کارشناسان: بحران همچنان پابرجاست.. منابع نظامی: وضعیت تحت کنترل است

بیروت: کارولین عاکوم

با به بن‌بست رسیدن راه‌حل سیاسی برای بحران عدم تشکیل دولت توسط نامزدهای سنی گروه «۸ مارس»، مردم لبنان در چند روز اخیر شروع به ابراز نارضایتی کردند و فعالیت‌های اعتراضی خود را نسبت به موضع‌گیری نمایندگان پارلمانی «حزب‌الله» و شخصیت‌های هم‌پیمان آن افزایش دادند.
به گزارش الشرق الاوسط، برخی بر این باورند که فعالیت‌های اخیر، یک «برنامه عملیاتی» برای ناآرام کردن اوضاع است، اما برخی دیگر نسبت به این نوع فعالیت‌ها اهمیتی قائل نیستند و معتقدند که هر کدام از اطراف سیاسی در لبنان به دنبال خودنمایی خیابانی هستند که به نفع هیچ‌کدام از آنها نخواهد بود.
علیرغم وجود اتفاق نظر در دولت و منابع آگاه مبنی بر موضع «حزب‌الله» در عدم تمایل به ایجاد تنش و پناه بردن به اعتراضات خیابانی، نیروهای امنیتی نیز از مستقر بودن شرایط امنیتی در این کشور خبر دادند.
کارشناسان معتقدند که تمام فاکتورهای ایجاد یک بحران در لبنان وجود دارد و اگر شرایط چنین پیش رود هر لحظه امکان شورش و ناآرامی وجود دارد.
این تنش سیاسی چند روز پیش با موضع‌گیری نمایندگان پارلمانی «حزب‌الله» و شخصیت‌های عضو جریان «۸ مارس» علیه سعد حریری، نخست‌وزیر این کشور و سیاست‌های اقتصادی پدر متوفی وی، رفیق حریری، صورت گرفت، به گونه‌ای که یکی از نمایندگان حزب‌الله، سعد حریری نخست‌وزیر مأمور را به مزدوری برای آمریکا و اسرائیل در منطقه، متهم کرده‌است.
این تنش سیاسی باعث شد که اخیراً فعالیت‌های خیابانی بین هواداران دو جریان به وجود آید و منجر به بستن خیابان‌ها و جنگ پلاکاردها شود.
این تحرکات به حدی رسید که برخی از وکلا، علیه وئام وهاب وزیر سابق این کشور در دادستانی عمومی به اتهام فتنه‌انگیزی و اخلال در امنیت عمومی شکایت کردند.
اخیراً وئام وهاب در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده‌است، علیه سعد حریری و پدر او، به صورت توهین آمیز صحبت کرده‌است.