محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست)، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا (چپ)

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست)، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا (چپ)


نشست سه جانبه بین «محمد جواد ظریف» و «جان کری» وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

به گزارش ایرنا، از آنجا که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به مرحله حساس و دشواری رسیده است و نیاز به تصمیم گیری در سطح بالاتری دارد، وزیر امور خارجه آمریکا به دعوت اشتون به ژنو آمده است تا در مذاکرات شرکت کند.

جان کری پیش از حضور در این نشست سه جانبه، با مذاکره کننده اصلی گروه ۱+۵ به صورت دو جانبه دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر خارجه آمریکا درباره دلیل حضورش در ژنو گفت: «هنوز توافقی حاصل نشده است و من آمده ام که میان ایران و اعضای ۱+۵ توافق حاصل شود.»

کری افزود: «با آقای ظریف جلسه ای خواهیم داشت تا مسایل باقیمانده را حل کنیم.»

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال اظهار داشت: «فاصله ای میان نظرات ما و ایران وجود دارد که آمده ایم نظرات را به یکدیگر نزدیک کنیم.»

علاوه بر جان کری، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس و گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان نیز در مذاکرات ژنو حضور پیدا کرده اند که نشانه جدی و حساس بودن مذاکرات است.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه پس از ورود به ژنو از پیشرفت در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ خبر داد و گفت: هدف این است به توافقی دست یابیم که بتوانیم گام محکمی برداریم.

برنامه ای برای ملاقات دو جانبه با کری نداریم

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که آیا دکتر ظریف با جان کری دیداری دو جانبه خواهند داشت یا نه، گفت: «ما تاکنون هیچ برنامه ای برای ملاقات دو جانبه با آقای کری نداریم و در دستور کار ما نیست ولی ملاقات سه جانبه برنامه ریزی شده است و انجام خواهد شد.»

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه افزود: «سفر آقای کری به درخواست خانم اشتون بوده است؛ با توجه به اینکه مذاکرات به مراحل حساس و نهایی خود نزدیک می شود خانم اشتون تشخیص دادند که آقای کری باید حضور داشته باشند.»