بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل (چپ) - آژانس خبری فرانسه

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل (چپ) – آژانس خبری فرانسه

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، به کشورهای غربی هشدار داد که صرف همکاری با ایران علیه داعش در عراق و سوریه، تحریم ها علیه این کشور به سبب برنامه هسته ای اش را سبک نکنند.

نتانیاهو با اشاره به دور تازه گفتگوهای هسته ای که در نیویورک در جریان است گفت، «صاحب نظران در غرب» پیشنهاد کردند که تحریم ها علیه ایران سبک تر شود تا همکاری این کشور با غرب علیه نیروهای داعش موسوم به حکومت اسلامی تضمین شود.

دفتر نتانیاهو به نقل از وی اعلام کرده است: «آنان [مقامات ایران] به خاطر به منافع خودشان با داعش مبارزه می کنند. دعوا بر سر آن است که کدام کشور رهبر دنیای اسلام می شود که خود را به دنیا تحمیل کند.

صحبت های نتانیاهو در حالی رسانه ای می شود که خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام ارشد دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که جان کری، وزیر خارجه آن کشور، در دیداری با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نیویورک مستقیما موضوع تهدیدهای ناشی از گروه حکومت اسلامی را مطرح کرده است.

در این دیدار یک ساعتی، کری گفته است که در حالی که آمریکا در پی ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی علیه جهادیون است، ایران در حل بحران عراق نقشی برای ایفا کردن دارد.

دیروز یکشنبه ۲۱ سپتامبر، خبرگزاری رویترز از مقام‌های ارشد ایران نقل کرده که این کشور آماده است در نبرد با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) با آمریکا و متحدانش همکاری کند، اما در مقابل انتظار دارد که آنها انعطاف‌ بیشتری درباره برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران از خود نشان دهند.

این مقام‌های ایرانی که خواستند نامشان فاش نشود به رویترز گفتند که جدا کردن مذاکرات هسته‌ای ایران و درگیری‌های منطقه‌ای برای قدرت‌های غربی کار سختی خواهد بود.

کارشناسان: حملات هوایی در عراق ممکن است موجب فرار نیروهای داعش به ایران شود

شماری از کارشناسان به الشرق الاوسط گفته اند، حملات هوایی غرب علیه مواضع گروه داعش در مرکز و شمال عراق ممکن است این جهادی ها را وادار کند با عبور از مرز به داخل ایران یا سوریه بگریزند.

دکتر نواف بن بداح الفغم، رییس کمیسیون امور امنیتی مجلس عربستان سعودی در گفتگو با الشرق الاوسط هشدار داد که حملات هوایی علیه داعش در عراق ممکن است اعضای این گروه تندرو را وادار کند به کشورهای همسایه مانند ایران یا سوریه بگریزند.

این مقام سعودی گفت که نیروهای منطقه ای و بین المللی باید برای نظارت بر راه هایی که این جهادی ها ممکن است برای فرار از درگیری در عراق از آنها استفاده کنند، بیشتر فعالیت کند.

فغم از جامعه بین الملل خواست داعش را در هرجایی که یافت می شود ریشه کن کنند، و ایدئولوژی آنرا به «غده سرطانی» تشبیه کرد که در منطقه رشد می کند.

هواپیماهای جنگنده آمریکا از اوائل ماه اوت با حدود ۱۷۶ حمله هوایی، مواضع داعش در عراق را بمباران کرده اند. اوائل این هفته، در یکی از این حملات هوایی، پایگاه های اصلی این گروه در ناحیه حمام العلیل در ۲۳ کیلومتری جنوب موصل، ۳۰ تن از نیروهای داعش کشته و ده ها نفر از آنها زخمی شدند.

انور اشکی، مدیر مرکز مطالعات راهبردی و حقوقی خاورمیانه که مقر آن در جده است، در این باره به الشرق الاوسط گفت: «داعش را باید هر جایی می رود تعقیب کرد و نه اینکه تنها در عراق به آن حمله شود.»

اشکی توضیح داد که حملات هوایی علیه مواضع داعش در عراق تنها موجب می شود آنها درصدد فرار به کشورهای همسایه برآیند، کشورهایی که خود اکنون دچار بی ثباتی و آشوب هستند. وی هشدار داد که جامعه بین الملل باید گام های بیشتری برای مقابله با گسترش حضور نیروهای داعش در دیگر بخش های منطقه بردارد.