انتخابات پارلمانی در تونس در میان تدابیر امنیتی - عکس از رویترز

انتخابات پارلمانی در تونس در میان تدابیر امنیتی – عکس از رویترز

مردم تونس روز یکشنبه برای شرکت در نخستین انتخابات پارلمانی تونس پس از سقوط زین العابدین بن علی رییس جمهور سابق این کشور به پای صندوق های رای رفتند.

پنج و سه دهم میلیون شهروند تونسی که واجد شرایط رأی دادن در این انتخابات هستند، روز یکشنبه به پای صندوق‌های رأی می روند. این انتخابات یک رأی گیری حساس برای انتقال دموکراتیک در این کشور محسوب می شود.

گفتنی است ۸۰ هزار نیروی امنیتی و پلیس تامین امنیت انتخابات پارلمانی تونس را برعهده دارند. نگرانی‌ها از اقدامات تروریستی در روز انتخابات وجود دارد. مقامات پلیس تونس در حالت آماده‌باش به سر می‌برند و تدابیر امنیتی شدیدتری برای روز انتخابات پیش‌بینی شده است.

دو حزب برای پیروزی در این انتخابات شانس بیشتری دارند که یکی حزب النهضه الاسلامی و دیگری حزب نداء تونس است که از مخالفان اصلی النهضه به شمار می‌رود.

حزب النهضه الاسلامی که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ قدرت را در اختیار داشت، در نخستین انتخابات آزاد پس از سقوط بن علی بیشتر کرسی‌های مجلس ملی موسسان (پارلمان موقت) را به خود اختصاص داد اما بعدها با توجه به بحران سیاسی در این کشور، از قدرت کناره گیری کرد تا نخست‌وزیر موقت سکان اداره امور کشور را به عهده گیرد.

پس از سرنگونی زین العابدین بن علی، تحولات زیادی از جمله تصویب دومین قانون اساسی جمهوری تونس و تشکیل دولت وفاق ملی در این کشور رخ داده است، اما مردم تونس انتظار دارند با برگزاری این انتخابات، یک دوره پرتنش سیاسی پایان یابد و کشورشان وارد مرحله ای جدید از فعالیت‌های سیاسی و سازندگی شود.

مردم تونس باید ۲۱۷ نماینده را انتخاب کنند که به مدت پنج سال به نمایندگی از آنها در پارلمان فعالیت کنند. تشکیل اکثریتی که دولت را در دست گیرد، یکی از مأموریت‌های مهم نمایندگان پارلمان تونس خواهد بود.

قانون اساسی جدید تونس که در ژانویه گذشته به تصویب رسید، اختیارات گسترده ای برای پارلمان و دولت لحاظ کرده است اما مطابق قانون اساسی جدید، رئیس‌جمهور اختیارات محدودی دارد.

انتخابات ریاست‌جمهوری تونس نیز که بسیاری از سران سابق در رژیم زین العابدین بن علی در آن نامزد شده اند، آذر ماه آینده برگزار می‌َشود.

مهدی جمعه نخست‌وزیر تونس روز گذشته با تأکید بر اهمیت انتخابات پارلمانی، گفت: برگزاری موفق این انتخابات در شرایطی که بیشتر کشورهای عربی منطقه در هرج و مرج و نا امنی و سرکوب به سر می‌برند، تجربه ای امید بخش برای کل منطقه است.

راشد الغنوشی رهبر حزب النهضه تونس که یکی از برجسته ترین نامزدهای انتخابات پارلمانی تونس است، بعد از انداختن رأی خود در صندوق گفت: «پس از تحقق اراده مردم و از بین رفتن ظلم، اینک وقت تحقق رشد و توسعه فرا رسیده است.»

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا نوشته است که حزب سکولار ندای تونس در تمام دوران مبارزه‌ تبلیغاتی با دقت تلاش کرده همواره از ادبیات مبتنی بر حقوق بشر استفاده کند و بر “مدارای سیاسی” مانور دهد.

حزب اسلام‌گرای “النهضه” نیز در تبلیغات خود سعی دارد چهره‌ی مداراگر و نرم‌خویی از اسلام را به نمایش گذارد.

رشید غنوشی، رهبر این حزب در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود بارها تاکید کرده که اسلام با تروریسم مخالف است و هیچ هم‌خوانی میان این دو وجود ندارد.