بودجه ایران همچنان از درآمد نفت تغذیه می شود

بودجه ایران همچنان از درآمد نفت تغذیه می شود

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران، پیش‌بینی کرد که به دنبال کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت نفت در بودجه دولت برای سال ۹۴ به ازای هر بشکه بین ۸۰ تا ۸۵ دلار لحاظ می شود.

مصباحی مقدم امروز سه شنبه، ۱۳ آبان، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم درباره قیمت تخمینی فروش نفت در بودجه سال ۹۴ اعلام کرد: «پیش‌بینی می‌کنم دولت روی قیمت ۸۰ تا ۸۵ دلار توافق کند.»

وی در عین حال رسیدن قیمت نفت به نرخ کمتر از ۸۰ دلار را بعید خواند و گفت: «یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشت عدم امکان فروش بیشتر نفت است، چرا که هم اکنون در شرایط تحریمی قرار داریم و خریداران کنترل می‌شوند و… حتی اگر قدرت تولیدمان بالا برود که رفته است قدرت فروش‌مان تغییر نمی‌کند.»

این در حالی است که در بودجه سال ۹۳ قیمت فروش نفت به ازای هر بشکه صد دلار پیش‌بینی شده بود. با این وجود پس از کاهش قیمت فروش نفت ایران در ماه گذشته، محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، در روز ۵ آبان از پیشنهاد وزارت نفت به دولت برای در نظر گرفتن قیمت فروش نفت بین ۷۰ تا ۷۵ دلار به ازای هر بشکه در بودجه سال ۹۴ خبر داده بود.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس ایران، دولت موظف است که بودجه سال ۹۴ را در آذرماه سال جاری به مجلس ارائه کند.

بهای نفت خام در بازارهای جهانی در دو ماه گذشته به طور متوسط حدود ۱۵ دلار در هر بشکه کاهش داشته است به طوری که در معاملات روز سه شنبه قیمت نفت برنت دریای شمال برای نخستین بار از ماه مه سال ۲۰۱۳ به زیر یکصد دلار سقوط کرد.

در صورت ادامه روند نزولی قیمت نفت، احتمال تشکیل نشست فوق العاده اوپک برای بررسی تحولات بازار نفت و تصمیم گیری در مورد کاهش تولید تقویت خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی، که کشورهای صنعتی را در مورد سیاست‌های نفت راهنمایی می‌کند، در گزارش اخیر خود که در ماه اوت منتشر شد اعلام کرد که ابهام در اقتصاد جهانی تقاضا برای نفت بیشتر جهت توسعه را پائین نگاه می‌دارد و قیمت را کاهش می‌دهد.

اگر چه خشونت‌ها در کشورهای تولیدکننده نفت می‌تواند تولید را مختل کند، میزان موجودی را پایین بیاورد و بر قیمت‌ها بیافزاید، اما آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که به رغم درگیری‌های مسلحانه در لیبی، عراق و اوکراین، وضع موجودی نفت خام در بازار از آنچه انتظار می‌رفت بهتر می‌نماید .

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی‌های خود را برای تقاضای نفت در امسال و سال آینده پایین آورده است.

در همین زمینه روزنامه تعادل در شماره چهارشنبه، ۲۳ مهر، خود نوشته بود: «دولت بودجه سال ۱۳۹۳ را بر مبنای قیمت هر بشکه نفت ۱۰۰ دلار بسته بود، اما اکنون هر بشکه نفت ایران کمی بیش از ۸۰ دلار فروخته می‌شود و در حال حاضر با احتساب قیمت نفت، دولت ماهانه با ۱۵۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد روبه‌رو است.»

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، روز ده آبان گفته بود که «در سال ۹۳ کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت نخواهیم داشت.»

روز جمعه، ۲۵ مهر، خبرگزاری مهر خبر داده بود که همزمان با سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی و روشن شدن احتمال کسری بودجه در کشور، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با صدور دستوراتی به بیژن زنگنه، وزیر نفت خود، خواستار اقداماتی برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت و استفاده از «ابزار دیپلماسی انرژی» شده است.