دمام: عبید السهیمی

نصیر شمه موسیقیدان جهانی، عشق خود را به عود اینگونه توصیف کرد: «عشق من به عود همچون تقدیر است. می‌توانم از طریق این عشق کار یکی از سومریانی را تکمیل کنم که هزاران سال پیش آغاز کرده‌بود. شاید هم ژن باعث وارد شدن من به این عرصه می‌شود».
به گزارش الشرق الاوسط، وی با گروهی متشکل از ۴۰ نوازنده که بیشتر آنها نوازنده عود بودند سه کنسرت در مرکز فرهنگی جهانی ملک عبدالعزیز «اثراء» برگزار کرد و سعودی‌ها را با نوآوری‌ها، موسیقی‌های معروف خود و نوازندگی‌اش شگفت زده کرد.
وی همچنین به همراه نوازنده گیتار فلامینکو کارلوس بنیانای اسپانیایی قطعاتی را نواخت و حاضران را مات و مبهوت خود کرد.
نصیر شمه در این کنسرت‌ها مختصری از تاریخچه عود را برای حضار ارائه کرد: «سومریان بلاد رافدین بیش از ۴ هزار سال پیش عود را اختراع کردند سپس به تمدن نیل منتقل شد و هزار سال بعد از آن به تمدن فارس وارد شد».
وی در خصوص علاقه‌اش به عود گفت: «روزانه ۱۵ ساعت عود می‌نواختم تا به صدای عودی که در ذهنم بود برسم».
نصیر شمه همچنین در خصوص وجود ۲۵ نوازنده عود در گروهش به الشرق الاوسط گفت: «سعی می‌کنم تا اورکستر متشکل از سازهایی شبیه به عود باشد».
وی با اشاره به سازهای اختراعی همچون عودلا، عودلین و عودلو تأکید کرد که تلاش می‌کند صدایی جدید از عود استخراج کند. در واقع سازهای جدید همان بازگشت به عود است اما برای اکتشاف نواهای جدید و صداهایی که باعث غنی شدن موسیقی عربی و جهانی شده و جایگاهی برای خود به وجود بیاورند.
وی گفت: «گروه اسحاق الموصلی در دوره عباسی متشکل از ۴۰۰ نوازنده عود بود. می‌خواهم به این صدا و هماهنگی برسم که او میان ۴۰۰ نوازنده در آن واحد به وجود آورد».
شمه در خصوص پذیرش سازهای اختراعی از سوی موسیقیدانان گفت: «هنگامی که سازهایی جدید با احساس و صدایی جدید برای خلاقیت بیشتر تقدیم کنیم مورد قبول قرار می‌گیرند».
وی از حضور پرشور سعودی‌ها در کنسرت‌هایش ابراز خوشحالی کرد و به علاقه آنها به عود اشاره کرد و آنها را مشتریان اصلی خود در جهان دانست به طوری که خانه عود به ساختن این سازها مشغول است و سعودی‌ها بیشتر تقاضا را برای خرید از آن دارند.

View this post on Instagram

نصیر شمه مردم ظهران را به وجد آورد و سه ساز به جهان موسیقی عرضه کرد نصیر شمه مردم ظهران را به وجد آورد و سه #ساز به جهان موسیقی عرضه کرد به «الشرق الاوسط» گفت: آرزو می‌کنم «خانه عود» را در سعودی تأسیس کنم حاضران در سالن «اثراء» ظهران، شبی شاعرانه از شب‌های هزار و یک شب، با حس و حالی بغدادی و روح و هویتی شرقی را تجربه کردند با رشته‌های موزیسین نصیر شمه و گروهش «ارکستر خانه عود» تا عطش گروه بزرگی از مردم سعودی را روایت کند که سالن مرکز فرهنگی بین‌المللی ملک عبدالعزیز لبالب از آنها شده بود. این برنامه‌ها به مدت سه شب سرشار از #هنر و #موسیقی و شگفتی ادامه خواهد داشت. شمه ظهران را انتخاب کرد تا اولین شهر عربی باشد که سازهای سه گانه جدیدی را که ساخته، در آن بنوازند. گزارش کامل farsi-archive.aawsat.com

A post shared by Sharq Farsi (@sharq.farsi) on