شماری از ساکنان غزه پس از یکی از حملات هوایی اسراییل - عکس از خبرگزاری فرانسه

شماری از ساکنان غزه پس از یکی از حملات هوایی اسراییل – عکس از خبرگزاری فرانسه

در پی تشدید حملات اسراییل به نوار غزه و با توجه به درخواست های متعدد بین المللی، شورای امنیت سازمان ملل ساعت ۱۰ صبح امروز (به وقت آمریکا) نشستی فوق العاده را برای بحث در این زمینه برگزار می کند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، قرار است در این نشست نمایندگاه ۱۵ کشور عضو شورای امنیت را در جریان آخرین تحولات فلسطین قرار دهد.

“ریاض منصور” نماینده فلسطین در سازمان ملل اعلام کرد که از سوی “ابومازن” رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مکلف شده است که رایزنی هایی را با نمایندگان کشورهای عربی و منطقه ای، با هدف افزایش حمایت ها از وادار ساختن شورای امنیت به ادای وظایف خود در قبال حملات رژیم اشغالگر قدس به غزه و حمایت از مردم فلسطین، انجام دهد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی پیشتر از جامعه بین المللی خواسته بود «فورا برای جلوگیری از افزایش خطرناک درگیری ها که به تخریب و بی ثباتی منطقه خواهد انجامید» مداخله کند.

نبیل العربی ، دبیر کل اتحادیه عرب هم دیروز خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حملات هوایی اسراییل به نوار غزه شده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم روز چهارشنبه خواستار توقف عملیات نظامی دو جانبه اسراییل و غزه علیه یکدیگر شد.

بر اساس گزارش ها، بر اثر حملات چند روز گذشته اسراییل به نوار غزه، بیش از ۷۰ فلسطینی کشته و ده ها تن دیگر زخمی شده اند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از اسراییل و فلسطینی ها خواست تا حداکثر خویشتنداری ممکن را از خود نشان دهند و به مذاکرات واقعی صلح بازگردند.

گفته می شود دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه بیشتر وقت خود را به گفتگوی تلفنی با رهبران جهان و منطقه پرداخت تا شاید بحران تازه میان اسراییل و فلسطینی ها را کنترل کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد پرتاب راکت ها از سوی شبه نظامیان اسلامگرای حماس به اسراییل را محکوم کرد و از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل خواست به تعهدات بین المللی برای مراقبت از غیرنظامیان احترام بگذارد.

درخواست بان کی مون در شرایطی مطرح می شود که حملات هوایی اسراییل به نوار غزه که می گوید برای متوقف کردن پرتاب راکت ها از سوی شبه نظامیان حماس به خاک اسراییل است، روز پنجشنبه نیز ادامه یافت.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل نیز وعده افزایش حملات به «حماس و سازمان های تروریستی در غزه» را داده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از مقامات فلسطینی گزارش داد که هشت نفر از اعضای یک خانواده از جمله پنج کودک در یک حمله هوایی اسراییل که پیش از طلوع آفتاب صورت گرفت، کشته شدند. این مرگبارترین حمله هوایی به نوار غزه از زمان آغاز عملیات «لبه محافظ» اسراییل در روز سه شنبه بوده است.

بر اساس گزارش ها در حمله روز پنجشنبه دست کم دو خانه در خان یونس، واقع در جنوب غزه ویران شد و هشت نفر کشته شدند. در یک حمله دیگر اسراییل در همین روز یک خودرو در شهر غزه مورد هدف قرار گرفت و سه نفر کشته شدند.

اسراییل می گوید شبه نظامیان غزه بیش از ۲۰۰ راکت به اسراییل پرتاب کرده اند که برخی از آنها به عمق اسراییل برخورد کرده است.

راکت های پرتاب شده از نوار غزه موجب مجروح شدن کسی نشده اما فعالیت های تجاری در مناطق جنوبی اسراییل را فلج کرده و صد ها هزار نفر را راهی پناهگاه ها کرده است.

ارتش اسراییل گفته است از زمان آغاز عملیات «لبه محافظ» در روز سه شنبه ۷۵۰ محل حماس را بمباران کرده است، از جمله چندین سایت پرتاب کننده راکت و چند خانه اعضای ارشد حماس.

تنش‌ها بین رژیم اسراییل و فلسطینی‌ها از هفته گذشته پس از آن شدت گرفت که یک نوجوان فلسطینی به نام محمد ابو خضیر زنده زنده سوزانده شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که جسد سه شهرک‌ نشین اسراییلی حوالی روستای حلحول در شهر الخلیل واقع در کرانه باختری پیدا شد. تل‌آویو حماس را مسئول مرگ این سه نفر می‌داند، اما حماس این اتهام را رد می‌کند.

نوار غزه از ژوئن سال ۲۰۰۷ میلادی در محاصره رژیم اسراییل قرار دارد. محاصره غزه شرایطی را در این منطقه به وجود آورده که به کاهش استانداردهای لازم برای زندگی و افزایش بی‌سابقه فقر و بی‌کاری برای ساکنان آن منجر شده است.