بازار طلا

بازار طلا

طی چند دهه اخیر شاهد جمع‌آوری کالاها و تولیدات خارجی در واحدهای صنفی طلا و جواهر ایران بوده‌ایم اما با این شرایط بسیاری از فعالان صنفی در این عرصه اقدام به واردات به صورت قاچاق می کنند، این مهم سبب شد تا با حضور در بازار زرگرها دلیل اصلی اقدام آنان را جویا شویم.

علی یکی از فروشندگان صنف طلا و جواهر در بازار زرگرها است. او در این زمینه گفت: کیفیت کالاهای خارجی بسیار متفاوت با تولیدات داخل است و به طور کلی نمی توان کار ساخت خارج از ایران را با کار تمام شده در داخل مقایسه کرد. بسیاری از مشتریان ما در زمان مراجعه تمایل به خرید کالاهای خارجی دارند اما براساس قوانین موجود در ایران ما نمی توانیم به راحتی کالای خارجی را به مشتریان عرضه کنیم.

این فروشنده اظهار داشت: امروز مصنوعات وارد شده از کشور های تایلند، ایتالیا، و ترکیه است. فعالان و تولیدکنندگان در این کشورها با دانش روز اقدام به تولید و ساخت طلا می کنند اما در ایران تنها ابزار های ساخت “دست و چشم” انسان است که همین سبب بی کیفیت بودن تولیدات داخل ایران می شود.

پس از صحبت با علی وارد حجره یکی دیگر از فعالان این صنف شدیم. محمدرضا مرد میانسالی است. پس از جویا شدن دلیل حضور ما در پاسخ به این سئوال که با توجه به جمع آوری از سوی بازرسان کالای خارجی دارید یا خیر، گفت: مصنوعات وارداتی در تمامی مغازه‌ها وجود دارد چرا که بسیاری از مشتریان خواهان خرید کالاهای خارجی هستند. به تازگی هم برخی از هم صنفان ما مصنوعات ایرانی با کیفیت که البته بسیار اندک است را تحت عنوان کالاهای ساخت تایلند و ایتالیا به مشتریان خود می فروشند.

او ادامه داد: به دلیل افزایش تقاضا، برخی از کارخانه‌های تولید و ساخت طلا و جواهر اقدام به واردات دستگاه کرده‌اند و حتی آنان تعدادی از نیروهای خود را جهت طریقه ساخت و استفاده از این دستگاه‌ها و یا بهتر بگویم آموزش صحیح به کشور تایلند اعزام کرده‌اند و آنان پس از دیدن دوره‎های آموزشی توانسته‌اند کالایی مشابه کالای خارجی تولید و روانه بازار کنند.

پژمان یکی دیگر از فعالان این صنف است و در نزدیکی بازار زرگرها در کوچه تکیه دولت به عنوان تولید کننده مشغول به فعالیت است. از او در خصوص علت مجهز نبودن به دستگاه های مدرن در ساخت و تولید پرسیدم و در پاسخ گفت: مشتریان ما در بازار خود به دنبال خرید کالاهای ارزان هستند و تنها تعداد معدودی از آنان تمایل به خرید کالاهای با کیفیت از داخل را دارند. آنان تمایل دارند با کمترین هزینه یک سرویس کامل را از ما خریداری و البته با قیمت بسیار بالا به مشتریان بفروشند. خب این امر سبب می شود ما نیز در تولید از تمام توان خود استفاده نکنیم.

این فعال صنفی ۳۵ ساله که همانند پدرانش فعالیت در این صنف را ادامه داده است در پاسخ به این پرسش که چرا همین فروشندگان و مشتریان شما کالاهای ساخت کشورهای دیگر هم ارائه می دهند که به طور حتم قیمت تمام شده آن بسیار بالاتر از کالای تولید شده در داخل است، گفت: این که آنان اقدام به سفارش و خرید کالا از کشور های دیگر می کنند صد در صد درست است و در خصوص قیمت نیز با داخل بسیار متفاوت است. خریداران ایرانی از دیگر کشورها باید برای تهیه و خرید مصنوعات از صفر تا ۱۰۰ کار دلار پرداخت کنند اما در داخل واحد پرداختی آنان ریال است. بطور مثال هزینه دست مزد قرار دادن یک سنگ برلیان بر روی طلا ( انگشتر، گوشواره و گردن بند) در دیگر کشورها ۲ دلار است اما در داخل تنها ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان است. بنابراین اگر واردکننده به همان میزان که بابت یک کار تمام شده در خارج از ایران پرداخت می‌کند به تولیدکننده داخلی پرداخت کند تولید کار در داخل رشد و کیفیت آن نیز افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط سازندگان طلا و جواهر تمایلی به تولید کالاهای با کیفیت و قابل رقابت ندارند چراکه در نهایت آن کالای ساخت داخل است که باید در ویترین واحدهای صنفی قرار بگیرد و ما نیز فروش و سفارش های خود را داریم. اگر در زمانی هم که نیاز به تغییر در شیوه تولید داشتیم خب این امر را انجام خواهیم داد که از عرصه فعالیت در بازار عقب نمانیم.

پس از شنیدن صحبت‌های این فعالان صنفی در عرصه طلا و جواهر به سراغ محمد کشتی آرای رفتیم . او اهل اصفهان است و به گفته خودش از سنین نوجوانی وارد این حرفه خانوادگی شده است و تا کنون در این حرفه مشغول به فعالیت است. کشتی آرای اینک رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ایران است. از او در خصوص دلیل ارائه کالاهای بی کیفیت تولید داخل ایران در واحد های صنفی شدیم که در پاسخ به این سئوال گفت: کارهای تمام شده در داخل ایران آنچنان که شما می گوید بی‌کیفیت نیستند اما قبول داریم که به نسبت کالاهای تولید شده در دیگر کشورها با تفاوت‌های بسیاری همراه است.

وی ادامه داد: در کشور های دیگر تمامی مراحل به طور مکانیکی و با دستگاه های پیشرفته انجام می گیرد ولی در ایران تمامی کارخانجات مجهز به این دستگاه‌ها نیستند و همین امر سبب شده است که کیفیت کارهای تولید داخل در مقایسه با دیگر کشورها تفاوت داشته باشد. البته در نرخ قیمت تمام شده نیز این تفاوت قابل ملاحظه است.

او در پاسخ به این پرسش که هم اکنون کارهای خارجی به صورت پنهان به فروش می رسد اظهار داشت: به هر عنوان برخی از مشتریان واحدهای صنفی در داخل خواهان کارهای تمام شده در خارج از ایران هستند و این را نمی توان نادیده گرفت اما به طور کل نباید این اقدام صورت بگیرد و همان طور که می‌دانید کالاهای خارجی توسط ماموران و بازرسان از داخل ویترین و صندوق‌های فروشندگان جمع آوری می شود.

کشتی آرای در پاسخ به این سئوال که حضور کالاهای خارجی می توانند سبب رشد و افزایش کیفیت کارهای ساخت داخل شود گفت: بله با این نظر شما موافق هستم. به عنوان مثال نیز میتوانم صنعت خودرو سازی را مثال بزنیم و بگویم اگر خودرو های وارداتی نبودند آیا اینک شاهد تولید خودرو در ایران با استاندارد های روز بودیم، پاسخ این است که نه درصورتی که خودرو خارجی وارد نمی شد کارخانه های تولید خودرو در ایران همان پیکان را تولید و به بازار مصرف عرضه می کردند. به طور حتم در صنعت طلا و جواهر نیز اینچنین است باید اجازه داد کار های خارجی وارد شود تا شاهد گرمای بازار رقابت باشیم. امروز تمامی کارشناسان و فعالان این صنف معتقد هستند در صورت اجازه واردات و فروش کارهای تمام شده خارجی، کیفیت تولیدات داخل به یکباره افزایش خواهد یافت و دیگر مشتری ابتدا ورود سئوال نمی کند انگشتر و گردنبند ساخت کشور دیگری را دارید یا خیر.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اینک در ایران کارخانجاتی هستند که مصنوعات با کیفیت را تولید و روانه بازار کنند، گفت: در نمایشگاهی که در سال جاری برگزار شد تولیدات برخی از کارخانجات توجه من و دیگر همکاران را جلب کرد و ما امیدوار شدیم که در ایران هم می توان تولیدی همانند کشور های صاحب نام روانه بازار مصرف کشور کرد.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ایران در ادامه صحبت‌های خود به برگزاری کلاس های آموزشی برای واحدهای صنفی فعال در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون در تمام شهرهای ایران این کلاس‌های آموزش در حال برگزاری است و تلاش داریم برای رشد و توسعه این صنعت اقدامات دیگری را نیز در دستور کار اتحادیه قرار دهیم اما زمان زیادی برای این مهم نیاز داریم.