از راست به چپ: رییس جمهور فرانسه فرانسوا اولاند، رییس جمهور اوکراین پترو پوروشنکو، رییس جمهور آمریکا باراک اوباما، نخست وزیر بریتانیا دیوید کامرون، صدراعظم آلمان آنگلا مرکل و نخست وزیر ایتالیا ماتئو رنزی درباره بحران اوکراین در نیوپورت، ولز، بریتانیا نشست ناتو را برگزار کردند – آژانس عکس خبری اروپایی

از راست به چپ: رییس جمهور فرانسه فرانسوا اولاند، رییس جمهور اوکراین پترو پوروشنکو، رییس جمهور آمریکا باراک اوباما، نخست وزیر بریتانیا دیوید کامرون، صدراعظم آلمان آنگلا مرکل و نخست وزیر ایتالیا ماتئو رنزی درباره بحران اوکراین در نیوپورت، ولز، بریتانیا نشست ناتو را برگزار کردند – آژانس عکس خبری اروپایی

اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در ولز، بریتانیا، از امروز پنج‌شنبه ۴ سپتامبر نشستی دو روزه خواهند داشت و انتظار می‌رود، بحران و اوکراین و موضوع روسیه از مهم‌ترین مسائل آن باشد.

در عین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از یک مقام دولتی بریتانیایی، قرار است پترو پوروشنکو، رییس‌جمهوری اوکراین در آستانه نشست گزارشی از اوضاع کشورش به رییس‌جمهوری آمریکا، نخست‌وزیر بریتانیا و صدر اعظم آلمان بدهد.

ناتو: روسیه به اوکراین حمله کرده بود

آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو روز پنجشنبه تاکید کرد روسیه به اوکراین حمله کرده بود. این گفته راسموسن در آستانه نشست ناتو به رهبری آمریکا، به ادعای غرب علیه مسکو دامن زده است.

راسموسن در شهر نیوپورت، در ولز گفت: «ما با تغییرات اساسی در محیط امنیتی مواجهیم. روسیه از شرق به اوکراین حمله کرده است.» مسکو این اظهارات را ادعا خوانده است. با این وجود گزارش های ناتو حاکی از آن است که هزار سرباز روسی در اوکراین مشغول عملیات هستند.

با این وجود وی از برنامه ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه برای اعمال آتش بس در اوکراین و رسیدن به صلح در منطقه استقبال کرد.

روسیه: مقاصد ناتو تهدیدآمیز است

در حالی که مقامات ناتو نسبت به شرایط اوکراین هشدار دادند، سرگئی لاوروف نخست وزیر روسیه نسبت به مقاصد ناتو هشدار داد و آن را تهدیدی برای مسیر گفتگوهای صلح در شرق اوکراین خواند.

روسیه و اوکراین دیروز چهارشنبه ۳ سپتامبر اعلام کردند که گفتگوها را برای پایان دادن به ماه ها درگیری در شرق اوکراین به طور جدی ادامه خواهند داد. ولادیمیر پویتین رییس جمهور روسیه برنامه ای هفت مرحله ای برای پایان دادن به خشونت ها در منطقه ارائه کرد و ابراز امیدواری کرد این دور از مذاکرات که روز جمعه ۵ سپتامبر در مینسک، پایتخت کشور بلاروس برگزار می شود، با نتیجه مثبت به پایان رسد.

سرگئی لاوروف در تازه ترین سخنرانی خود که از تلویزیون ملی روسیه پخش می شد، اظهار داشت، بیانیه ای که مقامات ارشد دولتی در کی‌یف، مبنی بر تشویق اوکراین برای پیوستن به ناتو، صادر کردند نتیجه جز منحرف کردن مسیر گفتگوها برای یافتن راه حل صلح آمیز برای این مناقشه ندارد.

پوتین برای اوکراین طرح صلح ارائه کرد

در آستانه نشست سران کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی، در حالی‌که فشارها بر مسکو به خاطر آنچه غرب دخالت در بحران داخلی اوکراین خوانده، افزایش یافته، رییس‌جمهوری روسیه برنامه ای هفته مرحله ای برای صلح در اوکراین ارائه کرده است.

با وجود آن که این تلاش روسیه با استقبال ناتو مواجه شده اما نخست‌وزیر اوکراین این طرح را «انحراف افکار عمومی» توصیف کرده است.

آرسنی یاتسه‌نیوک، نخست‌وزیر اوکراین، می‌گوید «نقشه واقعی پوتین، خراب کردن اوکراین و بازگرداندن اتحاد جماهیر شوروی است.»

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه از نیروهای دولتی اوکراین و تجزیه‌طلبان هوادار روسیه درخواست کرد تا سلاح های خود را زمین بگذارند.

به گزارش راشاتودی، پوتین از تجزیه‌طلبان هوادار روسیه خواست تا پیشروی در خاک اوکراین را متوقف کنند. وی در ضمن از نیروهای دولتی اوکراین نیز خواست از مناطقی که درگیریهای در آن ها جریان دارد، عقب نشینی کنند.

برنامه هفت مرحله ای پوتین نظارت بین‌المللی برای آتش‌بس یا ایجاد دالانی انسانی در دونتسک و لوهانسک، برای انتقال کمک و پناهجویان را هم لحاظ کرده است.

رویترز پیشتر اعلام کرده بود، پس از گفت‌وگوی تلفنی میان پوروشنکو با پوتین خاطرنشان کرد، دیدگاه‌های دو کشور «برای پایان دادن به درگیری ها، بسیار نزدیک است.»

خبرگزاری اینترفاکس نیز از قول آندری پورگین، رهبر شورشیان دونتسک، گزارش داد «آتش‌بس به معنی توافق صلح نیست.»

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، در دیدار خود از استونی، کشوری که سابقه عضو شوروی بوده و اکنون به عنوان کشور مستقل اروپایی، عضو تازه ناتو، نیز گفته است «زود است که بتوان گفت معنی آتش‌بس چیست.»