نتایج یک تحقیق: کار دفتری در حالت ایستاده برای سلامتی بهتر است

افزایش کارایی و احساس راحتی بیشتر با ایستاده کارکردن

لندن: «الشرق الاوسط»

محققان مجله تحقیقات پزشکی «بریتیش مدیکال ژورنال» انگلیس گفتند: میزهای کاری که باعث می‌شود کارکنان در حالت ایستاده کار کنند، باعث کاهش ساعات نشستن روزانه می‌شود که غالباً برای سلامتی مضر است. کار در حالت ایستاده کارایی را بالاتر برده و احساس راحتی را افزایش می‌دهد.

به گزارش الشرق الاوسط، یکی از متخصصان دربارهٔ نتایج به دست آمده چنین می‌گوید: «اینکه ایستادن برای مدت طولانی در حین کار برای سلامتی مفید است، امری جدید است. تحقیقات قبلی نشان داده بود که ایستادن به مدت طولانی برای سلامتی مضر است و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان را افزایش می‌دهد».

کارمندان اداری بیشترین گروه‌هایی هستند که کار خود را نشسته انجام می‌دهند، به‌طوری که ۷۰ تا ۸۰ درصد زمان کاری خود را می‌نشینند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه لیستر انگلیس تحت نظارت شارلوت ادوارسون سعی کردند بدانند آیا دفاتر کار و میزهای بلند که نیاز به ایستادن دارند، می‌توانند زمان نشستن را کاهش دهند؟ به‌ویژه اگر یک برنامه ترقیب کننده برای ایستادن نیز در کنار آن باشد.

به گزارش خبرگزاری آلمان محققان برای ۷۷ کارمند دفتری میزهای قابل تنظیم برای کوتاه و بلند شدن فراهم کردند. توضیحاتی نیز در خصوص پیامدهای نشستن طولانی مدت به کارمندان داده شد و دائماً آنها را به بلند شدن از صندلی‌هایشان ترقیب کردند. علاوه بر این آنان را از تهیه گزارشی در زمینه مدت زمان نشستن آنها بر روی صندلی آگاه ساختند.

یک دستگاه کوچک نیز به کمر کارمندان شرکت‌کننده در آزمایش بسته شد که فعالیت جسمانی آنها را در طول چند روز از آغاز آزمایش، بعد از ۳ ماه، بعد از ۶ ماه و بعد از ۱۲ ماه ثبت می‌کرد. این کارمندان همچنین پرسشنامه‌هایی در خصوص احساس رضایتمندی از محل کار و عملکرد کاری خود پر کردند. ۶۹ کارمند دیگر نیز به عنوان گروه شاهد برای مقایسه در این آزمایش شرکت داشتند.

تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که برنامه کار ایستاده، مدت زمان نشستن کارمندان را حداقل یک ساعت کاهش داد، به طوری که مدت زمان نشستن روزانه کارمندان که در روز اول آزمایش ۹٫۷ ساعت بود، پس از سه ماه از شروع آزمایش ۵۰ دقیقه کاهش یافت. کارمندان توانستند مدت زمان نشستن روزانه خود در ساعات کاری را یک ساعت و ۲۲ دقیقه کاهش دهند و این مدت را ایستاده کار کردند.

با توجه به فرم‌های پرسشنامه، محققان متوجه شدند که شرکت کنندگان در آزمایش در مقایسه با گروه شاهد بهبود کارایی و تلاش کاری بیشتری داشتند. به گفته محققان شرکت‌کنندگان در این آزمایش احساس خستگی و کمر درد کمتری نیز داشتند.

الشرق الاوسط:
Related Post