گریفیتس  : برقراری ثبات در مرزها حق قانونی سعودی است

مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل در یمن گفت «برقراری ثبات در مرزها حق قانونی سعودی است. ثبات امنیتی در یمن نه تنها در راستای تامین منافع سعودی بلکه به مصلحت کشورهای اروپایی نیز هست. اروپایی ها به دنبال امنیت مسیر کشتیرانی در دریای سرخ هستند. این مساله از اهمیت فراوانی برخوردار است. به همین دلیل، برقراری ثبات در یمن نه تنها برای یمنی ها مهم بوده بلکه یک مساله استراتژیک به شمار می رود».

گریفیتس درباره دور جدید گفتگوها میان طرف های یمنی در ژنو در ششم سپتامبر به «الشرق الاوسط» گفت «رایزنی ها نیاز به گفتگوی رو در رو ندارد اما طرف های یمنی برای مذاکره باید رسما رو در روی یکدیگر بنشینند».

او افزود «در مرحله کنونی به دنبال رایزنی برای انجام گفتگو هستیم. وقتی این رایزنی ها به پایان رسید مرحله گفتگو فرا می رسد».

گریفیتس درباره برنامه مطرح شده در خصوص گذار سیاسی گفت «قبل از هر چیز باید همه گروه های مسلح یمن برچیده شوند و همه طرف ها باید سندی با دو شرط امضا کنند:‌ نخست: مرحله گذار سیاسی از طریق ایجاد دولت وفاق ملی که با توجه به قطعنامه ۲۲۱۶ همه طرف ها در آن حضور داشته باشند. دوم: اقدامات امنیتی برای خروج یا خلع سلاح همه گروه های مسلح در یمن در نظر گرفته شود.»

 از سوی دیگر، این مقام سازمان ملل ابراز امیدواری کرد‍ تا بتوان با توجه به نتایج گفتگوهای پیشین به راهکار سریع برای نبرد در یمن دست یافت.

او افزود «توقف جنگ دو فایده اساسی دارد: نخست: خانواده های یمنی و فرزندان این سرزمین دیگر نیازی به کمک های بشر دوستانه نخواهند داشت. دوم: توقف جنگ ضامن این است که مرحله گذار در آینده بر پایه صلح قرار می گیرد. توقف اقدامات جنگی به خودی خود به برقراری صلح نمی انجامد اما به نبرد پایان می دهد. برقراری صلح کمی زمان می برد و باید احزاب و گروه های غیر درگیر در کنار اطراف درگیر در آن سهیم باشند.»

گریفیتس یادآور شد «سران حوثی – از جمله عبد المالک حوثی- از تمایل خود برای بازگشت به میز گفتگوها خبر دادند. این گروه به من ایراد گرفتند که چرا بنده در دعوت طرف های درگیر به میز گفتگو تعلل می کنم. من خیلی خوشحالم از اینکه می بینم آنها به دنبال گفتگو برای ایجاد راهکار هستند. آنها گفتند که دقیقا می دانند به چه چیزی برای رسیدن به توافق نیاز داریم. می دانم که تردیدهای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در طی این رایزنی ها میزان پاینبدی آنها معلوم می شود».

گریفیتس درباره دولت یمن می گوید «دولت قانونی در یمن همین دولت است و شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل هم این دولت را به رسمیت می شناسند. پرزیدنت هادی مذاکره کننده ماهری است. گفتگوهای سازنده ای با نخست وزیر و وزیر امور خارجه انجام دادند و آنها گفتند که دقیقا می دانند برای برقراری صلح به چه چیزی نیاز داریم».

او یادآور شد «برای رسیدن به توافق باید به شرایط حق انحصاری دولت در استفاده از نیروهای نظامی پایبند بود. معنی این حرف این است که دولت جدید یمن که به دنبال فرآیند گذار سیاسی شکل می گیرد از حق انحصاری برای بکارگیری نیروی نظامی برخوردار است. باید گروه های مسلح برچیده شوند. این مساله زمان می برد اما ضروری است. به نظرم دو طرف به اهمیت مساله پی برده اند».

او گفت «اینکه سعودی به دنبال برقراری ثبات در مرزهای جنوبی اش باشد و اینکه بخواهد در معرض حمله قرار نگیرد حق قانونی این کشور است. ما می دانیم که اصول سازمان ملل هم با این دیدگاه همسویی دارد. امیدوارم این فرآیند به نتیجه مطلوب برسد اما مذاکرات و اهداف مردم و حکومت یمن باید در اولویت باشد».

گریفیتس خاطر نشان کرد «کشورهای دیگر نباید در تعیین سرنوشت و آینده یمن دخالت کنند. تصمیم گیری در این باره به عهده مردم یمن است. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که همه طرف هایی که با آنها گفتگو کردم -از جمله- سعودی بر لزوم پایبندی به این اصل تاکید کردند. افزون بر این، ثبات و برقراری امنیت در یمن نه تنها در راستای تامین منافع سعودی بلکه به مصلحت کشورهای اروپایی نیز هست. اروپایی ها به دنبال امنیت مسیر کشتیرانی در دریای سرخ هستند. این مساله از اهمیت فراوانی برخوردار است. به همین دلیل، برقراری ثبات در یمن نه تنها برای یمنی ها مهم بوده بلکه یک مساله استراتژیک به شمار می رود».

فرستاده سازمان ملل در یمن خاطر نشان کرد «چنانچه اوضاع یمن بدتر شود خطر گسترش رو به رشد تروریسم و تندروی به دلیل حضور القاعده و داعش هم افزایش پیدا می کند و مسیرهای بازرگانی در معرض تهدید رو به رشد قرار می گیرند. در واقع، آنچه در شرایط کنونی مهم به نظر می رسد این است که امنیت در دریای سرخ برقرار شود و یمن باید نقش عمده ای در این زمینه ایفا کند. دریای سرخ مهم ترین گذرگاه دریایی و مسیر تجاری است».

او در ادامه افزود «حالا اگر نتیجه گفتگوها سازنده باشد اما ثبات در یمن بدون داشتن روابط اقتصادی با کشورهای خلیج غیر ممکن است. بهبود شرایط اقتصادی و درآمدزایی و ثبات و شرایط معیشتی یمن بستگی به بازسازی کشور و تجارت و داد و ستد با همسایگان یمن دارد. شرط برقراری صلح واقعی این است که همسایگان در صورت لزوم به کمک یکدیگر بشتابند نه اینکه از یکدیگر در بیم و هراس باشند و یا اینکه همیشه در حال جنگ و پیکار با همدیگر باشند».

صحیفه الشرق الأوسط on Twitter

عاجل | المبعوث الأممی إلى الیمن فی حوار خاص مع “الشرق الأوسط” أجراه @BadrAlQahtani : بناء السلام فی الیمن، یتطلّب احترام بعضنا لبعض واحترام وجهات النظر المختلفه بدلاً من إدانه ومعارضه بعضنا لبعض https://t.co/Mv7m1prH2L