بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

نخست وزیر اسرائیل، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را متهم کرد که خواهان دستیابی به صلح نیست.

به گزارش خبرگزاریها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در دیدار با جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در قدس گفت: اظهارات اخیر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نشان داد که وی آماده اتخاذ تصمیمات لازم جهت پیشبرد مذاکرات با تل‌آویو نیست.

پیشتر محمود عباس در دیدار با صدها تن از ساکنان شهر قدس و روستاهای اطراف در مقر خود در رام‌الله اظهار کرد: “ما گفته‌ایم و خواهیم گفت که در صورتی که قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین نباشد هیچ صلحی میان ما و اسرائیل برقرار نخواهد شد.”

موشه یعلون وزیر جنگ اسراییل نیز پیشتر در باره هرگونه دستیابی به توافق با فلسطینیان ابراز بدبینی کرده است.

به نوشته روزنامه عبری‌زبان معاریو، موشه یعلون در سخنرانی در آذر ماه امسال در همایش بزرگداشت موشه دیان، وزیر جنگ سابق اسرائیل در دانشگاه تل آویو با اعلام مخالفت خود با مذاکرات کنونی میان اسرائیل و فلسطینی ها مدعی شد که قربانیان اسرائیلی در عملیات‌های اخیری که توسط فلسطینی‌ها برنامه‌ریزی شده بود، قربانیان این روند سیاسی هستند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه دولت تشکیلات خودگردان فلسطین شهریورماه امسال اعلام کرد اقدامات رژیم صهیونیستی اعم از شهرک‌سازی، یهودی‌سازی و تجاوزات روزمره علیه ملت فلسطین، کارشکنی در مذاکرات صلح است.

گفت و گوهای صلح بین اسراییل و فلسطین بعد از سه سال وقفه در ماه ژوییه سال ۲۰۱۳ از سر گرفته شد. این مذاکرات در مورد توسعه شهرک سازی در کرانه باختری است.

برنامه اسرائیل برای گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالی با انتقاد آمریکا و کشورهای اروپایی روبرو شد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود: «معتقدم در داخل اسرائیل این نگرش به صورت ‏فزاینده در حال شکل گیری است که اشغال کرانه ‏باختری سبب خدشه دار شدن ساختار دموکراتیک ‏حکومت یهودی (اسرائیل) می‌شود.»