حسن روحانی در حال ارائه لایحه بودجه در مجلس ایران

حسن روحانی در حال ارائه لایحه بودجه در مجلس ایران

لایحه بودجه سال ۹۳ که حسن روحانی قول ارائه آن را در موعد مقرر داده بود، دیروز بر خلاف روند سال‌های اخیر، «در موعد مقرر قانونی» به مجلس تقدیم شد. اما فارغ از این، لایحه بودجه ۹۳ ویژگی‌هایی دارد که برخی از آنها در دو دهه گذشته «بی‌سابقه» است.

با اینکه روز گذشته برخی از نمایندگان مجلس ایران از «انبساطی بودن» لایحه بودجه سال ۹۳ گفتند، اما مقایسه ارقام لایحه بودجه ۹۳ با قوانین پیشین بودجه نشان از «انقباضی» بودن آن دارد.

این بودجه در حالی به مجلس ایران ارائه می شود که روز یکشنبه خبرهای ناخوشی از مجلس به گوش دولت مردان روحانی رسید. ارائه کارت زرد به وزیر اقتصاد و تهدید وزیر خارجه به استفعا دو خبری بود که کام دولتمردان را تلخ کرد.

دکتر حسن روحانی با حضور در جلسه علنی دیروز مجلس، لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور را به مجلس تقدیم کرد.

با اینکه رییس‌جمهور در نطق پیش از تقدیم بودجه، سنت سال‌های اخیر را اجرا نکرد و به جزئیات لایحه نپرداخت، اما گفت که «حجم بودجه عمومی دولت در سال آینده، ۱۹۵ هزار میلیارد تومان است؛ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان کمتر از بودجه سال جاری.»

این در حالی است که نگاهی به ارقام بودجه نشان می‌دهد «سقف کل بودجه» سال آینده، بیش از ۷۸۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ یعنی با حدود ۸ درصد افزایش نسبت به سال جاری؛ موضوعی که از سوی رییس مجلس نیز مورد توجه قرار گرفت.

علی لاریجانی پس از پایان سخنرانی یک ساعته رییس‌جمهور حجم بودجه سال آینده را «قابل تامل» عنوان کرد.

بودجه سال ۱۳۹۳ با بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان «کسری تراز عملیاتی» بسته شده است و مجموع یارانه پیشنهاد شده توسط دولت برای پرداخت به کالاهای اساسی و دیگر گروه‌ها نیز ۲۱ هزار میلیارد تومان است.

دکتر روحانی در سخنان خود در مجلس گفت: دولت برای تغییر “مدیریت یارانه‌ها” در سال آینده، لایحه‌ای ارائه خواهد کرد. شیوه موجود پرداخت یارانه تا زمان ایجاد و تصویب راه حل جایگزین ادامه می‌یابد.”

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس، درآمد عمومی پیش‌بینی شده برای دولت در سال آینده ۱۹۵ هزار میلیارد تومان است، مبلغی که در مقایسه با سال جاری ۵۰ درصد افزایش دارد.

رئیس جمهور گفته است که ارائه بودجه سال ۱۳۹۳ در مهلت قانونی عمل به یکی از وعده‌های انتخاباتی او است. در سال‌های اخیر و دوره ریاست محمود احمدی‌نژاد، لایحه بودجه با تاخیر بسیار به مجلس ارائه می‌شد و گاه حتی روند تصویب بودجه یک سال تا چند ماه پس از آغاز همان سال به طول می‌انجامید و احمدی نژاد بسیار اصرار داشت که بودجه در دفترچه ای کوچک نوشته شود تا در “جیب جا شود”.

با اینکه روحانی هنگام تقدیم لایحه بودجه سال آینده کل کشور در صحن علنی مجلس هیچ اشاره ای به حجم دقیق لایحه بودجه سال ۹۳ نکرد، اطلاعات دریافتی خبرگزاری مهر نشان می‌دهد که حجم دقیق اولین بودجه دولت تدبیر و امید ۷،۸۳۲،۳۹۸،۵۲۲،۰۰۰،۰۰۰ ریال است که نسبت به قانون بودجه سال ۹۲ ( بیش از ۸۲۷ هزار میلیارد تومان) بیش از ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در همین حال، تراز عملیاتی بودجه سال آینده که از آن به عنوان کسری بودجه آشکار نام برده می‌شود، بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

در واقع، رقم دقیق تراز عملیاتی منفی ۵۰۲،۹۸۸،۵۹۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال است
.
سعید لیلاز، تحلیل گر اقتصادی، درباره بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، با اشاره به این نکته که لایحه بودجه سال ۹۳ در مجموع انسجام خوبی دارد و دقیقا آن چیزی است که در شرایط فعلی اقتصاد ایران که از یک سو دچار رکود و از طرف دیگر دچار تورم است، باید باشد، به شرق پارسی گفت: “این لایحه نسبت به عملکرد سال ۹۲ هزینه‌های عمومی را انقباضی و هزینه‌های عمرانی را بسیار انبساطی تعیین کرده است. به طوری که به‌جز افزایش دستمزد حقوق کارکنان دولت، هیچ هزینه اضافی تعیین نشده و بودجه عمرانی تعیین شده نیز به میزان ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان است که از عملکرد سال ۹۰ که بهترین سال اقتصادی دولت قبلی بود، بیشتر است.”

لیلاز بر این باور است که این بودجه می تواند وضعیت نابسامان اقتصادی کشور را که با تورم ۴۲ درصدی و با رشد اقتصادی منفی۷ و نیم درصدی بیرون بیاورد. همچنین تدوین چنین لایحه‌ ای و ارائه آن به تنهایی نشان‌ دهنده این است که توسط گروهی انجام شده که شناخت کافی از امکانات کشور دارند و با احتیاط کاملی گام به جلو برداشته‌اند. با این وضعیت باید یقین داشت که رشد اقتصادی ایران از اوایل سال ۹۳ مثبت خواهد شد و به رشد ۳ درصدی پیش بینی شده در لایحه خواهیم رسید.