یک مسؤل آمریکایی: تبادل نظر بین  دو رهبر

پادشاه عربستان به هنگام استقبال از اوباما در ماه مارس گذشته هنگامی که ولیعهد بود (آ.ف.ب)

پادشاه عربستان به هنگام استقبال از اوباما در ماه مارس گذشته هنگامی که ولیعهد بود (آ.ف.ب)

امروز نشستی آمریکایی – عربستانی بین ملک سلمان پادشاه عربستان و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ریاض برگزار خواهد شد. پس از فوت ملک عبدالله بن عبدالعزیز و به دست گرفتن قدرت توسط ملک سلمان بن عبدالعزیز، این اولین نشست بین دو رهبر می باشد. رئیس جمهور آمریکا در این دیدار به پادشاه جدید عربستان برای فوت پادشاه مرحوم تسلیت خواهد گفت.

روز گذشته دربار سلطنتی عربستان، در بیانیه ای اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا، امروز سفر رسمی خود به عربستان را آغاز خواهد کرد. اوباما، پس از کوتاه کردن سفر خود به هند، و تغییر در برنامه اصلی، از آنجا عازم ریاض خواهد شد. قرار بود جوبایدن نماینده وی برای عرض تسلیت به عربستان برود.

بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که اوباما تصمیم گرفت بخشی از برنامه سفر خود به هند را حذف کند تا برای عرض تسلیت، و همچنین تبریک به ملک سلمان بن عبدالعزیز به مناسبت به دست گرفتن قدرت، به پایتخت عربستان سفر کند. رودس روز گذشته در دهلی نو به روزنامه نگاران گفت: « رئیس جمهور آمریکا در طی سفر خود به عربستان، به رایزنی درباره برخی مسائل مهم خواهد پرداخت زیرا ما با پادشاهی عربستان همکاری نزدیکی داریم».

وی همچنین اشاره کرد که در این گفتگوها به اوضاع یمن، و پیروزی های نیروهای ائتلاف بر ضد سازمان داعش پرداخته خواهد شد. وی گفت: « بطور قطع در این رایزنی ها، درباره ادامه حملات مبارزه با داعش گفتگو خواهد شد زیرا عربستان سعودی در عملیات نظامی مشارکت دارد. علاوه بر این درباره اوضاع یمن نیز گفتگو خواهد شد؛ ما با عربستان سعودی و کشورهای دیگر هماهنگی نزدیکی انجام دادیم، به همه این مسائل پرداخته خواهد شد و این سفر فرصتی برای ما ایجاد خواهد کرد تا مطمئن شویم که درباره منافع مشترک در راه رو به جلو گام بر میداریم».

رودس با اشاره به اینکه جلسه امروز «فرصت خوبی برای نشست و تبادل نظر بین دو رهبر است»، توضیح داد که اوباما در گذشته با ملک سلمان بن عبدالعزیز گفتگوهایی داشته است.

رودس گفت: «گمان می کنم که ما پادشاه (سلمان بن عبدالعزیز) را دیدیم که با ارسال پیامی اشاره می کند که بر ادامه رویکرد پادشاهی عربستان درهمه مسائل پایبند است.