تقدیم لایحه بودجه توسط روحانی به مجلس ایران-آزانس خبری اروپا

تقدیم لایحه بودجه توسط روحانی به مجلس ایران-آزانس خبری اروپا

به گزارش خبرگزاری ها، نمایندگان مجلس ایران که در اعتراض لایحه بودجه سال ۹۳ شمسی استعفا داده بودند، روز چهارشنبه ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) به صحن مجلس بازگشتند.

در پی ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ ایران از سوی دولت به مجلس این کشور، تعدادی از نمایندگان در اعتراض به کمبود اعتبارات منظور شده برای حوزه های انتخابیه خود، روز سه شنبه ۱۹ آذر اعلام کردند که از سمت نمایندگی خود کناره گیری می کنند.

بعد از گذشت یک روز از استعفای دسته جمعی این نمایندگان خبر بازگشت آن ها به مجلس ایران روز چهارشنبه در رسانه های مختلف منتشر شد.

سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس ایران روز چهارشنبه به خبرگزاری تسنیم گفت: «صبح امروز جلسه‌ای با حضور همه اعضای مجمع نمایندگان استان داشتیم و در جلسه علنی حضور نیافتیم. در حین برگزاری جلسه، محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس به جلسه نمایندگان استان آمد و خواستار بازگشت نمایندگان به جلسه علنی شد؛ ما هم اعلام کردیم که با مجلس قهر نیستیم و مجلس، خانه ماست و به صحن بازمی‌گردیم.»

وی درباره بازگشت نمایندگان خوزستان به مجلس توضیح داد: «اینکه دهقان برای وساطت از سوی رییس مجلس به جلسه آمده بود یا نه، مشخص نشد ولی بعد از اتمام جلسه داخلی که در آن تصمیم گرفتیم که در جلسات علنی شرکت کنیم، به صحن مجلس بازگشتیم.»

استان خوزستان ایران یک استان ثروتمند است و بیشتر منابع نفتی و گازی این کشور در این استان واقع شده است، اما این استان از مشکلات زیادی همچون آلودگی هوا، زیست محیطی و مشکلات بیکاری رنج می برود.

روز یکشنبه ۱۷ آذر، دولت روحانی لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ را در مهلت مقرر تحویل مجلس داد. در چند سال گذشته، دولت محمود احمدی نژاد معمولا لایحه بودجه را با تاخیر طولانی به مجلس می فرستاد و در برخی موارد، به علت ناممکن بودن تصویب لایحه، مجلس ناگزیر به تصویب بودجه های چند دوازدهمی می شد.

چس از تحویل لایحه بودجه ۹۳، تعدادی از نمایندگان نسبت به کاهش بودجه های استانی به ویژه در برخی از ردیف بودجه عمرانی منطقه ای در مقایسه با سال قبل، اعتراض داشتند و این اعتراض ها را با استعفا نشان دادند.

این در حالی است که هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی از دریافت استعفانامه نمایندگان خوزستان خودداری کرد. مقامات مجلس این نظر را مطرح کردند که لایحه بودجه حاوی پیشنهاد دولت است و در جریان رسیدگی به این لایحه در کمیسیون ها و صحن علنی مجلس، نمایندگان امکان اظهار نظر و تغییر در مواد آن را دارند.

هزینه‌های بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده، در مقایسه با بودجه سال جاری، افزایش یافته اما این افزایش از رشد هزینه‌ها در سال‌های قبل و همچنین از نرخ تورم به مراتب کمتر است. به این ترتیب، با در نظر گرفتن نرخ تورم، ارقام واقعی بودجه سال آینده نسبت به سال قبل کاهش یافته که به معنی محدود شدن اقدامات اقتصادی و فقدان رشد و حتی کاهش امکانات ارائه شده از سوی دولت است.