به گزارش بی بی سی فارسی به نوشته یک نشریه آمریکایی مقامات پاکستانی حملات پهپادهای آمریکایی به داخل خاک آن کشور را تایید و از آن حمایت کرده‌اند.

نشریه واشنگتن پست در گزارشی نوشته است که با وجود اعتراض مکرر دولت پاکستان به عملیات هواپیماهای بدون سرنشین سازمان سیا در آن کشور، اسناد فوق سری سیا و یادداشت‌های دیپلماتیک پاکستان نشان می‌دهد که برای سال‌های متمادی، مقامات ارشد پاکستانی اطلاعات لازم را در مورد نوع و آمار تلفات این نوع عملیات دریافت می‌کردند و با این عملیات موافق بودند.

این نشریه می‌افزاید که اسنادی که در اختیار دارد به چندین مورد حمله پهپادهای آمریکایی به مناطق قبیله نشین پاکستان طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ مربوط می‌شود و شامل نقشه و تصاویر هوایی هدف‌های این حملات قبل و بعد از انجام حمله است.

این مدارک را مرکز مبارزه با تروریسم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا – سیا – با این هدف تهیه می‌کرده است که نسخه‌ای از آنها را در اختیار دولت پاکستان قرار دهد.

در این اسناد به خصوص بر موفقیت حملات منجر به کشته شدن تعدادی از اعضای شبکه القاعده تاکید و آسیب به غیرنظامیان نادرست دانسته شده است.

واشنگتن پست می‌افزاید که موافقت پاکستان با حملات پهپادهای آمریکایی “یکی از اسرار نه چندان سری” در واشنگتن و اسلام آباد محسوب می‌شده است زیرا طی سال‌های اولیه آغاز این نوع عملیات، سازمان سیا گاه ناوگان پهپادهای خود را در فرودگاه‌های پاکستان مستقر می‌کرد.

در مواردی، دستگاه‌های اطلاعاتی پاکستان حتی در انتخاب هدف برای این نوع عملیات نیز مشارکت داشتند. به عنوان مثال، در مکاتبات مربوط به سال ۲۰۱۰، مقامات سازمان سیا به اطلاع طرف پاکستانی می‌رسانند که محلی “به درخواست دولت شما” هدف قرار گرفته و در یک مدرک دیگر در همان سال، از “شبکه‌ای از اماکن مرتبط با هدف‌های مربوط به فهرست مشترک سیا – آی‌اس‌آی” سخن می‌رود. سرویس مشترک اطلاعات نیروهای نظامی – آی‌اس‌آی – سازمان اصلی اطلاعات برون مرزی پاکستان است.

در چندین مورد، معاون رئیس سیا رسما برنامه عملیاتی پهپادها در پاکستان را در اختیار سفیر وقت پاکستان در واشنگتن قرار داد و این اطلاعات، گاه همراه با نقشه‌های مربوطه، از طریق سفارت پاکستان برای مقامات دولت آن کشور ارسال می‌شد.

روابط متشنج

با وجود همکاری نزدیک آمریکا و پاکستان در مورد عملیات پهپادهای آمریکایی، عملیات نظامی آمریکا در داخل خاک پاکستان به تدریج باعث بروز تنش در روابط بین دو کشور شده است.

به خصوص پس از عملیات نیروهای کماندویی آمریکا در داخل خاک پاکستان که به کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده منجر شد، تنش در روابط به اوج خود رسید و دولت پاکستان علنا ایالات متحده را به نقض حاکمیت خود متهم کرد.
یکی از دلایل بروز تنش، تغییر ماهیت عملیات پهپادهای آمریکایی در داخل خاک پاکستان بوده است که به تدریج بر تعداد آنها افزوده شده و دامنه آنها گسترش یافته است.

در حالیکه در شروع این برنامه، عملیات پهپادها پس از شناسایی محل حضور اعضای ارشد القاعده و طالبان به اجرا گذاشته می‌شد، با گذشت زمان، اعضای میان‌پایه این گروه‌ها نیز به عنوان هدف انتخاب شده‌اند که گاه به دلیل حضور آنان در میان افراد غیرنظامی، خطر تلفات غیرنظامیان را افزایش داده است.

گزارش واشنگتن پست در حالی منتشر می‌شود که نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، در دیدار از آمریکا، ناخرسندی خود از عملیات پهپادهای آمریکایی در داخل خاک کشورش را ابراز داشته و خواستار توقف کامل این نوع حملات شده است.

آقای شریف، که چند ماه پیش در انتخابات پارلمانی پاکستان به پیروزی رسید و دولت جدید آن کشور را تشکیل داد، روز سه‌شنبه در سخنانی در موسسه صلح ایالات متحده گفت که حملات پهپادهای آمریکایی “مردم پاکستان را عمیقا مشوش کرده و باعث تحریک آنان شده” و افزود که این موضوع به “عامل اصلی برخورد در روابط دوجانبه ما مبدل شده است.” شریف گفت: “من بر لزوم خاتمه یافتن حملات پهپادها تاکید می‌گذارم.”

نخست وزیر پاکستان در ملاقات با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که روز چهارشنبه صورت گرفت، بار دیگر این نظر خود را تکرار کرد هر چند عملیات پهپادهای آمریکایی در پاکستان و سایر نقاط جهان، محور اصلی برنامه دولت باراک اوباما برای مبارزه با تروریسم را تشکیل می‌دهد.

قرار است نیروهای آمریکایی سال آینده خاک افغانستان را ترک کنند و انتظار می‌رود همکاری نظامی دو کشور به حضور معدودی از نظامیان آمریکایی منحصر شود.

به گفته برخی ناظران، در حالیکه دولت‌های آمریکا و افغانستان معتقدند که مراکز فرماندهی و سازماندهی شورشیان ضد دولتی افغانستان در خاک پاکستان قرار دارد، احتمالا عملیاتی از نوع حملات پهپادها به این مراکز همچنان بخشی مهم از نبرد ایالات متحده با “تروریسم جهانی” را تشکیل خواهد داد و شاید خروج واحدهای رزمی ارتش آمریکا از افغانستان، بر اهمیت این نوع عملیات هم بیافزاید.