حمیده کفاش دانشجوی ایرانی مقیم نروژ- بی بی سی

حمیده کفاش دانشجوی ایرانی مقیم نروژ- بی بی سی


نروژ به دلیل ترس از نقص تحریم های بین المللی اقامت ۱۰ تن از دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه های فنی این کشور را لغو کردند.

حمید کفاش، دانشجوی ایرانی ۲۷ ساله ساکن نروژ که قرار بود دوره دکترای تخصصی رشته مهندسی مواد را در دانشگاه علوم و فناوری (NTNU) آغاز کند، در اینباره به خبرنگار بی بی سی گفت «زمانی که من این موضوع را شنیدم، نمی توانستم این را باور کنم.»

وی یکی از ۱۰ دانشجوی مقاطع تحصیلی تکمیلی است که از اداره مهاجرت نروژ نامه ترک این کشور را دریافت کرده است. در این نامه آمده است که سازمان پلیس و امنیت نروژ معتقد است، ادامه تحصیل این دانشجویان ایرانی در این کشور می تواند منجر به انتقال فناوری های حساس به ایران و موجب توسعه فعالیت های هسته ای این کشور شود.

سازمان امنیت نروژ گفته است که ادامه تحصیل این دانشجویان در این رشته ها می تواند نروژ را در موقعیت نقض تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران قرار دهد، اما حمیده می گوید تخصص وی هیچ ارتباطی با صنعت انرژی هسته ای ندارد.

حمید کفاش می گوید: «من هم اکنون روی پروژه کاهش گاز دی اکسید کربن در تولید فرومنگنز کار می کنم که این پروژه به کاهش آلودگی ها کمک می کند و برای محیط زیست مفید است و در حال حاضر این کار در ایران در حال انجام است.»

این تصمیم اداره مهاجرت نروژ، موقعیت تحصیلی و اقامت ۱۰ دانشجوی ایرانی ساکن نروژ را تحت تاثیر قرار داده است که سه تن از این دانشجوها در دانشگاه علوم و فناوری نروژ و هفت تن دیگر در دانشگاه های دیگر این کشور مشغول به تحصیل هستند. این دانشجو ها در خواست تجدید نظر داده اند.

نروژ پیش از این نیز در اواخر اسفند ۹۲، خواستار تغییر رشته ۶۴ دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در رشته های فیزیک هسته ای، الکترونیک، متالوژی و مکانیک به سایر رشته ها شده بود و اعلام کرده بود که در غیر این صورت این دانشجویان باید ترک تحصیل کنند و ویزای دانشجویی آن ها باطل می شود.

پلیس امنیت ملی نروژ اعلام کرده بود که تعداد دانشجویان و متقاضیان این رشته ها از سال ۲۰۱۲ افزایش چشمگیری داشته و احتمال این وجود دارد که دانشجویان ایرانی از اطلاعاتی که به دست می آورند برای توسعه فعالیت های هسته ای ایران استفاده کنند.

همچنین در بهمن ۹۲، وزارت علوم نروژ نامه ای را به دانشگاه های این کشور ارسال کرد که در این نامه پذیرش دانشجویان ایرانی در بسیاری از رشته های فنی مهندسی ممنوع شده است.

وزارت علوم ایران پیش از این نیز اعلام کرده بود که تحصیل این دانشجویان هیچ ارتباطی با توسعه برنامه های هسته ای این کشور ندارد.

صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه تهران، به شرق پارسی گفت: «وزارت علوم ایران باید پیگیر این موضوع باشد و از دانشجویان ایران در نروژ حمایت کند. منع دانشجویان از تحصیل در هر رشته ای عملی غیر قانونی و غیر آکادمیک است. اگر دانشجویی در رشته ای که مرتبط با فعالیت های هسته ای باشد تحصیل کند، نشان دهنده این نیست که او قرار است فعالیت غیر قانونی انجام دهد.»

دولت هلند یکبار در سال ۱۳۸۷ هجری خورشیدی و یکبار در سال ۱۳۹۱ اقدام به وضع قوانین برای محدود کردن تحصیل دانشجویان ایرانی در این کشور کرد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند این موضوع را از مراجع ذی صلاح در این کشور پیگیری کرد که در نهایت این پیگیری ها به نفع دانشجویان ایرانی انجام شد.