کری: یک مرد به تنهایی نمی تواند مانعی بر سر راه حل بحران سوریه باشد

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی و فلیپ هاموند همتای انگلیسی وی در کنفرانسی مطبوعاتی در ریاض – عکس از اقبال حسین

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی و فلیپ هاموند همتای انگلیسی وی در کنفرانسی مطبوعاتی در ریاض – عکس از اقبال حسین

چندین پایتخت عربی و غربی، که با یافتن راه حلی برای درگیری ها در سوریه مرتبط هستند، بر ضرورت تعیین جدول زمانی برای خروج بشار اسد رئیس جمهور این کشور، به عنوان راهی برای حل بحران تأکید کردند. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی و فلیپ هاموند همتای انگلیسی وی در کنفرانسی مطبوعاتی که روز گذشته در ریاض برگزار شد در این مورد توافق نظر داشتند. الجبیر گفت که عربستان سعودی در رقابت طولانی مذاکرات وین برای پایان دادن به بحران سوریه وارد نخواهد شد. وی توضیح داد که مشارکت ریاض تنها برای آزمودن نیت ایران و سوریه و شناخت این که آیا واقعاً نیتی واقعی برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران وجود دارد یا خیر خواهد بود.

الجبیر تأکید کرد: «نشست چهارجانبه فردا برای هماهنگی موضع گیری ها خواهد بود، و زمان و نحوه کنار رفتن اسد بند مهمی بر میز مذاکرات است، و اگر نشست وین در دستیابی به توافق شکست بخورد به گزینه های دیگری متوصل خواهیم شد». الجبیر راه حل در سوریه را بسیار روشن دانست و آن هم کنار رفتن بشار اسد، چه از طریق راه حل های سیاسی و یا راه حل نظامی است.

هاموند نیز به نوبه خود اشاره کرد که موضع روسیه و ایران در قبال بحران سوریه شامل اجرای انتخابات ریاست جمهوری است که اسد هم در آن کاندید شود، اما لندن خروج بشار اسد از قدرت را ضروری می بیند.

اما جان کری وزیر خارجه آمریکا در سمیناری در موسسه کارنگی گفت که در نشست وین با وزرای خارجه چندین کشور شرکت خواهد کرد که برجسته ترین آن ها روسیه و ایران و عربستان سعودی است تا راه خروج از «جهنم» سوریه و تقویت تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری و تشدید حمله نظامی بر ضد داعش ترسیم شود. وی تأکید کرد که راه شکست دادن سازمان داعش پایان دادن به جنگ در سوریه است و این هدف ایالات متحده آمریکا است.

کری با تأکید بر ضرورت کنار رفتن اسد گفت: «پیام من به سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و تمامی کشورها پیش از نشست وین این است که یک مرد نمی تواند در مقابل حل بحران در سوریه بایستد، و همگی ما برای به پایان دادن  به بحران بر اساس بیانیه ای که در نشست ژنو یک بر آن توافق شده بود مسؤلیت داریم و این هدف نشست است».

اما در پایتخت فرانسه، لوران فابیوس وزیر خارجه این کشور روز گذشته در بیانیه ای گفت: «نشستی که برای بررسی بحران سوریه که دو شب پیش برگزار شده بود مفید بود و اجازه آماده شدن برای نشست وین در روزهای پنجشنبه و جمعه را داد». در این بیانیه ذکر شده است: «حاضران در نشست درباره اشکال روند (سیاسی)  انتقال قدرت مشاوره کردند که شامل تقویم زمانی دقیقی  برای خروج اسد باشد». علاوه بر این درباره مبارزه با داعش و فراهم کردن حمایت از معارضه میانه رو، و تأکید بر نقش آن در مذاکرات آتی نیز تبادل نظر شد.