رییس دفتر رییس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان این که دولت یازدهم کار خود را از ۲۶ مرداد ماه آغاز کرده است، گفت: رییس جمهوری دو هفته دیگر درباره عملکرد صد روزه دولت به مردم گزارش می دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دکتر « محمد نهاوندیان » پس از برگزاری دومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در نشستی با اصحاب رسانه و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که امروز ۹۹ روز از فعالیت دولت یازدهم گذشته است و دولت در این راستا چه اقداماتی انجام داده است؟ این مطلب را بیان کرد.

نهاوندیان در پاسخ اظهارداشت: درباره گزارش ۱۰۰ روزه از عملکرد دولت باید از سخنگوی دولت سوال کنید.

وی اضافه کرد: اما من به عنوان یک شهروند می گویم که از نظر زمانی آغاز به کار دولت از ۲۶ مرداد ماه بوده است و طبیعتا پس از اتمام این صد روز، گزارش آن توسط رییس جمهوری به زودی ارائه خواهد شد.

رییس دفتر رییس جمهوری درخصوص موضوع معافیت مالیاتی در بخش صادرات نیز اظهارداشت: یکی از نکته های بسیار مهم که در مصوبه قبلی و بخشنامه گذشته سازمان مالیات درباره معافیت مالیاتی مطرح شده بود بحث ایجاد ابهام و شبهه در بحث صادرات بود که ما پس از بررسی در هیات دولت شبهات آن را برطرف کردیم.

نهاوندیان ادامه داد: یکی از سوالاتی که سازمان مالیات مطرح کرده است این بود که عمل صادرات چگونه باید صورت بگیرد که در پاسخ به این سوال باید گفت که با مصوبه دولت این ابهامات مندرج در مصوبه قبلی برطرف شده است.

وی با اشاره به مصوبه دیروز(یکشنبه) هیات دولت درباره بحث ارز حاصل از صادرات و ابهاماتی که در گذشته در رابطه با بخشنامه مربوط به مالیات بر صادرات، توضیح داد: این مصوبه پس از بررسی های لازم در دولت به تصویب رسید که البته طی دو روز آینده دراین راستا اطلاع رسانی خواهد شد.

رییس اتاق بازگانی در پاسخ به سووال دیگری درباره توجه دولت به بخش خصوصی و ارزیابی آنها از فعالیت های این بخش در بخش های اقتصادی گفت: بر اساس شاخص های مختلف اندازه سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران به طرق مختلف ارزیابی می شود .

نهاوندیان ادامه داد: برخی از این ارزیابی ها بر اساس میزان اشتغال، تولید ناخالص ملی و تعداد بنگاه های اقتصادی صورت می گیرد اما متاسفانه در بخش واگذاری برخی بنگاه ها شبهاتی وجود دارد که از آن به عنوان واگذاری شبه دولتی یا شبه خصوصی یاد می شود اما نحوه ارزیابی آن به بانک مرکزی محول شده اشت .

دو رویکرد مهم دولت در بخش خصوصی

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان این که دولت یازدهم در تعریف جدید از بخش خصوصی به دنبال رویکرد جدیدی است، گفت: اصلاح مسیر خصوصی سازی و اولویت قراردادن سرمایه گذاری های جدید در توانمندسازی بخش خصوصی دو رویکردی است که دولت به دنبال تحقق آنها است.

نهاوندیان با بیان این که چنین رویکردی می تواند در مصارف صندوق توسعه ملی هم اثرگذار باشد، گفت: اگر بتوانیم تحریم ها را از میان برداریم و در اقتصاد جهانی مشارکت داشته باشیم، بدون تردید با جذب و بکارگیری سرمایه های بین المللی می توانیم سرمایه های بخش خصوصی و بویژه بخش تعاونی را افزایش دهیم.

اعضای جدید شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی معرفی شدند

نهاوندیان پیش از پاسخ به پرسش خبرنگاران با ارائه گزارشی از نتایج نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: خوشبختانه برای نخستین بار جلسه شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی در ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد که این روند ادامه خواهد یافت.

وی گفت: قرار است این نشست به تناوب یک جلسه بحث کارشناسی و یک جلسه با حضور همه اعضا به تصمیم گیری موضوعات مطرح شده در نشست هر دوهفته یکبار برگزارشود.

رییس اتاق ایران همچنین از آقایان جلال پور، خلیل زاده، بهرامند، معتمدی، میری، پورفلاح، رضائی نژاد و بحرینیان به عنوان اعضای جدید این شورا یاد کرد که با پیشنهاد اتاق ایران و تعاون به تصویب رسیده است.چ

بررسی وضعت سفره های زیرمینی در دومین نشست شورا

نهاوندیان در ادامه تشریح نشست امروز این شورا گفت: طرح وضعیت مربوط به آب و دغدغه های آن از جمله موضوعات مورد گفت و گو در این نشست بود.

نهاوندیان افزود: دغدغه هایی نسبت به وضعیت سفره های زیرزمینی آب و مسائل زیست محیطی در کشور مطرح بوده و این موضوع هم از منظر کشاورزی و هم از نظر زیست محیطی مورد توجه بوده است.

وی اظهارداشت: به همین منظور پیشنهاد تشکیل کمیته ای با مشارکت دستگاه های ذیربط و با مسوولیت وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، نمایندگان اتاق و تشکل های ذیربط و نمایندگانی از کمیسیون کشاورزی در مجلس مطرح شد که کار این کمیته وظیفه رصد موضوع ماده ۱۴۰ قانون برنامه است.

در این نشست « مسعود چیت چیان » وزیر نیرو هم هشدار داد که وضعیت آب های زیر زمینی به دلیل حفر چاه های غیرقانونی در دشت ها ما را با یک چالش اساسی روبرو کرده است که اگر این روند ادامه یابد با مشکلات جدی در بخش آب مواجه خواهیم شد.

چیت چیان گفت: با اصلاح الگوی کشت، روش های آبیاری و کشت گلخانه ای زمینه برای کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی فراهم می شود و می توانیم سفرهای زیرزمینی را غنی کنیم.