سرباز عراقی

سرباز عراقی

لندن – الشرق الاوسط آنلاین

روز چهارشنبه، نبرد بین نیروهای مسلح عراق و سازمان “داعش” در محله الزهرا در شرق موصل شدت گرفت. این در حالیست که به دنبال درگیری های شدید و هدف گرفتن مخفیگاه های نیروهای تندرو، ستون هایی از دود بر فراز این منطقه مسکونی مشاهده شده است.

دیروز (سه شنبه)، سرویس مبارزه با تروریسم در عراق از تصرف کامل محله الزهرا و بیرون راندن نیروهای مسلح داعش خبر داد.

نیروهای عراقی در چند روز اخیر با مقاومت سرسختانه نیروهای تندرو روبرو شدند، مقاومتی که با بمبگذاری های انتحاری و حملات تک تیراندازان و نصب کمین توسط عناصر داعش همراه بود.

نیروهای ویژه سرویس مبارزه با تروریسم عراق رهبری عملیات نظامی در موصل را به عهده دارند. این نیروها بخشی از شرکت کنندگان در نبرد موصل به شمار می رود. صد هزار نفر از افراد وابسته به ارتش و دستگاه های امنیتی و پیشمرگ های کرد و شبه نظامیان حشد شعبی به منظور بیرون راندان “داعش” از موصل شرکت کرده اند. موصل، بزرگ ترین شهر تحت کنترل داعش در عراق و سوریه قلمداد می شود.

عبد الوهاب الساعدی فرمانده سرویس مبارزه با تروریسم در گفت و گو با شبکه “العربیه” گفت نیروهای عراقی کنترل محله البکر، مهم ترین مرکز “داعش” در شرق موصل را به دست گرفتند. این نیروها تنها در ۴ کیلومتری مرکز شهر یعنی محل تجمع افراد این سازمان قرار دارند. او افزود شمار زیادی از آنان در اطراف این محله کشته شده و جنگنده های ائتلاف جهانی ضد داعش توانستند با چهار حمله ضربتی سلاح های سنگین و خودروهای بمبگذاری شده داعشی ها را نابود کنند. او خاطر نشان کرد خطر “داعش” در درون محله کاملا از بین رفته است.

از سوی دیگر، تیپ نهم زرهی عراق در حال پیشروی است و به محله السلام رسیده است. این تشکیلات نظامی خسارت های بزرگی به نیروهای تندرو در جنوب شرق موصل وارد کرد. مسیر بعدی تیپ نهم پیشروی به سوی پل چهارم است.

در جنوب موصل اما پلیس فدرال به همراه نیروهای عملیات نینوا موفق به احراز پیشرفت مهمی در نبرد با “داعش” شدند.

به گفته عملیات مشترک، تیپ ۱۶ فاصله چندانی با دروازه های شهر ندارد و باید برای رسیدن به آن وارد چندین محله شود. البته افراد داعش در یکی از این محله ها به نام العربی مستقر شده اند.

شبه نظامیان حشد شعبی هم از غرب موصل پیشروی می کنند و به نزدیکی تلعفر رسیده اند.

عملیات موصل روز دوشنبه وارد چهارمین هفته خود شد و پیچیده ترین عملیات نظامی در عراق در عرض ده سال گذشته است. بیش از یک میلیون شهروند غیر نظامی هنوز در مناطق تحت کنترل سازمان تندروی داعش در این شهر هستند که همین امر، اوضاع را پیچیده تر کرده است.

آمارهای سازمان ملل حاکی از آن است که بیش از ۵۶ هزار نفر بر اثر جنگ از روستا و شهرک های اطراف موصل آواره و به مناطق تحت کنترل دولت پناه بردند.

البته، این رقم به جز ده ها هزار نفری است که پیکارجویان “داعش” برای سر پوش گذاشتن بر عقب نشینی از شهر، آنها را وادار به موضع گیری در روستاهای اطراف موصل کرده است.