام گونه ای از موشک اسکاد که از نوع B آن بود را با نام شهاب-۱ به تولید رساند. شهاب-۱ به عنوان یک موشک کوتاه برد تک مرحله ای سوخت مایع با پرتابگر متحرک که هدایت آن از نوع اینرسی است سرآغاز برنامه موشک های بالستیک ایران شد.