حسن روحانی رئیس جمهور ایران در میان نمایندگان مجلس در نخستین روز از جلسات کسب رأی اعتماد - عکس از آسوشیتدپرس

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در میان نمایندگان مجلس در نخستین روز از جلسات کسب رأی اعتماد – عکس از آسوشیتدپرس

نخستین روز جلسه رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مجلس این کشور، به عنوان یکی از نخستین چالش های اساسی و مهم رئیس جمهور جدید در عرصه سیاست داخلی روز دوشنبه برگزار شد.

حسن روحانی که برای دفاع از ۱۸ وزیر پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس ایران حضور یافته بود، در سخنان خود ضمن دفاع از سابقه و تجربیات آنان گفت: “من به شایستگی وزرایی که برگزیده‌ام اطمینان دارم و معتقدم وزرایی که در روز تحلیف به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم، به خوبی از پس تحقق برنامه‌ها و اهداف دولت برمی‌آیند. دولت تدبیر و امید یک مجموعه واحد است من در انتخاب وزرا مشکلات کشور و توانمندی‌های افراد را مد نظر قرار داده‌ام و در سه زمینه اقتصاد زیربنایی، سیاسی و امنیتی و فرهنگی و اجتماعی وزرایی را انتخاب کردم که توانایی کار گروهی و هماهنگ با دولت را داشته باشند.”

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود یک بار دیگر به علت حضور خود در صحنه رقابت‌های ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اینجانب با شناخت از شرایط خطیر کشور و پس از مشورت‌ها و بررسی‌های فراوان تصمیم به ورود به عرصه رقابت انتخاباتی گرفتم و از همان ابتدا تلاش کردم تا تحلیل خود را از این شرایط خطیر و رویکردهایی را که در جهت بهبود امور در نظر داشتم به صورت صریح و شفاف با مردم در میان بگذارم.

روزنامه بهار روز یکشنبه در مقاله ای نوشته بود: “در چند روز گذشته اختلافی بین اکثریت و اقلیت مجلس ایران در رای اعتماد وزرا به‌وجودآمده است؛ اکثریتی که کابینه را معتدل و کاردان می‌خواند و اقلیتی که کابینه را به عدول از اعتدال محکوم می‌کند و با ‌این‌حال نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از رای اعتماد داشت. رای اعتمادی که می‌تواند راه تعاملی بین مجلس و دولت را محکم یا لغزان کند.”

به نوشته این روزنامه، “هفته گذشته چندین جلسه متعدد بین نمایندگان و وزرای احتمالی برگزار شد؛ جلساتی که حواشی خاص خودش را داشت و واکنش‌های متنوعی را به دنبال خود آورد. در این جلسات بعضی نمایندگان درخواست داشتند وزیر انتخاب‌شده مواضع خود را نسبت به جریان‌های سیاسی مشخص کند که این رفتار باعث شد نمایندگان چهره و مطرح مجلس و اعتدالگرا اعلام نارضایتی کنند. براساس اظهارات نمایندگان اعتدالگرای مجلس بعضی از افراطیون مجلس به‌دنبال آن هستند به نام حوادث ۸۸ وزرای غیرمقبول خود را رد کنند و گزینه‌های نزدیک خود را پیش پای روحانی بگذارند که این رفتاری دور از شأن مجلس و خلاف شعار تعامل مجلس با دولت است.”

علی مطهری، نماینده تهران، هفته گذشته درباره رفتار نمایندگان افراطی مجلس به صراحت اعلام کرده بود: “این‌که وزرای پیشنهادی را تحت فشار قرارمی دهیم و آن‌ها را مجبور به موضع‌گیری در این‌باره کنیم حاصل تعصبات گروهی و سیاسی و ناشی از کینه ورزی است. اعتراض یا اعتقاد به تقلب در انتخابات یا حتی شرکت در راهپیمایی ۲۵خرداد۸۸ هیچ منعی نداشته و این کاملا براساس اصل ۲۷ قانون اساسی ایران بوده است، ولی درصورتی‌که کسی در آن آشوب‌های خیابانی سطل زباله را آتش زده، صلاحیت ندارد.”

کمال پیرموذن، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن، به‌عنوان یکی از موافقان کابینه روحانی بر این نظر است که “همه اعضای کابینه انسان‌هایی باکیاست، مجرب و دارای اشراف به مسائل هستند که باید از همه آن‌ها فرد به فرد حمایت کرد و امیدوارم مجلس نظر مردم و همین‌طور نظر حضرت آقا را که فرمودند همکاری کنید بشنود تا به‌زودی شاهد تحقق حماسه اقتصادی باشیم.”
از سوی دیگر فاطمه آلیا، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ایران، ادعا کرده است که “برای حراست از حقوق مردم نباید اجازه حضور افراد موثر حوادث ۸۸ در کابینه را داد.” همچنین محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل نود، عنوان کرده است: “چند نفر در فهرست وزرای پیشنهادی حضور دارند که باید تکلیفشان را با بعضی مسائل مشخص کنند. با یک نگاه کلی به سابقه بعضی از آن‌ها تندروی‌هایی در بعضی مسائل به‌خصوص در قضیه سال ۸۸ دیده می‌شود که باید موضع خود را اعلام و روشن کنند.”

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس ایران، قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‏هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیئت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیئت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏هاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت‌نام می کنند.

در میان نمایندگان مجلس ایران که امروز به مخالفت از کابینه پیشنهادی روحانی سخن گفتند می توان به حاجی دلیگانی نماینده برخوار، شاهین شهر و میمه اشاره کرد.

حاجی دلیگانی خطاب به رئیس‌جمهور ایران تاکید کرد: “بعضی افراد که به عنوان وزیر پیشنهادی شما معرفی شدند توانایی لازم برای اجرای برنامه هایتان را ندارند. آقای روحانی! اولین موردی که در برنامه‌تان توجه نشده، خلق حماسه اقتصادی است.”

وی افزود: “اعتدال حرکت بین حق و باطل نیست بلکه بین افراط و تفریط است. برخی وزرای پیشنهادی اگر رای بیاورند قطعاً حرکات افراطی انجام خواهند داد. در آزمون “فتنه ۸۸ “رد شده و سقوط کردند و نمره قبولی نگرفتند و در جبهه مقابل ایستادند، آیا تعریف اعتدالگرا به اینها رواست؟ ”

از سوی دیگر احمد شوهانی نماینده شهرستانهای ایوان، ایلام، شیروان و چرداول و مهران به عنوان نماینده موافق کلیات برنامه دولت روحانی پشت تریبون قرار گرفت.

وی گفت: “روحانی همواره مشی‌اش اعتدالی بوده و همه وزرای پیشنهادی مشی اعتدالی دارند و نمایندگان کمک کنند این کابینه رای بگیرند. مشی اعتدالی منافاتی با انقلابی گری و اصولگرایی و اصلاح طلبی ندارد.”

وی افزود: “وزن علمی کابینه پیشنهادی بسیار بالاست و با کابینه های سابق می شود مقایسه کرد. معدل علمی این کابینه بالاتر از همه کابینه های قبلی است.”

روحانی ۱۳ مردادماه در مراسم تحلیف خود، وزرای پیشنهادی خود برای تصدی ۱۸ وزارتخانه معرفی کرد.