همه پرسی در کریمه - عکس از خبرگزاری فرانسه

همه پرسی در کریمه – عکس از خبرگزاری فرانسه

در حالی که نتایج اولیه انتخابات در شبه جزیره کریمه از رای قاطع شرکت کنندگان در این همه پرسی به نفع الحاق کریمه به روسیه حکایت دارد، احتمال تحریم روسیه توسط بعضی کشورهای غربی قوی تر شده است؛ تحریمی که خود می تواند زمینه بی ثباتی بیشتر در منطقه را به وجود آورد.

تحولات اوکراین و همینطور الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه مسلما توجه مقامات و تحلیلگران ایرانی را نیز به خود جلب کرده است چرا که با توجه به روابط نسبتا خوب ایران با روسیه و نیز نقش فعال روسیه در مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۵+۱ ، تهران باید موضع گیری مناسبی در این زمینه داشته باشد.

به گزارش شبکه روسیاالیوم، کمیسیون عالی انتخابات شبه جیره کریمه اعلام کرده است: نتایج اولیه حاکی از این است که ۹۵٫۵ درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی به الحاق کریمه به روسیه رای مثبت داده اند.

پس از مشخص شدن گمانه زنی ها در مورد همه پرسی در کریمه مقامات غرب به آن واکنش نشان دادند.

مقامات کاخ سفید آمریکا با انتشار بیانیه ای ضمن مخالفت با نتایج همه پرسی در شبه جزیره کریمه، اقدامات روسیه را خطرناک و باعث بی ثباتی منطقه قلمداد کردند.

کاخ سفید افزود: این همه پرسی غیر قانونی است و دولت اوکراین هیچ نقشی در آن نداشته است.

“ویلیام هیگ” وزیر امورخارجه انگلیس هم روز یکشبه در سخنانی گفت: انگلیس نتایج همه پرسی در کریمه را برای الحاق این شبه جزیره به روسیه نخواهد پذیرفت.

در همین حال خبرگزاری فرانسه در خبری فوری از سیمفروپل گزارش داد:نخست وزیر کریمه از تصمیم تاریخی ساکنان این شبه جزیره استقبال کرد.

در واکنش به این تحولات، دکتر جهانگیری کرمی، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران، به شرق پارسی گفت: «همه پرسی الحاق کریمه به روسیه یک بحث داخلی اوکراین است و نمی تواند بر مواضع و سیاستهای جمهوری اسلامی ایران تاثیر گذار باشد. ایران سیاست مستقلی را در قبال چنین مسائلی همیشه باید در نظر بگیرد و استقلال عمل خود را فدای منافع کوتاه مدت سیاستهای کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه و آمریکا و کشورهای غربی نکند».

وی با اشاره به این نکته که وزارت خارجه ایران تا این لحظه موضع رسمی خود را طی بیانیه ای اعلام نکرده است گفت: «دخالت غرب در امور اوکراین کاملا مشهود بود و از سوی دیگر روسیه هم وارد این بحران شد. تا جایی که به سیاست ایران مربوط است باید از میراث نه شرقی نه غربی خود حفاظت کند و در هیچ کدام از اردوگاه های غربی و شرقی قرار نگیرد».

به گفته این استاد روابط بین الملل گروه مطالعات روسیه دانشگاه تهران، “جمهوری اسلامی ایران با توجه به مسائل بین المللی سیاست اصل حاکمیت ملی و اصل عدم توسل به زور را در تحرکات دیپلماتیک خود در نظر داشته باشد و نباید خودش را محدود به یک یا چند کشور قدرتمند کند. ایران می تواند با حفظ قدرت عمل و آزادی، قدرت چانه زنی و تاثیرگذاری خود را در سیاستهای منطقه ای و بین المللی افزایش دهد و منافع کوتاه مدت را در نظر نگیرد”.

دکتر کرمی همچنین درباره بحران کریمه و تاثیر آن بر گفت و گوهای ۱+۵ و مسئله هسته ای ایران گفت : «بحث هسته ای ایران از بحران کریمه کاملا جدا هستند و این موضوعات به هم ارتباطی ندارند. اگرچه امکان این هست که در قبال برخی از مسائل سیاسی و بین المللی کشورهای قدرتمند بخواهند نظرات خود را اعمال کنند و در برخی از موضوعات مانند هسته ای اعمال نظر کنند؛ ایران نیز می تواند در چنین موقعیتی سیاست استقلال عمل خود را پیش بگیرد.»

وی همچنین با اشاره به این نکته که تقابل روسیه و غرب می تواند دست ایران را برای دور زدن تحریمها و کاهش فشار غرب بر ایران باز کند گفت : «تحریم غرب علیه روسیه یه این سادگی ها نخواهد بود. چرا که مبادلات تجاری غرب با روسیه دویست میلیارد دلار و آمریکا بیست میلیارد دلار است. لذا تحریمهای گسترده علیه روسیه در حد محدود خواهد بود. در چنین موقعیتی ایران می تواند سیاست راهبردی مناسبی را که بتواند بر اقتصاد خود تاثیر مطلوبی داشته باشد را اتخاذ کند».

همچنین دکتر بهرام امیر احمدیان، استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل روسیه، درباره تاثیر گذاری بحران اوکراین بر مذاکرات آتی ۱+۵ و مسئله هسته ای به شرق پارسی گفت : «بحران اوکراین هیچ ارتباطی به مذاکرات هسته ای ایران ندارد و وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده بود که بحران اوکراین بر مذاکرات هسته ای تاثیرگذار نیست. این دو مسئله کاملا جدا از یکدیگر هستند و ایران با چارچوب و تیم مشخص وارد فضای مذاکرات شده و اگر کشورهای قدرتمند در مذاکرات بخواهند مسئله اوکراین و کریمه را وارد جریان مذاکرات بکنند، مسئله مذاکرات بسیار پیچیده تر می شود».