عکس از ایسنا

عکس از ایسنا

اجرایی کردن سیاست های جمعیت در ایران به منظور رسیدن به جامعه ای جوان در آینده و شکوفایی اقتصادی و آوردن حداقل سه فرزند در هر خانواده، اگر با اتخاذ تدابیر و برنامه ریزی های خاص این موضوع همراه نباشد، ضمن افزایش آمار کودکان طلاق و کودکان خیابانی در نهایت تعداد افراد تحت پوشش مراکز بهزیستی ایران را افزایش می دهد.

موضوع افزایش جمعیت و تاکید مقامات و مسوولان دولتی مبنی بر بالا بردن میزان جمعیت و توقف حرکت جمعیت رو به پیری به سمت ایجاد جامعه ای جوان، هرچند خوشایند است؛ اما در اولین گام به سمت تحقق این هدف، خانواده های ایرانی را با اما و اگرهای بی شماری روبرو کرده است و دراین میان عده ای هستند که از افزایش جمعیت جوان در مراکز بهزیستی در آینده ای نه چندان دور ابراز نگرانی می کنند.

طبق آخرین آمار سازمان بهزیستی ایران، ۹ هزار و ۱۸۸ کودک از سن شیرخوار تا ۱۸ سال در مراکز تحت پوشش این سازمان نگهداری می شوند که دو هزار و ۱۳۱ آنها در مراکز دولتی و مابقی در مراکز غیردولتی حضور دارند. علاوه براین تعداد بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۶۵ کودک از سازمان امدادبگیر هستند.

همچنین بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ خورشیدی در ایران میزان جمعیت بیش از ۷۵ میلیون نفر است، ضمن اینکه متوسط نرخ رشد جمعیت سالانه معادل یک و سه دهم درصد اعلام شده است و لذا برای رسیدن به جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری به منظور ایرانی جوان باید تا سال ۱۴۱۰خورشیدی رشد سالانه جمعیت به یک و هفت دهم درصد افزایش یابد، درغیر این صورت ایران جزو کشورهای پیرخواهد بود.

براساس گزارش سازمان ثبت احوال کشور، در سه ماهه اول سال جاری بیش از ۲۶۲ هزار و ۳۲۷ نفر متولد شده اند و در این مدت بالغ بر ۶۶ هزار و ۷۷۴ نفر فوت شده اند. همچنین افزایش طبیعی جمعیت در این مدت معادل ۱۹۵ هزار و ۵۵۱ نفر بوده است.

در این زمینه شرق پارسی با برخی از کسانی که در مراکز بهزیستی ایران بزرگ شده اند در خصوص افزایش جمعیت در ایران به گفتگو نشسته است.

لزوم اشتغال زایی؛ فرقی نمی کند در مراکز بهزیستی بزرگ شده باشی یا خانواده

“ابوذر” ۲۶ ساله کارشناس برق در این ارتباط به شرق پارسی می گوید:” افزایش جمعیت برای داشتن کشوری جوان باید با برنامه ریزی مسوولان همراه باشد و درگام اول باید مشکلات اقتصادی برطرف شود، چراکه نا توانایی اقتصادی منجر به ازهم پاشیدگی خانواده ها می شود و در نهایت آمار کودکان بی سرپرست و یا بدسرپرست نیز افزایش می یابد.

وی افزود: در حال حاضر با اینکه حمایت های زیادی از فارغ التحصیلان اینگونه مراکز صورت می گیرد ولی در زمینه اشتغال مشکلات و موانع زیادی وجود دارد و اگر برای اشتغال جمعیت رو به رشد ایران اقدامات اساسی صورت نگیرد به تبع فرقی نمی کند درمراکز بهزیستی بزرگ شده باشی یا در خانواده، باید زمینه کار و فعالیت اقتصادی فراهم باشد.

وی همچنین گفت: «از سوی دیگر با افزایش جمعیت کودکان در مراکز بهزیستی باید امکانات نیز به تبع آن افزایش یابد. زیرا این کودکان درآینده علاوه بر اشتغال برای تشکیل خانواده و تهیه مسکن نیازمند دریافت تسهیلات دولتی خواهند بود. لذا باید برای اجرای چنین سیاستی کلیه جوانب حتی کوچک ترین نیاز جامعه به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی در نظرگرفته شود.»

سالانه یک تا دو درصد بر تعداد کودکان بهزیستی افزوده می شود. این خبری بود که بر روی یکی از سایت های خبری ایران منتشر شد. بر اساس این خبر باید اذعان کرد که افزایش جمعیت در مراکز بهزیستی شاید تا زمانی که کودکان در سنین پایین هستند چندان نگران کننده نباشد، اما با رسیدن آنان به سن جوانی باید هر آنچه هم اکنون به عنوان کمک و حمایت از آنان با تمام کاستی هایش ارایه می شود، چندین برابر شود.

حمیدرضا الوند در گفتگو با خبرگزاری مهر در زمینه افزایش سالانه تعداد کودکان بهزیستی اظهار داشته است: «سعی می کنیم بسیاری از این فرزندان را به خانواده های خود بازگردانیم و همچنین زمینه واگذاری آنها را به خانواده های جایگزین و یا اقوامشان فراهم کنیم و بر همین اساس سالانه مقدار کمی به تعداد کودکان افزوده می شود.»

افزایش کودکان بهزیستی به دنبال ضعف معیشتی

حمیدرضا یکی دیگر از کسانی که در یکی از مراکز بهزیستی ایران بزرگ شده است به شرق پارسی گفت: «درست است که مسوولان سازمان بهزیستی ایران تلاش می کنند تا کودکان را به خانواده و یا اقوام آنان بازگردانند، اما در عمل بسیاری از این کودکان به دلیل بدسرپرستی یا فراری می شوند و یا در نهایت به این مراکز بازمی گردند زیرا اگر شرایط خانواده مساعد بود کودک به این مراکز سپرده نمی شد.»

وی ادامه داد: «در طول سالها که در میان افرادی همچون خودم بزرگ شدم بارها دیده ام که حتی کودکانی که به سرپرستی پذیرفته می شوند بعد ازمدتی برگشته اند . یا اینکه بسیاری از کسانی که ازدواج می کنند به دلیل ضعف تربیتی و فرهنگی که در طول سالها با آن مواجه هستند با طلاق روبرو می شوند.»

به گفته او، «افزایش جمعیت شاید برای آینده ایران حائز اهمیت باشد، اما نباید کاستی ها را فراموش کرد باید وضعیت معیشتی و فرهنگی مردم به طور کامل تامین شود و بعد نسبت به این امراقدام کرد. درغیر این صورت آمار کودکان طلاق و دختران و پسران فراری نیز با سرعت افزایش می یابد.»

هر چند مسوولان متذکر می شوند که اجرا نشدن سیاست های جمعیتی مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد و بر تصویب و اجرای آن تاکید دارند، اما باید همگام با این سیاست، مسوولان امر سیاستهای اشتغالزایی، تامین مسکن جوانان، تسهیل در امر ازدواج، برطرف کردن مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، تامین زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی را در دستور کار قرار دهند.

اجرای این سیاست در طی سالها بدون توجه به مهم ترین عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می تواند نسل آینده ای را که هم اکنون متولد می شوند با مشکلات بیشتری از نظر تامین مسکن، اشتغال، ازدواج و مسایلی از این دست روبرو کند.

کودکان فردا که قرار است جمعیت جوان آینده ایران را بسازند در خانواده امروز که با مشکلات اقتصادی عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند پروش می یابند؛ لذا اگر شرایط اقتصادی و تامین معاش برای خانواده امروزی فراهم شود به تبع، نسل آینده نیز درحمایت خانواده و با درصدی بالایی ازایمنی به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پروش می یابد. درغیراینصورت سال به سال به آمار کودکان طلاق، کودکان خیابانی، کودکان کار و در نهایت کودکان بهزیستی افزوده می شود.

یکی از کارکنان سازمان بهزیستی ایران با نام مستعار” علی حق” به شرق پارسی می گوید: «به دلیل فقر اقتصادی و فرهنگی سالانه شاهد ورود کودکان با سنین مختلف به مراکزتحت پوشش بهزیستی هستیم. در حال حاضر بسیاری از افرادی که نیازمند کار هستند با اینکه معرفی نامه برای مراکز مورد نظر در دست دارند، ولی همچنان با مشکل اشتغال روبرو هستند و نمی توانند شغل مورد نظر دلخواه خود را پیدا کنند و یا بسیاری از آنان برای تشکیل خانواده و تامین مسکن همانند مابقی مردم مشکل دارند. هر ساله بسیاری از افراد تحت پوشش به امید آینده ای بهتر از کشور خارج می شوند.»

کودکان بهزیستی امروز، آینده بخشی از جمعیت جوان ایران را تشکیل می دهند و اگرسیاست افزایش جمعیت هم راستا با سیاستهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حرکت کند، ضمن جلوگیری از افزایش جمعیت، این کودکان می تواند به پرورش و تربیت آنان در تحقق سیاستهای دولت کمک شایانی کند.

به هر حال افزایش شمار کودکان بهزیستی و به تبع مشکلات آنان در مسیر زمان تنها گوشه ای و یا بخشی از اعمال سیاست افزایش جمعیت بدون اعمال زیرساخت های لازم به لحاظ اقتصادی است. لذا امید می رود با آغاز اعمال این سیاست، تصمیم گیران و مسوولان همه جوانب سیاست های کلی جمعیت را در دستور کار قرار دهند تا در آینده جمعیت جوان بتوانند در سایه این سیاست گذاری ها با ایجاد تولید و اشتغال به سمت شکوفایی هر چه بیشتر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی ایران حرکت کنند.