عمل پیوند کلیه در ایران-ایرنا

عمل پیوند کلیه در ایران-ایرنا

پیوند کلیه یکی از ماجراها و مشکلات قدیمی در ایران است، مشکلی که پس از گذشت سال های طولانی هنوز در این کشور برطرف نشده است و ادامه دارد. به تازگی اتفاق جدیدی در این زمینه افتاده است. خبر پیوند کلیه از ایرانی ها به اتباع کشورهای دیگر چند روزی است که رسانه های مختلف مورد توجه قرار گرفته و دستخوش حاشیه های فراوانی شده است.

از جمله مشکلاتی که همواره برای کسانی که می خواستند پیوند اعضا انجام دهند وجود داشته، رعایت نکردن نوبت برای پیوند و هزینه های بسیار گزاف عمل های جراحی بود به طوری که گاهی اوقات این عمل های جراحی بین بیست میلیون تا صد میلیون تومان متغیر است. اگر چه عمل پیوند اعضا در ایران روزانه انجام می شود، اما وزارت بهداشت این کشور در چند سال اخیر بخشنامه ممنوعیت پیوند کلیه ایرانیان به غیر ایرانیان را به اجرا درآورده است.

خبر پیوند اعضا از فرد ایرانی به اتباع خارجی پس از صحبت های مصطفی قاسمی، رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در زمینه خبر فوت یک تبعه کشور عربستان سعودی در رسانه ها منتشر شد، کتایون نجفی زاده رییس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت ایران، پس از انتشار این خبر ضمن غیر مجاز دانستن آن گفت: «طبق قانون پیوند از اتباع ایرانی به اتباع خارجی یا برعکس، غیرقانونی است و به شدت با آن برخورد می شود در این موضوع نیز شکی نیست».

پس از انتشار خبرهای مختلفی درباره پیوند اعضا، حسن قاضی‌زاده هاشمی، ،وزیر بهداشت ایران نسبت خواستار پیگیری این موضوع شده و به طور کلی این ماجرا را محکوم کرده است.

پیوند کلیه ایرانیان به اتباع خارجی سال ها است انجام می شود

همیشه دلالان بسیار زیادی در جریان پیوند اعضا در ایران وجود دارند و به راحتی می توان آن ها را از طریق شماره هایی که از خود روی دیوار کوچه های نزدیک بیمارستان ها باقی می گذارند شناسایی کرد و با آن ها تماس گرفت. باید به این نکته اشاره کرد که در ایران دلالان پیوند کلیه در تمام مدت سال کار نمی کنند و پس از معامله چند کلیه مدتی تلفن های خود را پاسخ نمی دهند، اما آن ها وقتی تلفن خود را پاسخ می دهند با سرعت زیادی مشخصات بیمار شما یا خود شما را می پرسند و سپس با شما تماس می گیرند، بعضی از این دلالان شرایط بستری شدن و هزینه ها را هم همان ابتدا مطرح می کنند.

شرق پارسی با توجه به این نکته که نمی توانست خود را به نام رسمی معرفی کند خود را به عنوان کسی که بیمار خارجی دارد معرفی کرد، این دلال درباره مراحل و ماجرای پیوند کلیه و دیگر اعضای بدن از فرد ایرانی به اتباع بیگانه گفت: «این مساله تازه ای نیست و پنج شش سال است که این موضوع وجود دارد. اصلا نمی خواهد که شما نگران باشید، من شما را به کسی که معمولا این کار را انجام می دهد معرفی می کند، اما بر طبق اطلاعی که من دارم هزینه پیوند در کشورهای حوزه خلیج فارس و به طور کلی همسایه با ایران هزینه بسیار زیادی است و آن ها در ایران به راحتی این کار را انجام می دهند.»

با توجه به این نکته که این دلال تا امروز فروش کلیه به اتباع بیگانه نداشته، اما کاملا در جریان این کار قرار دارد و به شرق پارسی می گوید که در بین بعضی از دلالان این سالها است وجود دارد. او در رابطه با هزینه ها و فرآیند پیوند گفت «آن دسته از کسانی که شرایط این پیوند ها را فراهم می کنند، برای این اتباع کارت ملی و شناسنامه جعلی درست می کنند و از این طریق بیمارستان کار آن ها را انجام می دهد.»

هزینه های پیوند در ایران

این کشمکش و درگیری ها میان مسئولان ایرانی همچنان ادامه دارد و وزرات بهداشت ایران معتقد است که پیوند کلیه به دو بیمار خارجی را باید انجمن حمایت از بیماران کلیوی به عهده بگیرد. اما رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی حرف دیگری می زند. روز یکشنبه ۲۹ تیرماه مصطفی قاسمی، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی نسبت به فروش کلیه ایرانی به بیماران خارجی هشدار داد و اعلام کرد که این بیماران با مدارک جعلی به ایران می آیند. این صحبت های قاسمی کاملا هم جهت با اطلاعاتی است که دلالان در اختیار ما گذاشتند، معمولا این پیوندها با هزینه های بسیار بالا انجام می شود و بیمارستان ها هیچ گونه نظارتی برای صحت مدارک ندارند.

دلال دیگری درباره پیوند کلیه به اتباع بیگانه و هزینه ها به شرق پارسی گفت: «بستگی به سن طرف دارد، اما به طور کلی شرایط هر کسی یا هر کشوری فرق می کند، اما برای مهمان شما کارت ملی و شناسنامه را جعل می کنیم.»

او در خصوص قیمت و هزینه های این پیوند می گوید: «رقمی که امروز از اتباع کشورهای دیگر دریافت می کنیم برای کل پروژه حدود ۳۰۰تا۴۰۰ میلیون تومان است که برای آن ها خیلی به صرفه است. حالا بستگی داره که مهمان شما (بیمار) چه سنی دارد و دقیقا چه چیزی را می خواهد.»

اگرچه این هزینه ها برای بیماران ایرانی هنگفت است، اما در مقایسه با هزینه پیوند اعضا در کشورهای دیگر مبلغی ناچیز و ارزان محسوب می شود. براساس آمارهای رسمی وزرات بهداشت ایران در سال ۱۳۹۲، سالانه بیش از ۲۳۰۰ پیوند کلیه انجام می شود و باید کسانی که عمل اهدا را انجام می دهند بین ۲۲ تا ۲۴ سال سن داشته باشند.

به نظر می رسد بازار غیر رسمی و غیر بهداشتی که درباره پیوند اعضا در ایران وجود دارد هرروز بیشتر و نگران کننده تر می شود. کلیه یکی از مهم ترین اعضای بدن انسان است که به راحتی و با هر شرایطی امکان پیوند آن وجود ندارد و این کار نیاز به آزمایش های مختلفی بر روی دو فرد دارد.