در حال حاضر تنها بخش بسیار کوچکی از تالاب هامون آب دارد

در حال حاضر تنها بخش بسیار کوچکی از تالاب هامون آب دارد

نماینده زابل در مجلس ایران درباره خشکسالی در منطقه سیستان و خشک شدن تالاب هامون هشدار داد و گفت این مسئله موجب شده است شمار زیادی از مردم از این منطقه کوچ کنند.

به گزارش خبرگزاریها، حلیمه عالی صبح یکشنبه در تذکر شفاهی به رئیس جمهور ایران در مجلس این کشور، با اشاره به کوچ ۲ تا ۳ هزار خانوار از منطقه از ابتدای سال جاری گفت: “این مسئله می تواند مشکلات امنیتی برای شرق کشور ایجاد کند و دولت باید در این زمینه اقدام کند.”

خشکی تالاب هامون برای ساکنان حاشیه این دریاچه که به مشاغلی چون صیادی یا حصیربافی اشتغال داشته اند، مشکلات معیشتی ایجاد کرده است و به مهاجرت آنها از این منطقه انجامیده است.

خانم عالی با اشاره به اینکه مشکل خشکسالی از ۱۵ سال پیش در منطقه سیستان وجود دارد از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواست تا همانطور که برای احیای دریاچه ارومیه کارگروهی تشکیل داده است برای نجات دریاچه هامون و منطقه سیستان هم فکری بکند.

تالاب بین‌المللی هامون ۵۶۰ هزار هکتار وسعت دارد و ظرفیت آبی آن هشت تا ۱۰ میلیارد متر مکعب است اما در دو دهه اخیر به علت خشکسالی و قطع جریان رود مرزی هیرمند که از افغانستان سرچشمه می گیرد میزان آب آن به شدت کاهش پیدا کرده است.

ایران و افغانستان در دهه هفتاد میلادی برای استفاده از آب هیرمند معاهده ای امضا کردند که بر اساس آن میزان سالانه آبی که از رودخانه هیرمند وارد ایران می شود مشخص شده است اما ایران از میزان آبی که وارد این کشور می‌شود شکایت دارد.

یکی از پیامدهای خشکی دریاچه هامون، افزایش طوفان های شن و گرد و غبار در منطقه است.

مرداد ماه امسال وزش باد شدید و توفان شن برای دومین بار متوالی ادارات دو شهرستان زهک و هیرمند در استان سیستان و بلوچستان در ایران را به تعطیلی کشاند و موجب مدفون شدن بیش از ۱۰۰ روستا و مراجعه صد ها نفر به مراکز بهداشتی و درمانی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرماندار زابل ۴ شهریور ماه امسال گفت: “بر اساس گفته کارشناسان، سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از خشک شدن دریاچه هامون دامنگیر مردم و دولت می‌شود.”

حسین کیخا افزود: خشک شدن دریاچه هامون که ناشی از قطع آب هیرمند است موجب افزایش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه به ۳۳۰ روز در سال شده است.