رئیس جمهور به دنبال تعیین جانشینی برای قاضی.. و جمهوری خواهان خواستار ترک این مسؤلیت برای رئیس جمهور بعدی

 نامزدهای جمهوری خواه انتخابات مقدماتی پیش از آغاز مناظره خود در گرینویل در کارولینای جنوبی – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

نامزدهای جمهوری خواه انتخابات مقدماتی پیش از آغاز مناظره خود در گرینویل در کارولینای جنوبی – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

قاضی دادگاه عالی آمریکا، که مخالف با سقط جنین و موافق با مجازات اعدام بود، دو روز پیش در سن ۷۹ سالگی درگذشت، و مرگ وی باعث نبردی میان پرزیدنت باراک اوباما و اکثریت جمهوری خواه کنگره درباره مسئله تعیین جانشینی برای قاضی متوفی شد. مرگ انتونین سالیکا، قاضی محافظه کاری که از سی سال پیش در دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان تعیین شده بود، فوراً بر رقابت های انتخابات ریاست جمهوری منعکس شد. تنها چند ساعت پس از اعلام مرگ این قاضی به هنگام خواب، در ایالت تگزاس، اوباما از وی به عنوان «بزرگ مرد» یاد کرد و از عزم خود برای تحمل مسؤلیت تعیین جایگزینی برای وی در مدت زمان مشخص خبر داد.

اما تمامی نامزدهای ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه، در مناظره تلوزیوین روز گذشته خود از مجلس سنا خواستند تا در برابر هر گونه انتخابی که اوباما قصد انجام آن را برای تعیین قاضی جدیدی برای دادگاه عالی داشته باشد، مانع تراشی کنند. از سوی دیگر میچ ماکونل رئیس اکثریت جمهوری خواه مجلس سنا هشدار داد، کسی که باید جانشینی برای سالیکا انتخاب کند رئیس جمهور آینده آمریکا است نه اوباما.

 بر اساس قانون اساسی، مسؤلیت انتخاب اعضای دادگاه عالی بر عهده رئیس جمهور است، در حالی که تأیید صلاحیت این انتخاب و یا رد صلاحیت آن برعهده مجلس سنا است.