معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رییس جمهوری از برنامه ریزی دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم شب عید خبر داد وگفت: دولت برنامه ریزی های لازم را در این خصوص انجام داده تا قیمت ها به خصوص نرخ میوه شب عید افزایش پیدا نکند.

به گزارش ایرنا، محمد باقر نوبخت درسخنان پیش ازخطبه های این هفته نماز جمعه تهران، افزود: میوه شب عید ازهم اکنون در سردخانه ها موجود و انبارشده و پول آن به جای واردات به باغداران و کشاورزان داخلی اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: علاوه براین دربودجه سال ۹۳ نیز پیش بینی شده تا در هر فصل یک سبد غذایی به افراد با درآمد محدود ارایه شود.

استان ها به جای اعتراض به بودجه ۹۳ منافع جمعی را مد نظر قرار دهند

وی ادامه داد: استان ها با توجه به محدودیت ها باید به طور قطع به جای اختلاف و اعتراض نسبت به سهم هر استان با یکدیگر وحدت نظر داشته باشند و عقل جمعی را مد نظر قرار دهند.

نوبخت گفت: دولت ۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی را که نسبت به ۵۶ هزار میلیارد تومان سال جاری بودجه عمرانی ۳۳ درصد کمتر است را به جای تقسیم میان دو هزار و ۹۰۶ طرح به طرح های با پیشرفت فیزیکی بالا اختصاص داده تا مردم بتوانند در سال ۹۳ به بخشی از آنها دست یابند.

وی ادامه داد: برهمین اساس بودجه عمرانی سال ۹۳ به ۲۴۶ طرح عمرانی و اثربخش اختصاص یافت وامیدواریم باهمفکری مجلس بتوانیم این پیشنهاد را با تصویب درست در اختیار مردم قرار دهیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تصریح کرد: البته درکنار ۳۷هزار میلیارد تومان تخصیصی برای طرح های عمرانی قراراست از منابعی نظیر صندوق توسعه ملی با موجودی ۲۰ میلیارد دلار به صورت ارزی و ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت ریالی نیز بهره گیری شود که البته این رقم تنها به بخش خصوصی ارایه می شود.

بهره گیری از ۳۵ میلیارد دلار منابع ارزی خارج از کشور

وی اضافه کرد: قراراست از منابع ارزی کشور که هم اکنون در خارج از کشور به دلیل حصار تحریم امکان وارد کردن آن وجود ندارد با بهره گیری از روش های خاص استفاده شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: این رقم حدود ۳۵ میلیارددلاراست که قرار است برای عمران و آبادی کشور و خروج از شرایط رکود استفاده شود.

وی با بیان آنکه ، دربودجه ۹۳ به بهبود معیشت مردم معطوف شده ایم و به همین دلیل به کاهش تورم توجه ویژه شده است، گفت: مهار تورم و افرایش اشتغال وظیفه دولت است .البته رشد تورم کاهش یافته ولی باید تلاش بیشتری در جهت انضباط مالی داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به معیشت مردم گفت: در این راستا دو سبد کالایی تا پایان سال جاری به افراد با درآمد محدود ارایه می شود.

وی با اشاربه توجه دولت به امور عمرانی گفت: هر چند که می دانیم در یک بودجه یک ساله نمی توان تمام عقب ماندگی های تاریخی استان ها را جبران کرد اما در بودجه ۹۳ به معیشت مردم نیز توجه شده است.

انتظار داریم مجلس لایحه بودجه را تا بهمن ماه تصویب کند

وی با اشاره به ارایه بودجه در زمان مقرر اظهارداشت:انتظار داریم نمایندگان مجلس نیز تعامل لازم را با دولت داشته باشند و در زمان مقرر بودجه را تا بهمن ماه تصویب کنند تا دولت بتواند در سال جاری آیین نامه ها را نیزتدوین کند و کشور از ابتدای سال آینده دارای برنامه باشد.

آغاز تدوین برنامه ششم توسعه از سال ۹۳

وی ازآغاز تدوین برنامه ششم توسعه از سال ۹۳ خبر دادواظهارداشت:این برنامه به دنبال توازن منطقه ای است و به استان ها به میزانی توجه می شود تا به متوسط کشور برسند.

وی با اشاره به فشارهای ایجاد شده برای تشکیل نشدن انقلاب اسلامی در سال های گذشته گفت: در سال های گذشته دنیا فشارهایی را برای بحث هسته ای بر ایران وارد آورد اما ما مقاومت کردیم و باز هم مقاومت خواهیم کرد.

درامد بودجه ۹۳ حدود ۷٫۳ درصد کمتر از سال جاری خواهد بود

سخنگوی دولت گفت: براساس پیش بینی ها بودجه سال ۱۳۹۳ با توجه به تحریم های مختلف حدود ۷٫۳ درصد کمتر از بودجه سال جاری است و به همین دلیل بودجه ۹۳ اندکی نسبت به بودجه امسال انقباضی تر خواهد بود.

وی افزود: به دلیل تحریم از ظرفیت تولید بیش از ۴ میلیون بشکه ای تنها در حد یک میلیون بشکه استفاده می شود و اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که باید با تخصیص بهینه منابع به شکلی طراحی شود که استفاده مناسب انجام شود.

نوبخت گفت: بودجه سال ۹۳ با پیش بینی کمتربودن منابع نسبت به سال جاری طراحی شده تا ازبرخورداری از ظرفیت های موجود نظام و توجه به معیشت مردم بتوان اقدامات مناسب را انجام داد.

وی اضافه کرد: درارتباط با مساله برخورداری ازظرفیت ها با عنایت به اینکه منابع دراختیار دولت برای امور عمرانی ۳۳ درصد کمتر از سال جاری است باید با تدبیر از این رقم استفاده شود.

نوبخت با بیان آنکه ، صیانت از انقلاب اسلامی و پاسداری از میراث شهدا از وظایف است اما این صیانت به تناسب زمان در بخش های مختلف متفاوت است، اظهارداشت: با توجه یه شرایط کنونی نظام که بدخواهان و دولت های زور گو با تحمیل تحریم های اقتصادی در جهت فشاربر نظام ومحدود کردن معیشت مردم هستند عرصه اقتصادی از اهمیت خاص برخوردار خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبری رییس جمهوری تصریح کرد: در عرصه اقتصادی با توجه به شدت تحریم ها مقاومت و مقابله با تحریم های دشمن بسیار پراهمیت و ضروری است و به همین جهت مقام معظم رهبری در سیاست گذاری و راهبردی که برای سال جاری بیان داشتند مساله حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را به عنوان دو رویکرد مورد تاکید قرار دادند.

نوبخت اظهار داشت: حماسه سیاسی با درک مردم فهیم به خوبی در ۲۴ خرداد ماه نمایان شد و دولت تدبیر و امید با خرد ورزی و حماسه سیاسی مردم مشغول به کار شد و در استمرار فعالیت سیاسی دولت برخاسته از اراده مردم در عرصه های بین المللی در کمتر از ۱۰۰ روز موفق شد حقوق حقه ملت را با منطقی قوی به جهانیان عرضه کند و بر همین اساس در توافق نامه ژنو چرخه سوخت هسته ای مورد پذیرش قرار گرفت .

وی با اشاره به پذیرش و تصویب پیشنهاد نظام جمهوری اسلامی ایران که از سوی ریاست جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراط گری مطرح شده بود ، گفت:این در حالی است که تمامی تلاش بد خواهان اسلام براین راستا بود که از اسلام به جای چهره مهربان و مقدس تصویری خشن ارایه کنند که موفق نشدند و این موفقیت برای فرزند حوزه و دانشگاه و نظام بود.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود گفت: حماسه اقتصادی به دنبال حماسه سیاسی مورد انتظار و توجه است ضمن آنکه حماسه اقتصادی با شکل گیری اقتصاد مقاومتی قابل عرضه و ارایه است.

وی با بیان آنکه در اقتصاد مقاومتی دو ویژگی مهم باید مد نظر قرار گیرد ، اظهارداشت:اقتصاد مقاومتی به معنای استواری در مقابل فشار های درونی و بیرونی و همچنین برخورداری از تمام ظرفیت های داخلی اقتصاد و کشور است.

نوبخت با اشاره به ظرفیت های بزرگ انسانی منابع طبیعی و مالی در کشور ، ادامه داد: باید از این منابع در جهت استقرار ایران در جایگاه نخست اقتصادی در منطقه استفاده کرد و هدف سند چشم انداز ۲۰ ساله نیز همین است.