دستگیری ۹ نفر از سران معترض سودانی توسط نیروهای امنیتی

خبرگزاری رویترز اعلام کرد نیروهای امنیتی سودان روز جمعه برای متفرق کردن جمعیت تظاهرات کنندگان از گاز اشک اور و بمب صوتی استفاده کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، این جمعیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفره که در شهر ام درمان نزدیک خارطوم برای تظاهرات خارج شدند درحالی که هنگام خروج از مسجد فریاد «مسالمت آمیز، مسالمت آمیز» سربرآوردند مورد هجوم حدود ۳۰ ماشین امنیتی قرار گرفتند.
سودان بیش از یک هفته است که شاهد تظاهراتی به خاطر گرانی، کمبود کالاهای اساسی و بحران پول است.
فعالان معارض مردم را به اعتراض بعد از نماز جمعه تشویق کردند که طبق گفته‌های فعالان جامعه مدنی، نیروهای امنیتی روز پنجشنبه ۹ نفر از این معارضان و فعالان را دستگیر کردند.
بیانیه کمیته متشکل از گروه‌های مدنی در سودان اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور به نشست سران مخالفان در خارطوم حمله کرده و این افراد را دستگیر کرده‌است.
نیروهای امنتی سودان همچنین شنبه هفته گذشته ۱۴ نفر از سران معارض را دستگیر و بعد از ساعاتی آزاد کرد.
براساس گزارش‌های رسمی حدود ۱۹ نفر از ابتدای این تظاهرات کشته شدند که دو نفر از آنها از نیروی‌های امنتی بودند اما سازمان عفو بین‌المللی روز سه شنبه اعلام کرد تعداد کشته‌ها ۳۷ نفر است.
رئیس دفتر رسانه‌ای سرویس اطلاعات و امنیت ملی سودان از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد.

*بحران اقتصادی
کشور سودان از سال ۲۰۱۱ بعد از جدایی جنوب سودان و از دست دادن سه چهارم تولید نفت خود در پی این جدایی از بحران اقتصادی رنج می‌برد.
این مشکل به دلیل سوءمدیریت و زیاده روی در هزینه‌ها بزرگ‌تر شد و معارضان عمر البشیر رئیس‌جمهور این کشور را متهم به سوءمدیریت می‌کنند.
سلسله‌ای از اقدامات اقتصادی نیز که از جمله آنها کاهش شدید ارزش نرخ پوند بود در رونق اقتصاد اثر نداشت؛ و در ژانویه موجی از اعتراض به دلیل گرانی نان صورت گرفت اما اعتراضات جدید از ۱۹ دسامبر شروع شد.
تعداد کشته شدگان در این اعتراضات به ۱۹ نفر رسید که وزیر اطلاع‌رسانی سودان اعلام کرد برخی از آنها که تخریبگر بودند و به دلیل درگیری با صاحبان فروشگاه‌ها کشته شدند.
وی همچنین گفت ۲۱۹ شهروند و ۱۸۷ نفر از نیروهای امنیتی در این اعتراضات زخمی شدند.