طراحی هنرمندانه از پروژه مسجد کمبریج – عکس از الشرق الاوسط

طراحی هنرمندانه از پروژه مسجد کمبریج – عکس از الشرق الاوسط

لندن، الشرق الاوسط –برکه خان، دانشجوی ۲۳ ساله دانشگاه کمبریج می گوید: «هر مسجدی که توسط مسلمانان ساخته می شود باید «سبز» باشد، یعنی دوستدار محیط زیست باشد.»

این دانشجوی دختر، پروژه ای را برای ساخت نخستین مسجد دوستدار محیط زیست اروپا در شهر کمبریج بریتانیا، یعنی محل استقرار یکی از بهترین دانشگاه های جهان راه اندازی کرده است.

وی می گوید: «انسان ها خلیفه خدا بر روی زمین هستند، بنابراین باید از آنچه در اختیار آنها قرار داده شده مراقبت کنند.»

برکه خان برای تحصیل علوم سیاسی و جامعه شناسی به کمبریج آمد اما اندکی پس از ورود به این شهر تشخیص داده شد که مبتلا به سرطان پیشرفته ریه است. البته این مساله بر عزم او و یا برنامه مفصل خارج از درس او که بخشی از آن الهام بخش این مسجد بود، تاثیر نگذاشت.

وی گفت: «از هنگام آغاز تحصیلاتم در دانشگاه کمبریج، به شدت تحت تاثیر جامعه دانشجویان مسلمان در اینجا قرار گرفتم و برای آگاهی دادن به مردم درباره اعتقاداتشان در فعالیت ها مشارکت کردم. دانشجویان [مسلمان] در اینجا مرتبا دور هم جمع می شوند تا نماز جماعت بخوانند و کلاس های مذهبی را تقبل می کنند و در اتاقی کوچک و شلوغ که به مسجد تبدیل شده قرآن می خوانند. از اینجا بود که ایده ساخت مسجدی جدید و بزرگ که بتواند همه این نمازگزاران را در خود جای دهد به ذهنم آمد.»

مسجد کمبریج که برای یک هزار نمازگزار ظرفیت خواهد داشت، تقریبا به صورت کامل از انرژی سبز استفاده خواهد کرد و «فوت پرینت یا اثر کربنی آن تقریبا صفر خواهد بود.»

ساختمان این مسجد تقریبا در تمام دوره سال به صورت طبیعی با پنجره های بزرگ رو به آسمان که در طراحی مسجد پیش بینی شده روشن خواهد بود و دارای سقفی سبز خواهد بود و نیز گرمارسانی که با هوا کار می کند و درجه حرارت را تنظیم می کند.

به گفته خان، «اسلام به شدت در حال حاضر به بهبود چهره اش نیاز دارد به ویژه در غرب تا اتهامات مربوط به خشونت و تروریسم از آن زدوده شود.» وی می گوید: «من تصور می کنم که تشویق به ساخت ساختمان هایی دوستدار محیط زیست و مراقبت از محیط زیست می تواند به شکلی بسیار مثبت در این زمینه موثر باشد.»

طراح این ساختمان مارکس بارفیلد، معماری است که جوایزی را از آن خود کرده و از جمله چرخ و فلک «لاندن آی» (چشم لندن) را نیز طراحی کرده است.

وی می گوید که قصد دارد انگیزه های معماری سنتی اسلامی را با سبک گوتیک اروپایی ترکیب کند تا دو فرهنگ را زیر یک سقف یا یک گنبد گرد هم آورد.

پروفسور کیث کریچلو کارشناس معماری اسلامی و هنر مقدس از مدرسه هنرهای سنتی پرینس – که توسط ولیعهد بریتانیا بنیان گذاشته شده – نیز برای کار بر روی شماری از طراحی های این پروژه استخدام شده است.

پس از آنکه خانم خان این ایده را مطرح کرد، موسسه تراست دانشگاهی مسلمان که در کمبریج مستقر است آنرا بر عهده گرفت و برنامه ای را برای جمع آوری پول برای این مسجد به راه انداخت و طرح های ساختمان را به شورای محلی شهر ارائه کرد، و شورا این طرح ها را در سال ۲۰۱۲ تصویب کرد.

پروفسور تیموتی وینتر دانشگاهی مسلمان بریتانیایی و رییس این تراست که به عنوان شیخ عبدالحکیم مراد هم شناخته می شود به الشرق الاوسط گفت: «انتظار داریم که هزینه این پروژه به ۱۸ میلیون پوند برسد و ما تاکنون توانسته ایم حدود ۲/۶ میلیون پوند جمع کنیم.» وی افزود که اتکای این پروژه تا حدود زیادی بر کمک های مالی است و تا کنون ۷۰۰۰ نفر در این زمینه کمک کرده اند که بیشترشان از هنگ کنگ و اندونزی هستند.

سجاد مکک، امام جماعت مسجد ابوبکر، تنها مسجد کمبریج به الشرق الاوسط گفت: «در حال حاضر این مسجد نمی تواند همه نمازگزاران را در خود جای دهد به طوری که صفوف نماز به خیابان می رسد و رفت و آمد خودروها را کند می کند و در هنگام مراسمی مانند عید مجبور می شویم مکان نماز را به میادین ورزشی منتقل کنیم تا بتوانیم پذیرای ۲۰۰۰ نفر نمازگزار باشیم.»

وی افزود: «مسجد کمبریج نخستین مسجدی خواهد بود که در این شهر برای نماز ساخته می شود و درهایش به روی همه، مسلمانان و غیرمسلمانان باز خواهد بود.»

وی گفت: «منظور ما از ساخت این مسجد بهبود منطقه و زیباتر ساختن آن است. ما تصمیم گرفته ایم دو پارک هم برای این منظور بسازیم که نخستین آنها دور مسجد خواهد بود و ورود به آن برای عموم آزاد است و دومی در داخل مسجد ساخته خواهد شد و مخصوص نمازگزاران و فرزندان آنها خواهد بود.»