ریاض پیشروی چرخه توسعه در منطقه و ضامن ثبات بازارهای انرژی است

الریاض: مساعد الزیانی

گروه بیست مجموعه‌ای از موضوعات اقتصادی و مالی و توسعه‌ای را بررسی می‌کند که با اقتصاد جهانی در ارتباط بوده و جدیدترین مسایل بین‌المللی را زیر نظر دارد. مسایلی مانند توسعه اقتصادی، اصلاح قوانین مالی، مبارزه با فساد، بررسی توسعه پایدار، نقش زن، شرایط محیط زیست، بهداشت و تکنولوژی پیشرفته همه در کانون توجه بررسی‌های گروه بیست قرار دارد. این موضوعات در سطح نشست وزیران بررسی می‌شود.
نقش و جایگاه سعودی در تلاش‌های جهانی برجسته می‌شود که در قالب گروه بیست درصدد است ثبات بازارهای بین‌المللی را حفظ کند. سعودی بزرگترین کشوری است که برای رسیدن به ثبات بازارهای انرژی نقش تأثیرگذاری دارد و در قالب یک برنامه حساب شده منافع کشورهای تولیدکننده و واردکننده نفت را در نظر می‌گیرد. همچنین سعودی دارای بزرگترین اقتصاد خاورمیانه است که ارزش اقتصاد این کشور بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این کشور در جایگاه نوزدهم اقتصادهای جهانی است. بودجه سالیانه سال ۲۰۱۹ پادشاهی عربی سعودی رقمی بالغ بر ۲۹۴ میلیارد دلار خواهد بود که در مقایسه با بودجه امسال ۷درصد افزایش داشته‌است، امری که آن را به یکی از مهمترین رهبران چرخه توسعه اقصادی جهانی تبدیل می‌کند، به ویژه که در برنامه‌های مختلف توسعه جهانی مشارکت می‌یابد.
از سوی دیگر، سعودی نقش مهمی در تلاش‌های جهانی برای ثبات اقتصادی جهان ایفا می‌کند و سعی می‌کند در تحقیق اهداف گروه بیست با قدرت مشارکت کند. در ارتباط با بازارهای جهانی انرژی نیز سعودی تنها کشوری است که این قدرت را دارد با هرگونه کاهش تولید نفت مقابله کند و توازن تولید و عرضه را حفظ کند؛ اضافه بر این سعودی می‌تواند هرگونه توقف استخراج نفت توسط یکی از کشورهای نفتی را پوشش دهد. در اوضاع کنونی نیز یگانه عامل ثبات بازارهای جهانی نفت سیاست‌های تولید پادشاهی سعودی است.
گروه بیست، یک سوم اقتصاد جهانی را در دست دارد و با توجه به ارتباط دیگر کشورهای جهان با هر یک از اعضای این مجموعه بدین وسیله نقش جهانی و مهم این گروه به وضوح بیشتر می‌شود. همچنین ۸۰ درصد تجارت جهانی از آنِ کشورهای این مجموعه است. در یکی از گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول به نقش مثبت سعودی در توافقات اوپک اشاره شده و آن را یکی از پایه‌های ثبات بازار قلمداد کرده‌است. سعودی از معدود کشورهای نفت خیز است که ذخایر عظیم نفتی دارد و حجم ذخایر آن ۲۲۶ میلیارد بشکه برآورد شده‌است.
همچنین ارتباط پادشاهی سعودی با گروه بیست همواره مورد توجه بوده و این مسئله ناشی از انعطاف‌پذیری سیاست سعودی در قبال مسائل نوظهوری است که در راس این سیاست‌ها چشم‌انداز ۲۰۳۰ قرار دارد و در تلاش است قوانین عمومی کشور را با برنامه توسعه شامل اصلاح کند و به منابع درآمد دولت تنوع بخشد و آن را از حالت تک محصولی خارج سازد.