طرح «نیروی عربی» پیش روی نشست سران عرب در ماه مارس

پادشاه عربستان به هنگام استقبال از رئیس جمهور مصر در فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض (عکس از بندر الجلعود)

پادشاه عربستان به هنگام استقبال از رئیس جمهور مصر در فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض (عکس از بندر الجلعود)

طی گفتگوهای رسمی انجام شده بین ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، عمق روابط استراتژیک بین دو کشور و علاقمندی به گسترش روابط در همه زمینه ها، در نشست دوجانبه روز گذشته در ریاض مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست رسمی که در قصر پادشاه عربستان تشکیل شد، جنبه های همکاری های دو جانبه به نفع دو کشور و دو ملت برادر مورد بررسی قرار گرفت. دو طرف همچنین درباره آخرین تحولات منطقه ای و جهان بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور مصر تأکید کرد که «مرحله کنونی و واقعیتی که منطقه عربی با آن روبروست، نیازمند تقویت همکاری ها، به سود کل منطقه است».

منابع عربی برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که مصر قصد دارد در نشست کشورهای عربی که قرار است در اواخر ماه مارس آینده در قاهره با حضور سران کشورهای عربی برگزار شود، طرح تأسیس نیروی مشترک عربی برای مقابله با بحران های امنیتی و مبارزه با افراط گرایی، که کل منطقه شاهد آن است، را ارائه دهد.

سفر روز گذشته رئیس جمهور السیسی به ریاض، چند ساعت به طول کشید. وی در فرودگاه بین المللی ملک خالد مورد استقبال ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان قرار گرفت. شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان و شاهزاده محمد بن نایف جانشین ولیعهد و تنی چند از مقامات بلند پایه عربستان نیز برای استقبال از وی به فرودگاه رفته بودند.

این گفتگوها شاهد تبادل دیدگاه در خصوص آخرین تحولات منطقه و مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی بود. رئیس جمهور مصر از تلاشهای عربستان سعودی و نقش آن در حمایت از مسائل عربی و اسلامی قدر دانی کرد.