فرستاده ای از شاه محمد ششم به بوتفلیقه

ناصر بوریطه نماینده وزیر مراکش در امور خارجه

ناصر بوریطه نماینده وزیر مراکش در امور خارجه

الجزایر روز گذشته اعلام کرد با رباط بر افزایش همکاری های امنیتی در خصوص مقابله با تهدیدات امنیتی، و تبادل اطلاعاتی درباره افراط گرایان و فعالان گروه های تندرو در دو کشور، به ویژه «داعش» توافق کردند.

ناصر بوریطه نماینده وزیر مراکش در امور خارجه، و محمد یاسین المنصوری مدیر کل اداره مطالعات و مدارک (اطلاعات خارجی) به سفر دو روزه خود به الجزایر پایان دادند. در این سفر پرونده های مهم متعلق به امنیت و مبارزه با تروریسم در دو منطقه مغرب عربی و ساحل آفریقا، و همچنین اوضاع لیبی و تهدیدات «داعش» مورد بررسی قرار گرفت.

با توجه به بیانیه دولت الجزایر، نخست وزیر عبد المالک سلال، روز جمعه گذشته از بوریطه به عنوان فرستاده ویژه شاه محمد ششم پادشاه مراکش استقبال کرد، که وی حامل پیامی از شاه مراکش برای عبد العزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر بود. در این بیانیه آمده است: «دیدار بر روابط دو جانبه متمرکز شد، و درباره دیدگاه ها در خصوص چالش های پیش روی آفریقا و جهان اسلام تبادل نظر شد».

یک منبع دولتی الجزایری برای «الشرق الأوسط» ذکر کرد، دیدارهای فرستادگان پادشاه مراکش، در اصل امنیتی بود، اما تهدیدات «داعش لیبی»، و سازمان «القاعده» در کشورهای مغرب اسلامی، که در الجزایر و مالی فعالیت دارد بر مذاکرات سایه افکند. به گفته همین منبع، در این مذاکرات به رابطه میان گروه های تروریستی وقاچاقچیان اسلحه و تاجران مواد مخدر پرداخته شد. علاوه بر این به تبادل اطلاعاتی درباره تندروهای الجزایری و مراکشی که در لیبی و سوریه هستند پرداخته شد.